geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2014 12:38

schelpje3 schreef:Mortlach, ik zal het even nuanceren. Ik had voordat hier een topic werd geopend, nog nooit gehoord van een holle aarde en niemand in mijn omgeving trouwens.
En één van onze kinderen heeft op een "gewoon" gymnasium gezeten. Hij kon echt wel scheiden wat niet en wel Bijbels verantwoord was. Het gaf juist meerwaarde, merkten wij.
Het is echt een mythe dat alle reformatorische ouders hun kinderen tot en met de middelbare school in een soort stolp laten leven. Dan zie je juist dat ze gaan ontsporen als ze gaan studeren. Want dan gaat er opeens een heel andere, veel grotere wereld voor hen open, met onbeperkte mogelijkheden.

Tja, hoe moet ik die vraag van de vraagsteller dan lezen? Ze willen hun kind duidelijk helpen met zijn nieuwsgierigheid, maar o, nee, hij mag vooral niet buiten de zorgvuldig geplaatste paaltjes kijken. Dat doet me toch enorm denken aan een stolp, jou niet?

Wetenschap, échte wetenschap, is zo iets moois en wonderlijks. De ontdekkingstochten door het onbekende, de toevallige ontdekkingen, de volhardende figuren, de briljante ingevingen; het is allemaal zo interessant en leuk en leerzaam. Alleen al dat je leert HOE we dingen weten. HOE weten we wat de omtrek en/of de massa van de aarde is; HOE weten we waar sterren van zijn gemaakt; WAAROM denkt men dat er een oerknal is geweest.

Maar nee, geef je kind maar een boek dat naar hartelust met de lichtsnelheid rommelt om een achterhaald wereldbeeld in stand te kunnen houden. Rommelt zonder ook maar op zijn minst rekening te houden met de gevolgen van een variabele lichtsnelheid.

PS: Dat van die holle aarde was uiteraard maar een geintje, want dat 'wereldbeeld' is te debiel voor woorden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 mar 2014 12:43

Mortlach: ".... want dat 'wereldbeeld' is te debiel voor woorden"

Tuurlijk! En daarmee bestempel je de Schepper van de hemel en aarde eveneens als debiel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 12:45

Wetenschap kan op gespannen voet komen te staan met het Bijbelse beeld, maar is heel goed naast elkaar te lezen. Er zijn genoeg voorbeelden van christelijke wetenschappers.
Ik ken die ouders ook wel, vuurbang om hun kind los te laten.
Lezen geen sprookjes voor, weren de tv uit huis, laten hun kinderen alleen christelijke boeken lezen en ja, vroeg of laat gaat dat echt fout.
De wereld is zo makkelijk in huis te halen, dat je dat als ouders beter maar kunt begeleiden.
Wij geloven ook niet in "filters". :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2014 12:54

schelpje3 schreef:Wetenschap kan op gespannen voet komen te staan met het Bijbelse beeld, maar is heel goed naast elkaar te lezen. Er zijn genoeg voorbeelden van christelijke wetenschappers.
Ik ken die ouders ook wel, vuurbang om hun kind los te laten.
Lezen geen sprookjes voor, weren de tv uit huis, laten hun kinderen alleen christelijke boeken lezen en ja, vroeg of laat gaat dat echt fout.
De wereld is zo makkelijk in huis te halen, dat je dat als ouders beter maar kunt begeleiden.
Wij geloven ook niet in "filters". :wink:

Voor mij zijn sprookjes een onmisbaar element van onze cultuur, dus die zou ik mijn kinderen nooit willen onthouden, maar dat is voor een ander topic.

Het is wel "grappig" dat een gevleugelde uitspraak van een bepaald slag christenen 'Teach the Controversy' is, maar als het erop aankomt ze daar dus duidelijk niet eerlijk in zijn.

Dat je als ouder je kind begeleid, dat is niet meer dan logisch. Dat doen wij ook, met vallen en opstaan. En het is natuurlijk ook lastig, je kind vanalles laten lezen over ruimtevaart en dinosaurussen en sterrenkunde en steeds maar weer moeten zeggen dat het allemaal niet waar is. Dan is een boek vol leugens (maar dat wel overeenkomt met je wereldbeeld) een stuk makkelijker, natuurlijk.

