vertaalfoutjes in de Bijbel of gewone fouten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 okt 2007 22:25

Russell schreef:
hettys schreef: gewelddadigheid is niet erg goddelijk.

Waarom niet?

Geweldadigheid is menselijk. lijkt mij. Wat je leest in het OT is cultureel traceerbaar. de bijbel is geschreven door mensen.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 28 okt 2007 01:00

Dat ben ik met je eens.

Maar zou dat dan niet voor alle andere eigenschappen die aan God toebedeeld worden en zelfs voor God zelf opgaan? En zo niet, is dat dan niet slechts een kwestie van smaak?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

André

Berichtdoor André » 29 okt 2007 16:42

@ Dewaarheid, als je héél Mat. 10 leest, begrijp je dan ook waar dit hoofdstuk over gaat?

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 29 okt 2007 19:15

Is er niet wat al te rigoreus geknipt in deze topic?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 okt 2007 21:34

Russell schreef:Is er niet wat al te rigoreus geknipt in deze topic

Nee. ;)
Het ging niet meer over vertaalfoutjes in de Bijbel, maar over een ander boek met een ander geloof, nl. de koran en de islam. Daar gaat dit topic niet over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 29 okt 2007 21:49

Dat klopt, maar ik dacht dat er ook nog een reactie van hettys op mij zou moeten staan. En als die weg moest, zouden mijn laatste 2 ook weg moeten.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 okt 2007 23:15

Russell schreef:Dat klopt, maar ik dacht dat er ook nog een reactie van hettys op mij zou moeten staan. En als die weg moest, zouden mijn laatste 2 ook weg moeten.

Die is weg. inderdaad.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 okt 2007 07:57

Ik vind een discussie over de eigenschappen van God ook niet in dit topic passen, dus vandaar dat ik die post ook heb weggehaald.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dewaarheid
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dewaarheid » 30 okt 2007 09:43

elbert schreef:Ik vind een discussie over de eigenschappen van God ook niet in dit topic passen, dus vandaar dat ik die post ook heb weggehaald.

Waarom is mijn post weggehaald juillie praten wel over de koran die geweldadig is volgens julie en de als ik met bewijzen uit de bijbel kom dat daar ook geweldadige teksten staan word het verweidert? :| :shock:
Leer hier de dialoog tussen een christen en moslim heel interessant

http://www.freewebs.com/dialoog/

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 30 okt 2007 11:55

Dewaarheid schreef:
elbert schreef:Ik vind een discussie over de eigenschappen van God ook niet in dit topic passen, dus vandaar dat ik die post ook heb weggehaald.

Waarom is mijn post weggehaald juillie praten wel over de koran die geweldadig is volgens julie en de als ik met bewijzen uit de bijbel kom dat daar ook geweldadige teksten staan word het verweidert? :| :shock:

Dit topic gaat over vertaalfoutjes in de Bijbel en niet over vergelijkingen van Koran en de Bijbel. Daar zijn andere topics over of die moet je maar aanmaken als je daar over wilt hebben.
Leef je droom.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 30 okt 2007 14:28

In dat geval zou je de rest van mijn posts en hettys' reactie daarop ook weggehaald moeten hebben. Nu is het een beetje verwarrend, maargoed, no offence.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 18 nov 2007 16:22

wat ik vreemd vind is dat vandaag de dag veel Christenen(ook hier) het met bepaalde teksten gewoon niet eens zijn
bv teksten over homofilie zijn duidelijk, toch zijn er veel christenen het niet met de teksten eens, hoe kun je dan claimen dat de Bijbel Gods woord is.... :roll:

--------------------------------------------------------------------------------

Deuteronomium 23:17 "Er zal geen hoer zijn onder de dochteren van Israel; en er zal geen schandjongen zijn onder de zonen van Israel."

Leviticus 18:22 "Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel."

Romeinen 1:27 "En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende."

1 Cor.6:10 "Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven
.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 18 nov 2007 16:54

zahra schreef:wat ik vreemd vind is dat vandaag de dag veel Christenen(ook hier) het met bepaalde teksten gewoon niet eens zijn
bv teksten over homofilie zijn duidelijk, toch zijn er veel christenen het niet met de teksten eens, hoe kun je dan claimen dat de Bijbel Gods woord is.... :roll:

Ergens anders beweer je weer dat veel christenen het juist wel met die teksten eens zijn, en dat mensen die anders denken 'nep-christenen' zijn. Je valt van de ene generalisatie in de andere.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 nov 2007 17:00

Ik stel dan ook niet dat de Bijbel letterlijk Gods woord is, wel dat God door die mensenwoorden wil spreken, maar ook gewoon door mensen geschreven die in een bepaalde cultuur leefden. In die cultuur was homosexualiteit een taboe, inmiddels zijn moderne mensen en hebben we een meer ontwikkelde cultuur die sterk beïnvloed is door het humanisme en hebben we geen probleem meer met homosexualiteit :) Overigens zijn er ook theologen die stellen dat de teksten alleen over uitspattingen handelen en niet over een relatie van liefde en trouw tussen mensen van hetzelfde geslacht.

Dat moslims er zulke verwerpelijke, primitieve denkbeelden t.o.v. homosexualiteit op nahouden vind ik gewoon misselijkmakend.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 18 nov 2007 17:07

Flappie schreef:
zahra schreef:wat ik vreemd vind is dat vandaag de dag veel Christenen(ook hier) het met bepaalde teksten gewoon niet eens zijn

Ergens anders beweer je weer dat veel christenen het juist wel met die teksten eens zijn, en dat mensen die anders denken 'nep-christenen' zijn. Je valt van de ene generalisatie in de andere.

het is een beetje 50/50 denk ik, op het topic van denkertje21 geven veel Christenen aan die teksten anders te intepreteren(hoe ze dat anders kunnen intepreteren is me een raadsel)
Of sommige geven aan dat die teksten niet van belang zijn., maar welke teksten zijn dan wel van belang..en wie bepaald dat??
als ik zeg, ik hou van de kleur groen..dan kun je dat toch ook niet anders intpreteren dan dat ik van de kleur groen hou :)

Christenen komen bij mij altijd gewoon heel warrig over, ze geloven in de Bijbel, maar sommige Bijbelversen vinden ze onzin, maar daarnaast zeggen ze dan wel dat het Gods woord is...snap je dan dat ik het niet helemaal meer begrijp :?
Laatst gewijzigd door zahra op 18 nov 2007 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Terug naar “Archief”