hubert schreef:Of ik het fijn vind voelen weet ik niet. Dat zijn jouw woorden. Iets anders is of ik het avondmaal kan negeren. Een opdracht van Jezus zelf: doe dat tot mijn gedachtenis. Ik lees in de Bijbel niets over het dogma van de transsubstantiatie. Dat is iets wat de kerk bedacht heeft. Dat heeft de Reformatie destijds goed gezien, maar de vervloeking in de HC neem ik niet voor mijn rekening.
Weet je hubert, dat "fijn vinden" is een omschrijving die m.i. niet bij de Viering past.
Er wordt voorbij gegaan aan tal van varianten in geloof en beleving.
Ik ken b.v. iemand die wel "de transsubstantiatie" geloofd maar op andere punten niets moet hebben van de R.K.
Sommigen gaan er maar vanuit dat je het gehele dogma en de leer van één kerk moet omarmen om volwaardig christen te zijn. (tussenvormen zijn verboden)
Het beamen van de (volledige) intellectuele stelling lijkt een noodzaak.
Sören Kierkegaard schrijft in één van zijn boeken over een preek ter gelegenheid van de opening van het universitair jaar in Kopenhagen. De Rector magnificus preekte over Lucas 10 ; ‘Ik dank U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat U dit verborgen hebt gehouden voor wijzen en verstandigen en het onthuld hebt aan eenvoudigen. Kierkegaard besluit zijn verhaal met de opmerking "er was niemand die lachte".