Sterretje schreef:Ik wil dat mijn dochtertje ook u zegt tegen de mensen om haar heen.
Daarbij moet ze vrienden e.a. van ons oom en tante noemen. Ik erger me er altijd erg aan als een kleine gup mij bij de voornaam noemt. Mijn vrienden doen dit ook en dat vind ik wel fijn.
U of jij.. ik denk dat er geen afstand tussen hoeft te zitten. Ik kan heel close en open praten met iemand
die bv mijn manager is en bij wie ik het vertik om hem jij te noemen.
Tja. Het hoeft ook voor grote afstand te zorgen... het klinkt alleen afstandelijk. En tja, als ik u zeg tegen mijn manager moet hij denk ik heel hard lachen en zegt: Doe jij es ff normaal. En als mijn nichtjes of kinderen van anderen me "oom Marnix" en "u" gaan noemen zal ik ze toch ff heel hard uitlachen. En dan vragen normaal te doen.

Jij ergert je aan het gebruik van voornamen door "kleine gups" (klinkt heerlijk autoritair) en ik erger me aan het gebruik van titels en "u's" door leuke kinderen.
Het is misschien ook waar je zelf mee opgevoed bent, wat je gewend bent etc. Ik denk dat de "klassieke beleefdheidsvormen" in reformatorische kring ook nog wel meer worden gebruikt en dus ook gewaardeerd dan elders. Even voor het goede beeld, het "je" zeggen wordt tegenwoordig niet meer als onbeleefd gezien, beleefdheid in vormen heeft wat dat betreft wat afgedaan. Tegenwoordig noem je je baas, je manager enz. gewoon "je" zonder dat je daarmee onbeleefd bent. Daarom willen steeds meer mensen ook niet meer met "u" aangesproken worden en krijgt dat juist een meer afstandelijke imago, omdat het steeds minder gebeurt. Dat is de huidige tendens en dat maakt het vanwege het wegvallen van een bepaalde aanspreekvorm nog niet onbeleefd.
Maar goed, misschien maakt dat cultuurverschil dat je hier ook duidelijk 2 stromingen ziet, laten we het maar even de u-stroom en de jij-stroom noemen... en dat die 2 stromingen elkaar moeilijk lijken te begrijpen.