De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor mohamed » 04 feb 2016 23:22

Yoshi schreef::)

Maar Mohamed was jij niet oud-katholiek? Of vergis ik mij nu ernstig?

Juist, die vlag heb ik wel eens gevoerd.
Yoshi schreef:Oud-katholieken zijn iig niet protestants, maar katholiek alleen net wat anders dan rooms-katholieken.

Ja ook dat klopt, bedankt voor de geheugen opfrisser! ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 feb 2016 23:26

mohamed schreef:Als ik lees over de middeleeuwse optochten waarin geestelijken zichzelf openlijk kastijdden voor het geloof dan durf ik wel stellig te wezen: neen Rotterdam, wij hoeven de martelaren niet na te volgen.

rotterdam schreef:Dat waren geen martelaren Slimpie.

Nee oké, maar we waren het er ook al over eens dat Paulus niet profeteerde over latere tijden. Het was derhalve louter een illustratief voorbeeld ter illustratie van mijn kant.

Wel dan, als u perse op elke slak zout wilt leggen: nergens staat dat wij martelaren moeten navolgen! Hoe komt u er bij? Het geloof is een zaak van blijmoedigheid immers en wie wordt er nou blijmoedig van dood gemept worden?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 feb 2016 07:32

mohamed schreef:
Wel dan, als u perse op elke slak zout wilt leggen: nergens staat dat wij martelaren moeten navolgen! Hoe komt u er bij? Het geloof is een zaak van blijmoedigheid immers en wie wordt er nou blijmoedig van dood gemept worden?

PAULUS en Silvánus en Timótheüs schrijven samen aan de gemeente van de Thessalonicenzen : En gij zijt onze navolgers geworden en des Heeren, het Woord aangenomen hebbende in veel verdrukking, met blijdschap des Heiligen Geestes.
Verdrukking en toch met blijdschap.

Je kunt hoog en laag springen, op slakken zout leggen, maar wij moeten navolgers zijn van al onze zusters en broeders die door geloof en lankmoedigheid de beloften beërven. Lees Hebreeën 6 nog maar eens.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 feb 2016 07:38

Katlheen schreef:@Yoshi: Ik ben oud-katholiek, en voor zover mij tot op heden bekend, de enige hier. Hoewel ik weet dat Rotterdam ook graag bij de lokale Oud-Katholieken over de vloer mag komen :lol:

Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen, die Zijn naam ootmoedig vrezen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2016 09:04

Wij dienen Jezus met blijdschap te volgen. Als dat lijden en martelaarschap met zich meebrengt dan is dat maar zo, de H.G. wil ons óók in die weg blijdschap geven. Paulus, Silvanus, Timotheüs en vele anderen zijn daar voorbeelden van. Bemoedigend!
Geen volgeling worden van Paulus of martelaarschap o.i.d. maar wel, net als zij, Jezus volgen; ook als het narigheid met zich meebrengt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 feb 2016 09:16

naamloos schreef:Geen volgeling worden van Paulus of martelaarschap o.i.d. maar wel, net als zij, Jezus volgen; ook als het narigheid met zich meebrengt.

Foutje in 1 Korinthe 4; 16 ? - Zo vermaan ik u dan: Zijt mijn navolgers.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2016 09:33

rotterdam schreef:Foutje in 1 Korinthe 4; 16 ? - Zo vermaan ik u dan: Zijt mijn navolgers.
Niks geen foutje, Paulus volgde Jezus en hij wil dat de gemeente dat ook doet.
Paulus is geen tussenpersoon tussen Jezus en ons. Hij is een voorbeeld, doe zoals ik nl: Jezus volgen.

Mattheüs 8:22 Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven.
Mattheüs 19:21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
Marcus 10:21 En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.
Johannes 21:22 Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil, dat hij blijve, totdat Ik kome, wat gaat het u aan? Volg gij Mij.
Johannes 10:27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
Ect. ect. ect ........
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 feb 2016 09:45

naamloos schreef:
Niks geen foutje, Paulus volgde Jezus en hij wil dat de gemeente dat ook doet.
Paulus is geen tussenpersoon tussen Jezus en ons. Hij is een voorbeeld, doe zoals ik nl: Jezus volgen.
[/quote]

O ja ?

