Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 10 aug 2006 10:06

Het lastige is; Als je als homo een relatie aangaat ben je in veel gevallen niet langer welkom in een kerk op de refomatorische grondslag. Dan zul je dus op zoek moeten naar een kerk waar de prediking ook op het niveau ligt van wat je gewend was, en dat schijnt nog knap lastig te zijn.
- Home is in my head -

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 10 aug 2006 10:37

Riska schreef:
Abdijbiertje schreef:Maar ik kan geen reden verzinnen om homo's die het niet praktiseren van het avondmaal te weren om maar iets te noemen.

Ik zie überhaupt geen reden om iemand waar dan ook om, van het avondmaal te weren.
Wie ben ik, wie zijn wij om te oordelen over de ander? Lijkt mij dat we het aan God moeten/mogen overlaten.

Dat heeft te maken met een kerkorde. Als je het niet eens bent met de kerkorde, (en nou snap ik ook wel dat je het misschien niet eens kunt zijn met alle regeltjes (voordat er hier weer iemand over valt) maar de grote lijnen moet toch lukken. Dan moet je op zoek gaan naar een andere kerk met een andere kerkorde.
Als iets in strijd is met de kerkorde, dan heeft de kerkenrad het volste recht om iemand te weigeren aan het avondmaal, dat is hun plicht.
(@abdijbiertje, een niet prakticerende homo, zal m.i. dan ook niet geweigerd kunnen worden in welke kerk dan ook).

@ Cisca, jammer, maar typ mijn naam dan aub ook niet met een hoofdletter, want dat en ik dan helemaal niet waard.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 10 aug 2006 10:40

rosekapje schreef:
Riska schreef:
Abdijbiertje schreef:Maar ik kan geen reden verzinnen om homo's die het niet praktiseren van het avondmaal te weren om maar iets te noemen.

Ik zie überhaupt geen reden om iemand waar dan ook om, van het avondmaal te weren.
Wie ben ik, wie zijn wij om te oordelen over de ander? Lijkt mij dat we het aan God moeten/mogen overlaten.

Dat heeft te maken met een kerkorde. Als je het niet eens bent met de kerkorde, (en nou snap ik ook wel dat je het misschien niet eens kunt zijn met alle regeltjes (voordat er hier weer iemand over valt) maar de grote lijnen moet toch lukken. Dan moet je op zoek gaan naar een andere kerk met een andere kerkorde.
Als iets in strijd is met de kerkorde, dan heeft de kerkenrad het volste recht om iemand te weigeren aan het avondmaal, dat is hun plicht.
(@abdijbiertje, een niet prakticerende homo, zal m.i. dan ook niet geweigerd kunnen worden in welke kerk dan ook).

@ Cisca, jammer, maar typ mijn naam dan aub ook niet met een hoofdletter, want dat en ik dan helemaal niet waard.

De kerkorde is dus belangrijker dan de bijbel, heel vreemd lijkt me!

Riska

Berichtdoor Riska » 10 aug 2006 10:50

Rosekapje schreef:Dat heeft te maken met een kerkorde. Als je het niet eens bent met de kerkorde, (en nou snap ik ook wel dat je het misschien niet eens kunt zijn met alle regeltjes (voordat er hier weer iemand over valt) maar de grote lijnen moet toch lukken. Dan moet je op zoek gaan naar een andere kerk met een andere kerkorde.

Dat heb ik ook gedaan, dwz. ik ben Gereformeerd, behorend tot de PKN en bij ons is ook het censura morem al lang afgeschaft - gelukkig.
Want de mens heeft niet te oordelen over de andere mens, zeker niet waar het gaat om de relatie tot God.
Niet voor niets zegt Jezus als ze iemand bij hem brengen die duidelijk in onze ogen hartstikke fout was "wie van u zonder zonden is werpe de eerste steen".
Het getuigt van een onvoorstelbare macht die kerken zich toeëigenen, om de ander op grond van wat die kerk uit de Bijbel meent te kunnen halen anderen de toegang te ontzeggen aan het Avondmaal.
Soms is er bij mij de neiging om heel dat instituut kerk de rug toe te draaien. Want vaak heeft het niks meer te maken met de gemeenschap die wij bedoeld zijn te zijn.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 aug 2006 13:36

Riska schreef:
Niet voor niets zegt Jezus als ze iemand bij hem brengen die duidelijk in onze ogen hartstikke fout was "wie van u zonder zonden is werpe de eerste steen".

en daarna zei Jezus:

Joh 8:11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 10 aug 2006 13:53

Dat zou inhouden dat er mensen zonder fouten rondlopen, 'k ben ze nog nergens tegengekomen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 aug 2006 13:55

Cisca schreef:Dat zou inhouden dat er mensen zonder fouten rondlopen, 'k ben ze nog nergens tegengekomen!

of je wilt gewoon dit gedeelte niet snappen...
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 10 aug 2006 13:58

Als er gezegd zou zijn en zondig niet meer, dan is die mogelijkheid blijkbaar aanwezig!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 aug 2006 14:07

Cisca schreef:Als er gezegd zou zijn en zondig niet meer, dan is die mogelijkheid blijkbaar aanwezig!

dat is gezegd ja, en als jij twijfels heb of het wel echt gezegd is door Jezus Christus dan kan ik begrijpen dat jij er ook geen waarde aan hecht.
zelf zie ik het als waar en echt gesproken door Jezus Christus

Cisca

Berichtdoor Cisca » 10 aug 2006 14:09

Als dat zo zou zijn, zouden er toch foutloze mensen bestaan?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 aug 2006 14:13

nee dat niet, het heeft te maken met volharden in de zonde.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 10 aug 2006 14:16

Oh, er wordt dus iets gezegd wat niet kan, ja daar heb je echt wat aan!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 aug 2006 14:29

columbus schreef:
Riska schreef:

en daarna zei Jezus:

Joh 8:11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.

Inderdaad, en hij bestrafte haar niet en weerde haar niet van Avondmaal.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 aug 2006 14:33

columbus schreef:nee dat niet, het heeft te maken met volharden in de zonde.

Het 'ei' van Columbus is weer gelegd...

Het is maar wat jij vind dat zonde is... Die het tot zonde is, ís het tot zonde... Maar daar zullen we altijd wel over blijven verschillen. Ik ben blij dat God me heel dicht bij Hem houdt, precies zoals ik ben. Ik weet zeker dat God mij niet veroordeelt in een relatie met een andere man...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 aug 2006 14:41

Cisca schreef:Oh, er wordt dus iets gezegd wat niet kan, ja daar heb je echt wat aan!

al eerder zei ik tegen je dat je het niet wilde snappen...

Terug naar “Archief”