Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jun 2006 12:35

Marnix schreef:Inderdaad... de Bijbel is toch wel helder dat we mogen zingen en bidden, en dat God ook werkt door het gebed heen? Het is toch niet zo dat het niet uitmaakt of we bidden of niet bijvoorbeeld? Zegt de Bijbel niet dat het gebed van een rechtvaardige veel vermag? Raido, wat is dan precies je moeite als mensen samen gaan bidden en dat bidden vervolgens ook verhoord wordt en deze uitwerking heeft?
Knaapje, het is niet mijn moeite... ik kan mij echter levendig voorstellen dat hier op refoweb mensen zijn die na de uitspraak 'we gingen charismatisch doen' (terwijl charismata van de Geest komt en niet van de mens) wat onderbuikgevoelens krijgen bij 'we gingen dit en we gingen dat'. Het is een andere beleving; en net als jij weet ligt dat gevoelig.

In de hoek van het christendom waar het gros van de refowebbers vandaan komen gaat het niet om wat jij doet, omwat wij doen maar omwat wij allemaal niet kunnen en wat God allemaal moet doen. Daarom, kan ik me voorstellen dat het 'we-deden-dit'-gehalte wat twijfelachtig geworden kan worden (lees de EOJD-discussie bijvoorbeeld).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 12:43

Raido schreef:
Marnix schreef:Inderdaad... de Bijbel is toch wel helder dat we mogen zingen en bidden, en dat God ook werkt door het gebed heen? Het is toch niet zo dat het niet uitmaakt of we bidden of niet bijvoorbeeld? Zegt de Bijbel niet dat het gebed van een rechtvaardige veel vermag? Raido, wat is dan precies je moeite als mensen samen gaan bidden en dat bidden vervolgens ook verhoord wordt en deze uitwerking heeft?
Knaapje, het is niet mijn moeite... ik kan mij echter levendig voorstellen dat hier op refoweb mensen zijn die na de uitspraak 'we gingen charismatisch doen' (terwijl charismata van de Geest komt en niet van de mens) wat onderbuikgevoelens krijgen bij 'we gingen dit en we gingen dat'. Het is een andere beleving; en net als jij weet ligt dat gevoelig.

In de hoek van het christendom waar het gros van de refowebbers vandaan komen gaat het niet om wat jij doet, omwat wij doen maar omwat wij allemaal niet kunnen en wat God allemaal moet doen. Daarom, kan ik me voorstellen dat het 'we-deden-dit'-gehalte wat twijfelachtig geworden kan worden (lees de EOJD-discussie bijvoorbeeld).

Hm ja misschien was de uitdrukking "we gingen charismatisch doen" wat ongelukkig gekozen... Maar nu je de uitleg daarvan hebt gezien, heb je dan nog steeds die onderbuikgevoelens?, kereltje? ;) ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jun 2006 13:06

Die had ik al niet meer knulletje, ahoewel ik überhaupt de kriebels krijg van charismatisch gedoe (dat zullen sommigen dan weer 'aangeraakt door de Geest' noemen) maar ja... do what thou wilt ;)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 jun 2006 21:21

In de hoek van het christendom waar het gros van de refowebbers vandaan komen gaat het niet om wat jij doet, omwat wij doen maar omwat wij allemaal niet kunnen en wat God allemaal moet doen.
Ja, en als je vanuit deze gestalte iets schrijft krijg je veel tegen reactie want daar is een mens het niet mee eens. je word dan al gauw voor Farizeer uitgemaakt en je oordeelt of veroordeeld enz. Een mens is zeer hoogmoedig en wil voorop en dan moet God maar volgen. Regels daar willen we niets van weten want, zo stelt men dan, een christen leeft in vrijheid. Ja, ja, maar het is een vrijheid naar de wereld toe om eigen hart er gerust mee te stellen en te leven overeenkomstig die wereld en niet in afhankelijkheid door Hem.
Men spreekt wel veel over de zekerheid van het geloof die je moet bezitten, anders ben je geen christen, maar de gestalten van David wordt niet beleeft of doorleeft die zei: Ik haat de kwade ranken, maar heb Uw wet lief; Gij zijt mijn Schuilplaats en mijn Schild; op Uw Woord heb ik gehoopt; Wijkt van mij, gij boosdoeners! dat ik de geboden mijns Gods moge bewaren; Ondersteun mij naar Uw toezegging, opdat ik leve; en laat mij niet beschaamd worden over mijn hope.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jun 2006 21:27

Het is vooral de manier waarop je het zegt, waarom je het zegt en de woorden die je gebruikt. Ik zou het anders hebben gezegt ahoewel ik ook krampjes krijg van zulke dingen. Toch zul je mij niet van die typische retoriek horen bezigen die doorspekt is met 'leugentaal', 'geest des afgronds' of 'zo werkt de Geest niet'..

