schelpje3 schreef:Mortlach, ik zal het even nuanceren. Ik had voordat hier een topic werd geopend, nog nooit gehoord van een holle aarde en niemand in mijn omgeving trouwens.
En één van onze kinderen heeft op een "gewoon" gymnasium gezeten. Hij kon echt wel scheiden wat niet en wel Bijbels verantwoord was. Het gaf juist meerwaarde, merkten wij.
Het is echt een mythe dat alle reformatorische ouders hun kinderen tot en met de middelbare school in een soort stolp laten leven. Dan zie je juist dat ze gaan ontsporen als ze gaan studeren. Want dan gaat er opeens een heel andere, veel grotere wereld voor hen open, met onbeperkte mogelijkheden.
Tja, hoe moet ik die vraag van de vraagsteller dan lezen? Ze willen hun kind duidelijk helpen met zijn nieuwsgierigheid, maar o, nee, hij mag vooral niet buiten de zorgvuldig geplaatste paaltjes kijken. Dat doet me toch enorm denken aan een stolp, jou niet?
Wetenschap, échte wetenschap, is zo iets moois en wonderlijks. De ontdekkingstochten door het onbekende, de toevallige ontdekkingen, de volhardende figuren, de briljante ingevingen; het is allemaal zo interessant en leuk en leerzaam. Alleen al dat je leert HOE we dingen weten. HOE weten we wat de omtrek en/of de massa van de aarde is; HOE weten we waar sterren van zijn gemaakt; WAAROM denkt men dat er een oerknal is geweest.
Maar nee, geef je kind maar een boek dat naar hartelust met de lichtsnelheid rommelt om een achterhaald wereldbeeld in stand te kunnen houden. Rommelt zonder ook maar op zijn minst rekening te houden met de gevolgen van een variabele lichtsnelheid.
PS: Dat van die holle aarde was uiteraard maar een geintje, want dat 'wereldbeeld' is te debiel voor woorden.