Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 15:03

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 nov 2013 16:05

Marnix schreef:Tripel is wat zuurder en dan proef je de gist beter. Bij dubbelbier heb je dat minder. Als ze karmeliet hebben bij de AH, zeker halen. Ik garandeer je dat je dan het bittere niet hebt, het is een heerlijk zachte smaakvolle tripel. En de Quadruple van La Trappe is ook zeker het proberen waard.

Dat bitterheidsprobleem treedt bij de Karmeliet Tripel inderdaad niet op. Ik vind hem wat apart smaken (en ruiken). Het doet mij een beetje aan zalf denken, Zwitsal babyzalf, zoals ik dat in mijn jonge jeugd geroken heb. 'Fruitig' kun je dat inderdaad ook noemen. Je moet ervan houden.

Voorlopig houd ik de Leffe Tripel als mijn favoriet aan onder de tripels. Gewoon een probleemloos bier, zonder dat bitterheidsprobleem. Het ziet er mooi uit met die troebelheid. En het heeft iets heel eigens met dat sinaasappelaroma. Prima te drinken ook.

In die La Trappe Quadrupel zag ik trouwens onderin het flesje ook allemaal van die deeltjes ronddrijven. Krijgen we toch ook niet dat gedoe met die bitterheid? We zullen morgen wel zien.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 16:13

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 16:47

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 17:20

Boekenlezer schreef:Dat bitterheidsprobleem treedt bij de Karmeliet Tripel inderdaad niet op. Ik vind hem wat apart smaken (en ruiken). Het doet mij een beetje aan zalf denken, Zwitsal babyzalf, zoals ik dat in mijn jonge jeugd geroken heb. 'Fruitig' kun je dat inderdaad ook noemen. Je moet ervan houden.

Voorlopig houd ik de Leffe Tripel als mijn favoriet aan onder de tripels. Gewoon een probleemloos bier, zonder dat bitterheidsprobleem. Het ziet er mooi uit met die troebelheid. En het heeft iets heel eigens met dat sinaasappelaroma. Prima te drinken ook.

In die La Trappe Quadrupel zag ik trouwens onderin het flesje ook allemaal van die deeltjes ronddrijven. Krijgen we toch ook niet dat gedoe met die bitterheid? We zullen morgen wel zien.

De babyzalf heb ik nooit geroken. Ik vind hem zoet fruitig ruiken.

La Trappe Quadrupel is ongefilterd zoals meer quadrupels. De donkere deeltjes zijn voor het overgrote deel geen gist. maar andere deeltjes die over zijn gebleven na het brouwproces. Bij St. Bernardus, Westvleteren enz zie je dit ook. Het gaat geen bittere smaak geven, zeker niet omdat het langer "gerijpt" is. En net als de dubbel is het zoeter dan de tripels waardoor je de gist veel minder proeft. De quadrupel is overduidelijk zoeter dan de tripels die je hebt gedronken, hoewel er wel iets van bitterheid in het bier over is gebleven. Dat moet ook, anders wordt het te zoet (zoals bijvoorbeeld bij Kasteel :) )

Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Ik ga vanavond aan de Rochefort 8 :)

Schelpje, misschien houden jullie niet van de geur van warm bier of was het de combinatie met de mosterd of iets anders er in. Ik heb het gerecht regelmatig gemaakt en iedereen die het heeft gegeten vond het lekker ruiken en smaken :) Maar goed, smaken verschillen dus :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 nov 2013 18:26

StillAwake schreef:Wat verfrissend overigens om in een topic te komen waar mensen het met elkaar eens durven zijn!
biertje drbij?

Hier zou het kunnen, want ik ben gisteren bij de AH geweest, en heb daar een setje (6 flesjes) Amstel Bock en een setje Amstel Gold gehaald. Omdat het in de Bonusaanbieding was. Het staat alleen (nog) niet in de koelkast, dus de temperatuur zal nu niet goed zijn. :wink:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 21:56

Dan toch maar aan de quadrupel? Die hoeft niet zo koud ;-) bock trouwens ook niet. 10-12 graden, ik geef de voorkeur aan 10 of iets daar onder, warmt toch vanzelf nog wat op. Ik heb het in deze periode gewoon in de schuur staan, kan ook buiten als je het vrij snel opdrinkt, (anders donker bewaren). En als het dan te koud is laat je hem even wat opwarmen voor je hem inschenkt. Maar nu (graad of 7 buiten) is hij zo op de 10 graden :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 nov 2013 10:20