De Geest werkt op veel verschillende manieren, en wie ben ik (en jij) om daarover te oordelen. Wij bevindelijk-gereformeerden verwachten Paulus, Manasse en Davids-bekeringen, met Davids-ervaringen en allerhande fantatsische dingen... Een van de psalmen (berijmd) zingt dan 'laat zulk een drang bij u niet nodig wezen'.. Dat je het ergens niet mee eens bent is goed, dat je dat verteld is nog beter maar de manier waarop je het verteld is het beste..

Werk daaraan (net als ik, denk ik ook wel eens).

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 jun 2006 21:28

Jantjes schreef:
In de hoek van het christendom waar het gros van de refowebbers vandaan komen gaat het niet om wat jij doet, omwat wij doen maar omwat wij allemaal niet kunnen en wat God allemaal moet doen.
Ja, en als je vanuit deze gestalte iets schrijft krijg je veel tegen reactie want daar is een mens het niet mee eens. je word dan al gauw voor Farizeer uitgemaakt en je oordeelt of veroordeeld enz. Een mens is zeer hoogmoedig en wil voorop en dan moet God maar volgen. Regels daar willen we niets van weten want, zo stelt men dan, een christen leeft in vrijheid. Ja, ja, maar het is een vrijheid naar de wereld toe om eigen hart er gerust mee te stellen en te leven overeenkomstig die wereld en niet in afhankelijkheid door Hem.
Men spreekt wel veel over de zekerheid van het geloof die je moet bezitten, anders ben je geen christen, maar de gestalten van David wordt niet beleeft of doorleeft die zei: Ik haat de kwade ranken, maar heb Uw wet lief; Gij zijt mijn Schuilplaats en mijn Schild; op Uw Woord heb ik gehoopt; Wijkt van mij, gij boosdoeners! dat ik de geboden mijns Gods moge bewaren; Ondersteun mij naar Uw toezegging, opdat ik leve; en laat mij niet beschaamd worden over mijn hope.

Voor als je het nog steeds niet door had, soms heb je qua onderwerp wel aardig gelijk, maar het is die manier waarop je het brengt, dat staat me zo tegen. Het zou goed kunnen dat je bezorgd was over Fem, maar hoe jij dat brengt komt er wijsneuzerig en 'ik-zou-wel-eens-komen-zeggen-hoe-het-moet'. Je mag uiteraard best zeggen waar je voor staat, maar oordeel niet op een harde manier.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 jun 2006 21:33

*wijst naar onderschrift*

Kijk uit, met hoe je dingen post!!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 22:21

Precies... Paulus schrijft bijvoorbeeld:

Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met geheven handen bidden, vol toewijding, zonder wrok of onenigheid.

Als je dat nu doet wordt er door sommigen van gezegd dat het charismatisch is en dus verkeerd. Tja... hoezo anderen oordelen op basis van je eigen kerkcultuur ipv op basis van de bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jun 2006 10:11

Bedank, Raido, marina87, Gerdien B. en Marnix, voor jullie onderwijzende woorden.

Dat ik hart in bewoording ben kan ik niet ontkennen dat is waar, maar toch geloof ik meer dat de inhoud van de woorden die ik zeg hart is, alsdan de manier waarop het gezegd wordt, maar het heeft er wel mee te maken. Zalig worden is een zaak die de mens absoluut niet wil en daarom komen ze zo hart over. Niemand wil zijn koning, dat is de duivel met zijn trawanten, uit zijn hart vaarwel zeggen, dat doe verschrikkelijk pijn en sterker nog het is een onmogelijke zaak om dat te doen. Er is een Gods wonder voor nodig anders kan en doe een mens het nooit. Toch wordt er van ons gevraagd de strijd aan te gaan met die helle macht en ‘wonder van genade’ er wordt een belofte aan verbonden die onuitsprekelijk blijdschap geeft en alle verstand te boven gaat. Het is een blijdschap die de wereld niet kent. Het is een blijdschap die ver over dood en graf heen gaat tot in het eeuwige leven en die neemt hier in dit leven een begin en begint niet pas bij het einde van ons leven. Maar let wel, het is en verkregen blijdschap die zonder ‘Wonder van genade’ niet toegeëigend mag worden en ontrecht wel gedaan wordt. Daar is de adder onder het gras, want nogmaals, er zijn er velen die zich de zaligheid toe-eigenen zonder ooit het ‘Wonder der genade’ te hebben meegemaakt. Christus had daar ook zo’n last van tijdens Zijn omwandeling op aarden. Hij zei tegen de Farizeeën: Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

Nou, zijn dat harden woorden of niet?
Ja, zult je zeggen, maar hij zei het ook tegen de Farizeen en dat waren ook boosdoeners.Maar dan vergis je je toch, want de Farizeen zaten naast de Schriftgeleerden en er was geen onderscheid in het uiterlijke waar te nemen. In de Bijbel wordt onder de Schriftgeleerden gereken de ware Profeten zoals o.a. Zacharia, Jojada en Esra. Van Esra staat dit beschreven in Esra 7:6 Deze Ezra toog op uit Babel; en hij was een vaardig schriftgeleerde in de wet van Mozes, die de HEERE, de God Israels, gegeven heeft; en de koning gaf hem, naar de hand des HEEREN, zijns Gods, over hem, al zijn verzoek.
Van de Schriftgeleerden staat in Mattheus 13:52 dit beschreven: En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.