Hebr. 6;12 Opdat gij niet traag wordt, maar navolgers zijt dergenen, die door geloof en lankmoedigheid de beloftenissen beërven.

Hebr. 13;7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Jak. 5:10 Mijn broeders, neemt tot een voorbeeld des lijdens, en der lankmoedigheid de profeten, die in den Naam des Heeren gesproken hebben.

En tenslotte ; 1 Tess. 1:6 En gij zijt onze navolgers geworden, en des Heeren

Onze navolgers en des Heeren.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2016 09:55

rotterdam schreef:O ja ?

Hebr. 6;12 Opdat gij niet traag wordt, maar navolgers zijt dergenen, die door geloof en lankmoedigheid de beloftenissen beërven.

Hebr. 13;7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Jak. 5:10 Mijn broeders, neemt tot een voorbeeld des lijdens, en der lankmoedigheid de profeten, die in den Naam des Heeren gesproken hebben.

En tenslotte ; 1 Tess. 1:6 En gij zijt onze navolgers geworden, en des Heeren

Onze navolgers en des Heeren.
O, ga je nu schrift met schrift bestrijden? Jezus had er niets van begrepen?

De teksten die je noemt zeggen niets anders dan dat we het goede voorbeeld moeten volgen van hen die Jezus geloven en volgen.
Ik ben niet van Paulus, niet van Apollos .... :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2016 11:01

mohamed schreef:

rotterdam schreef:PAULUS en Silvánus en Timótheüs schrijven samen aan de gemeente van de Thessalonicenzen : En gij zijt onze navolgers geworden en des Heeren, het Woord aangenomen hebbende in veel verdrukking, met blijdschap des Heiligen Geestes.
Verdrukking en toch met blijdschap.

Je kunt hoog en laag springen, op slakken zout leggen, maar wij moeten navolgers zijn van al onze zusters en broeders die door geloof en lankmoedigheid de beloften beërven. Lees Hebreeën 6 nog maar eens.

Ik dacht dat u een Rotterdammer was maar kennelijk bent u Thessalonicens. :-oo

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 feb 2016 12:05

naamloos schreef:
De teksten die je noemt zeggen niets anders dan dat we het goede voorbeeld moeten volgen van hen die Jezus geloven en volgen.
Ik ben niet van Paulus, niet van Apollos .... :mrgreen:

Ja dat probeer ik dus de hele tijd te zeggen. Of heb ik iets anders gezegd ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 feb 2016 12:07

mohamed schreef:Ik dacht dat u een Rotterdammer was maar kennelijk bent u Thessalonicens. :-oo

Soms begrijp ik je niet maar dat heb ik wel meer met Friezen :D

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2016 12:17

rotterdam schreef:Ja dat probeer ik dus de hele tijd te zeggen. Of heb ik iets anders gezegd ?
Ja, je hebt het steeds over personen die we moeten volgen, en ik probeer steeds duidelijk te maken dat het om het goede voorbeeld gaat.
Jezus volgen kan voor de één martelaarschap betekenen terwijl de ander in alle vrijheid Jezus kan volgen. (al zal ie best op de een of andere manier verdrukking ervaren) Duidelijk?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 feb 2016 13:24

naamloos schreef:Ja, je hebt het steeds over personen die we moeten volgen, en ik probeer steeds duidelijk te maken dat het om het goede voorbeeld gaat.
Jezus volgen kan voor de één martelaarschap betekenen terwijl de ander in alle vrijheid Jezus kan volgen. (al zal ie best op de een of andere manier verdrukking ervaren) Duidelijk?

Nee absoluut niet.

Het klopt n.l. van geen kant met 1 Tess. 1:6 En gij zijt onze navolgers geworden, en des Heeren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2016 13:32

mohamed schreef:Ik dacht dat u een Rotterdammer was maar kennelijk bent u Thessalonicens. :-oo

rotterdam schreef:Soms begrijp ik je niet maar dat heb ik wel meer met Friezen :D

Vandaar het Hoge Noorden, ziet u? :mrgreen:

Wat ik bedoelde is dat de Thessalonicenzen in een roerige tijd leefden en dat Paulus schreef aan hen. Hoe zullen wij nou martelaren voor het christendom worden in deze tijd?

Terug naar “[Religie] - Algemeen”