-

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 nov 2013 18:49

Die La Trappe Quadrupel was best lekker, maar ook wel een beetje sterk met 10% alcohol. Dat voel je wel een beetje na wat slokken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2013 22:43

Ach, je slaapt er lekker op :-) overigens is een westmalle tripel maar een half procentje lichter. Maar omdat het wat zoeter is proef je de alcohol op een gegeven moment wat meer. Door er wat tussendoor te eten kan je dat een beetje tegengaan. Ik zit aan de rochefort 8 btw.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 nov 2013 00:43

Ik zit weer eens aan het bier wat hoog van kwaliteit is maar laag geprijsd. :0~

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 nov 2013 12:39

Afgelopen week hadden we met de heren een bieravond. Ik weet ze niet allemaal meer, maar de meeste wel. We deden met 6 man zo'n grote fles bier, dan was het ook niet te veel qua alcohol; per glaasje evenveel alcohol als een normaal pilsje. En 6 glazen op een avond vind ik over het algemeen nog wel te doen (mits niet elke week, vroeger deed ik dat wel maar ik word ook al wat volwassener ;) ).

- Weihen stephan (weet niet hoe je het spelt, maar zoiets): heel lekker witbiertje, vergelijkbaar met Hoegaarden. Maar achteraf bezien was het daar eigenlijk te koud voor, volgende keer op een terras nemen. Toch goed om te weten hoe dit smaakt, normaal wil ik voor mijn witbier enkel hoegaarden (wieckse mot ik niet), maar dit bier is dus ook een zeer goed alternatief.
- Een bepaald biologisch Belgisch biertje, helaas compleet vergeten welke ook alweer. Erg hoppig van smaak, vond het lekker, zal eens navragen welke het was. Die 'biologische' bieren vind ik altijd erg speciaal, ook la trappe puur vind ik erg lekker bv.
- Poperings bier (weet precieze naam niet meer). Ook erg lekker, hoppig, maar naar mijn smaak wat te bitter.
- La trappe van die speciale editie, die een blend is van isi d'or en een andere bekende van deze brouwerij. Vond het echt een heel lekker vol bier, ik wist niet dat dergelijke blends zo lekker konden zijn (zo vind ik blends van whiskey meestal niet veel aan)
- De welbekende Kwak. Altijd lekker natuurlijk ;) Helaas niet uit kwak-glas dit keer.
- De meest speciale was een bier met een voor dit forum toepasselijke naam: Hel en Verdoemenis van de Bodegraafse brouwerij 'de molen'. Het is een erg donker stout beer, gelijkend op guiness, maar véél voller en krachtiger van smaak. Vond het erg bijzonder ! Helaas prijst deze brouwerij haar bieren nogal hoog, 10 euro voor zo'n grote fles, poe hee. Als je er naar toe gaat is het ook nauwelijks goedkoper dan in de winkel, dus dat heeft niet heel veel zin, al schijnt een rondleiding daar wel erg intressant te zijn.
- en nog een glas Gulden Draak, weet niet precies meer welke variant, ook een donkere. Wellicht was die laatste iets van het goede teveel, ook omdat dit wél een vol glas was.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 nov 2013 12:51

Verder:

Ik ga zaterdag naar de Bierkoning in Amsterdam (moet toch naar a'dam voor wat anders). Ik wil nu een aantal IPA bieren meenemen, welke raden jullie aan? Graag ook bieren die je elders niet vindt (deze winkel is uniek door het assortiment aan Amerikaanse bieren). Qua prijs ook niet te duur liefst.

Al is het leukste natuurlijk ook om gewoon rond te kijken zelf maar suggesties zijn altijd welkom ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2013 14:55

Mooie Nel van Jopen. Een van de lekkerste IPA's van Nederlandse bodem. En als ze hem hebben zou ik ook een "Hop met de Gijt" van brouwerij de Natte Gijt meenemen, die is ook heel erg lekker.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 nov 2013 23:39

Marnix, wanneer mogen we de eerste bierproeverij verwachten waar jij de biertjes voor selecteert? Het voordeel van bier proeven is dat je het niet uit mag spuwen. De kosten voor deelname kunnen we berekenen over de soorten bier en het aantal belangstellenden. Wat een top idee nietwaar? Als men wél zin heeft in een bierproeverij maar niet in een meeting, kunnen de biertje ook afzonderlijk online bestellen en dan de proeverij via skype houden. :mrgreen:

Terug naar “Algemene Zaken”