Er zijn inderdaad genoeg christelijke wetenschappers; zelfs christelijke astronomen. Maar die zullen echt niet beweren dat de lichtsnelheid variabel is. Dat is ook helemaal nergens voor nodig, omdat er genoeg wonderlijke zaken te vinden zijn waar je Gods hand in kunt zien, ook zonder allerlei malle fratsen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 13:24

Soms zit er angst achter. Je wilt je kind (in ons geval) in de vreze des Heeren op laten groeien, maar de verleidingen en onzekerheden zijn vele.
Maar angst is een slechte raadgever heb ik gemerkt.
En het ene kind zul je wat strakker moeten houden dan het andere.
Maar je kunt hen nooit 100% afsluiten van de grote boze buitenwereld.
En zoals ik lekker dwars tegen mijn ouders inging, doen onze kinderen dat nu ook (soms).
En dan is het fijn om te zien dat een tijdje ontkennen van hun roots, toch weer omslaat in het zich afhankelijk weten van de Heere.
Het hoort ook bij het volwassen worden, ontdekken, kijken of het nu allemaal echt waar is. En wat geloof ik nu zelf, echt? Niet klakkeloos het geloof van je ouders overnemen, want dat kan niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2014 14:01

"En na dezen zag ik vier engelen staan op de vier hoeken der aarde , houdende de vier winden der aarde, opdat geen wind zou waaien op de aarde noch op de zee, noch tegen enige boom".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2014 14:04

toch weer omslaat in het zich afhankelijk weten van de Heere.

Tjonge durf je wel het woord "weten" te gebruiken. Als ik dat doe ben ik niet goed snik.
En Paulus maar roepen; "weet gij niet, weet gij niet... En weten is geen voelen dat zal ik verzekeren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 14:04

Wilsophie schreef:"En na dezen zag ik vier engelen staan op de vier hoeken der aarde , houdende de vier winden der aarde, opdat geen wind zou waaien op de aarde noch op de zee, noch tegen enige boom".

En voor den troon was een glazen zee, kristal gelijk.

Wordt de zee dus van glas Wilsophie?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2014 14:07

schelpje3 schreef:Soms zit er angst achter. Je wilt je kind (in ons geval) in de vreze des Heeren op laten groeien, maar de verleidingen en onzekerheden zijn vele.
Maar angst is een slechte raadgever heb ik gemerkt.
En het ene kind zul je wat strakker moeten houden dan het andere.
Maar je kunt hen nooit 100% afsluiten van de grote boze buitenwereld.
En zoals ik lekker dwars tegen mijn ouders inging, doen onze kinderen dat nu ook (soms).
En dan is het fijn om te zien dat een tijdje ontkennen van hun roots, toch weer omslaat in het zich afhankelijk weten van de Heere.
Het hoort ook bij het volwassen worden, ontdekken, kijken of het nu allemaal echt waar is. En wat geloof ik nu zelf, echt? Niet klakkeloos het geloof van je ouders overnemen, want dat kan niet.

Het moge duidelijk zijn dat ik alle ideeën omtrent een 6-daagse schepping minder dan 10.000 jaar geleden gewoonweg fout acht. Nu probeer ik mij voor te stellen wat ik zou doen als ik Christen was, en dat is zeer zeker niet mijn kinderen bewust aantoonbaar onware informatie voorleggen - informatie die hen ontzettend beperkt mochten ze later de wetenschap in willen.

Het is mijns inziens zeker een uitdaging als ouder om je kind kennis te laten maken met hedendaagse wetenschappelijke inzichten en daar dan samen je weg vinden in hoe dat je geloofservaring beïnvloedt.

