Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2014 16:30

Faramir schreef:Met een gezamenlijke viering/dienst heb ik geen probleem.

Goed zo, dat is fijn.
Ook een gezamenlijke viering was vroeger ondenkbaar.
We hebben elkanders doop (ook een sacrament) inmiddels erkend.
Kleine stapjes - niets op tegen - de een loopt harder dan de ander.
Inderdaad "samen de weg gaan, bidden, werken en zoeken naar de ontmoeting in waarheid" is heel goed geformuleerd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mar 2014 19:18

Faramir
]rullie schrijven het zelf op. Samengevat zijn de redenen; Ik vind het fijn voelen en dus doe ik het, anderen doe het ook en ik heb er recht op. Pure zelfbevrediging. En over beledigend gesproken, de eucharistie toe-eigenen terwijl je er geen zak van geloofd, dat is pas beledigend voor de mensen die er wel in geloven.

Of ik het fijn vind voelen weet ik niet. Dat zijn jouw woorden. Iets anders is of ik het avondmaal kan negeren. Een opdracht van Jezus zelf: doe dat tot mijn gedachtenis. Ik lees in de Bijbel niets over het dogma van de transsubstantiatie. Dat is iets wat de kerk bedacht heeft. Dat heeft de Reformatie destijds goed gezien, maar de vervloeking in de HC neem ik niet voor mijn rekening.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 09 mar 2014 08:51

hubert schreef:Of ik het fijn vind voelen weet ik niet. Dat zijn jouw woorden. Iets anders is of ik het avondmaal kan negeren. Een opdracht van Jezus zelf: doe dat tot mijn gedachtenis. Ik lees in de Bijbel niets over het dogma van de transsubstantiatie. Dat is iets wat de kerk bedacht heeft. Dat heeft de Reformatie destijds goed gezien, maar de vervloeking in de HC neem ik niet voor mijn rekening.

Weet je hubert, dat "fijn vinden" is een omschrijving die m.i. niet bij de Viering past.
Er wordt voorbij gegaan aan tal van varianten in geloof en beleving.
Ik ken b.v. iemand die wel "de transsubstantiatie" geloofd maar op andere punten niets moet hebben van de R.K.
Sommigen gaan er maar vanuit dat je het gehele dogma en de leer van één kerk moet omarmen om volwaardig christen te zijn. (tussenvormen zijn verboden)
Het beamen van de (volledige) intellectuele stelling lijkt een noodzaak.

Sören Kierkegaard schrijft in één van zijn boeken over een preek ter gelegenheid van de opening van het universitair jaar in Kopenhagen. De Rector magnificus preekte over Lucas 10 ; ‘Ik dank U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat U dit verborgen hebt gehouden voor wijzen en verstandigen en het onthuld hebt aan eenvoudigen. Kierkegaard besluit zijn verhaal met de opmerking "er was niemand die lachte".

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 mar 2014 09:21

Rotterdam
Weet je hubert, dat "fijn vinden" is een omschrijving die m.i. niet bij de Viering past.
Er wordt voorbij gegaan aan tal van varianten in geloof en beleving.
Ik ken b.v. iemand die wel "de transsubstantiatie" gelooft maar op andere punten niets moet hebben van de R.K.

Het vieren van het Avondmaal heeft inderdaad een diepere dimensie dan het "fijn vinden". De vorm vind ik echter ondergeschikt aan de inhoud. Ik heb het al op zoveel manieren gevierd. Staande in een kring, zittend aan tafels, lopend etc. Elke gemeente geeft een eigen invulling aan dit sacrament.
Dit neemt niet weg dat het om een eenvoudige opdracht gaat nb door Jezus zelf gegeven: doe dit om mij te gedenken. Als je met deze intentie deelneemt is het goed en dat doe ik dus ook in alle oprechtheid in de rkk, al verschil ik verder van mening over veel zaken in deze kerk, maar evengoed in andere kerken. Het Avondmaal is bij uitstek de mogelijkheid waarbij aan eucumene kan worden gedaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”