Maar goed, dat betekent dus samen zoeken, erkennen dat je zelf als ouder ook alle antwoorden niet hebt, het aandurven je geloof te laten... evolueren (haha), in het vaste vertrouwen dat het daar wel tegen kan. Want wat je anders doet, is inderdaad leven vanuit angst, leven met het idee dat je geloof zo wankel is, dat elk zetje van buitenaf catastrofaal zal zijn. Dat lijkt me zeer zeker niet het voorbeeld dat je je kinderen wilt voorleven.

Ik geloof niet dat de waarheid uiteindelijk kwaad zal aanrichten, al is het soms wel moeilijk het in te passen. Maar waarheid ontkennen om je eigen wankele geloofsbeeld overeind te houden, dat is zeer kwalijk, in mijn ogen. En dat er mensen zijn die daar ook nog eens geld mee verdienen door allerlei boekjes uit te geven waarin precies staat wat de twijfelende ouder wil horen, dat kan ik al helemaal niet begrijpen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 14:11

Ik begrijp dat er inmiddels een kind aan je zorg is toevertrouwd? :D
Vertel je hem of haar ook over de Bijbel?
Hoe de schepping daarin beschreven wordt?
Want zoals van christenen wordt verwacht dat zij hun kinderen niet eng opvoeden, is het ook redelijk dit van andersdenkenden te verwachten toch?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 mar 2014 14:11

Wilsophie.

De engelen krijgen dus de macht over de 4 winden der aarde, en DUS over de vier "hoeken" der aarde. Dat is juist.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2014 14:35

schelpje3 schreef:Ik begrijp dat er inmiddels een kind aan je zorg is toevertrouwd? :D

Inderdaad, een achtjarig meisje.

Vertel je hem of haar ook over de Bijbel?
Hoe de schepping daarin beschreven wordt?

Daar krijgt ze al genoeg van mee op school (want Iers dus heel erg katholiek). Om eerlijk te zijn proberen we daar juist tegenwicht aan te bieden, want voordat je het weet heeft ze het over 'heiligen' (de priesters) en alle mensen die naar de hel gaan.

Want zoals van christenen wordt verwacht dat zij hun kinderen niet eng opvoeden, is het ook redelijk dit van andersdenkenden te verwachten toch?

O, als het ter sprake komt, hebben we het zeker wel over (wereld)religies en wat ze inhouden. Het huis staat vol Boeddha's, dus daar praten we soms over. Op school is het een en al christendom wat de klok slaat, dus daar praten we ook over - wat we met name proberen is haar bij te brengen dat je het geloof van anderen dient te respecteren, ook als je zelf iets anders gelooft.

Het is wel grappig, want vorig jaar deed iedereen in haar klas de eerste communie. Dat was een heel spektakel met veel voorbereiding. We hebben zo goed en zo kwaad geprobeerd haar mee te laten doen - met die voorbereidingen dan - het is voor haar echt lastig het enige niet-christelijke kind in de klas te zijn.

Enfin, ze wilde uiteindelijk mee naar de kerkdienst waar het allemaal zou gebeuren. Dus wij zeiden: "wat goed dat je je klasgenootjes op die manier wilt steunen," al zagen wij de bui uiteraard al wel hangen. Dus op de dag zelf wij met zijn drieën naar de dorpskerk. Binnen 10 minuten verveelde ze zich dood en wilde ze naar huis. Wij waren die oncomfortabele kerkbankjes ook goed beu, dus toen de communie begon, zijn we er maar vandoor gegaan.

We hebben haar toen wel even duidelijk proberen te maken dat er goede redenen zijn dat wij niet naar de kerk gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 14:56

Tja, dilemma Mortlach. Enerzijds zeg ik protestants meisje, die roomse kerk is ook niks, maar dat klinkt niet erg respectvol :wink:
Ik ben vroeger, notabene met mijn ouders, ook meerdere keren naar een roomse dienst geweest, dan ging er iemand trouwen of iets dergelijks.
Toch denk ik dat je haar erg in verwarring brengt zo.
Ze krijgt op school een heel ander verhaal dan thuis.
En dat gebeurt ook al als je je kind christelijk wilt opvoeden en stuurt het naar een prot chr school hoor! Je moet soms nuanceren, rechtbreien, wat op school scheefgetrokken wordt.
Vroeger waren de juffen en meesters op de hervormde school hervormd, en op de gereformeerde gereformeerd. Dat is allang niet meer zo.

Ik zou als les voor haar toch blijven zitten. Je kunt niet altijd weglopen wanneer het je niet bevalt, tenzij er een gegronde principiële reden voor is.
En met 8 jaar begrijpen ze al veel. Ook dat het niet altijd leuk of gezellig is. Dat is het op school ook niet altijd.

En ben ik benieuwd naar jouw redenen om niet naar de kerk te gaan. Stel dat ze straks over je schouder meegluurt als jij aan het forummen bent.
Hey, wat is dat nou, zit jij op een christelijk forum? :shock:

Ik zou niet zo keihard durven beweren dat heidenen naar de hel gaan, tegen mijn kinderen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2014 15:09

schelpje3 schreef:Tja, dilemma Mortlach. Enerzijds zeg ik protestants meisje, die roomse kerk is ook niks, maar dat klinkt niet erg respectvol :wink:
Ik ben vroeger, notabene met mijn ouders, ook meerdere keren naar een roomse dienst geweest, dan ging er iemand trouwen of iets dergelijks.
Toch denk ik dat je haar erg in verwarring brengt zo.
Ze krijgt op school een heel ander verhaal dan thuis.

Valt heel erg mee hoor. Ze kan die twee zaken prima scheiden, dat zei je zelf toch ook van je zoons?

En dat gebeurt ook al als je je kind christelijk wilt opvoeden en stuurt het naar een prot chr school hoor! Je moet soms nuanceren, rechtbreien, wat op school scheefgetrokken wordt.

Inderdaad, en dat doe je mijns inziens niet door zaken harder scheef te trekken - en dan doel ik dus met name op het aanbieden van lectuur met aantoonbare onwaarheden.

Vroeger waren de juffen en meesters op de hervormde school hervormd, en op de gereformeerde gereformeerd. Dat is allang niet meer zo.

Ik zou als les voor haar toch blijven zitten. Je kunt niet altijd weglopen wanneer het je niet bevalt, tenzij er een gegronde principiële reden voor is.
En met 8 jaar begrijpen ze al veel. Ook dat het niet altijd leuk of gezellig is. Dat is het op school ook niet altijd.

We hebben het geprobeerd. Het helpt ook niet dat de moeder chronische pijnklachten heeft en dat voor haar die kerkbankjes al helemaal een gruwel waren. We zijn echt niet meteen de kerkbankjes uitgesprongen toen dochterlief aangaf dat ze er genoeg van had. "Nee, jij wilde dit, dus blijven we gewoon zitten," al vonden we zelf 10 minuten (kan ook wel wat langer zijn, misschien was het een half uur) ook wel voldoende. En trouwens, ik was alleen nog maar bezig ervoor te zorgen dat zij niet uit verveling zat te klieren.

En ben ik benieuwd naar jouw redenen om niet naar de kerk te gaan. Stel dat ze straks over je schouder meegluurt als jij aan het forummen bent.
Hey, wat is dat nou, zit jij op een christelijk forum? :shock:

Ze leest/spreekt geen nederlands, dus dat scheelt. Maar zelfs al zou het, dan leg ik gewoon uit wat ik hier doe hoor.

Mijn redenen om niet naar de kerk te gaan? Het spreekt me niet aan; het is te 'massaal' (echt, dat formulewerk van de priester die wat zegt en de hele gemeenschap die op monotone wijze iets terugmompelt, net robotjes), het is oncomfortabel. Als er gelegenheid was om in de buurt (zen)meditatie te beoefenen, zou ik ook aanbieden daar eens heen te gaan.

Ik zou niet zo keihard durven beweren dat heidenen naar de hel gaan, tegen mijn kinderen.

Dat is mooi. Dat is alleen nuance die een 8-jarige nog niet bepaalt maakt.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 01 mar 2014 15:20

Ach ik leg mijn kinderen uit, of er is een grote knal en uit het niets was er iets :^o (logica is ver te zoeken) of er is een oorzaak die God heet, check it out .
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”