Het volk Israël zag in het uiterlijke geen onderscheid tussen de Farizeeën en de Schriftgeleerden. Ik wil dit in onze tijd vergelijken met mensen die naar de kerk gaan bijvoorbeeld, in algemene zin (want een kerk maakt niet zalig). Je kunt ook onderscheid maken in kerken onderling en dan in wat zei leren. Ook daar is geen onderscheid tussen mensen in het uiterlijk waar te nemen en toch is er onderscheid! Dat onderscheid kan wel openbaar komen in wat zei zeggen. Hier zijn wij aangeland in de kerkenstrijd die er momenteel in Nederland gaande is.
Je zou kunnen zeggen dat is een strijd tussen Farizeeën en Schriftgeleerden. Deze strijd zal er altijd blijven zolang de wereld zal bestaan, het is een woeden van het slangenzaad en het vrouwenzaad, wat direct in het begin van de Bijbel ons wordt medegedeeld. Daarom ben ik ook op mijn hoeden als er over ‘eenheid’ gesproken wordt en dat de kerken elkaar niet mogen bestrijden, enz.

Ja, inderdaad dat zal een harde bewoording (met inhoud) zijn en blijven voor degenen die de loutering van het goud niet hebben meegemaakt, want zonder loutering is er geen goud en derhalve geen liefde naar God, wel naar de mens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 10:22

Je reactie heeft totaal niets met wat we bespreken te maken. Blijkbaar spreek je graag harde woorden zonder reden.

Het gaat om het aanbidden van God, samen tot Hem bidden, je laten leiden door de Geest... en vervolgens zonden belijden. Daar gaat het over... En jij begint opeens te praten over de strijd tegen de duivel enzo. Hallo, als mensen God aanbidden en zonden belijden is dat een OVERWINNING in de strijd tegen de duivel... terwijl jij doet alsof het een nederlaag is.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jun 2006 11:42

Marnix schreef:Je reactie heeft totaal niets met wat we bespreken te maken. Blijkbaar spreek je graag harde woorden zonder reden.

Het gaat om het aanbidden van God, samen tot Hem bidden, je laten leiden door de Geest... en vervolgens zonden belijden. Daar gaat het over... En jij begint opeens te praten over de strijd tegen de duivel enzo. Hallo, als mensen God aanbidden en zonden belijden is dat een OVERWINNING in de strijd tegen de duivel... terwijl jij doet alsof het een nederlaag is.
Waarschijnlijk wil jij deze topic die inhoud geven.
Mijn reactie is weliswaar even een zijsprong naar ‘harde bewoording’ of hoe je iets zegt, maar verder volledig topic. Als de inhoud van mijn woorden voor jou hart overkomen, dan zij het zo. Trouwens was dat ook al niet zo bij Christus, velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
Ik ben ervan overtuig dat wat ik gezegd heb geen vuile rede is en wat uit mijn mond gegaan is een goede rede tot nuttige stichting, opdat zij genade geve dien, die dezelve horen (Efezieërs 4:29).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jun 2006 11:58

Even een andere insteek:

Heb jij een levende relatie met God?

Dat vraag ik me echt serieus af! Je postings zijn hard en soms erg deprimerend. Je kijkt vooral naar verderf en onze slechte staat. Daar heb je gelijk in alleen we moeten wel verder kijken. Je moet niet bij jezelf blijven. Jezus heeft voor ons een groot offer gebracht waardoor wij op God mogen zien. Waardoor wij een relatie met God aan mogen gaan en er om mogen vragen.

En ja dan heeft Optimatus met zijn begin posting gelijk!
Al die regeltjes en wetjes houden je van Christus af. ALs ik kijk naar hoe mensen gefocusd zijn op hun ellende ipv op de verlossing die Jezus ons aanbiedt, dan staan wij onze eigen behoudt in de weg!
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 28 jun 2006 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 12:02

Jantjes schreef:
Marnix schreef:Je reactie heeft totaal niets met wat we bespreken te maken. Blijkbaar spreek je graag harde woorden zonder reden.

Waarschijnlijk wil jij deze topic die inhoud geven.
Mijn reactie is weliswaar even een zijsprong naar ‘harde bewoording’ of hoe je iets zegt, maar verder volledig topic. Als de inhoud van mijn woorden voor jou hart overkomen, dan zij het zo. Trouwens was dat ook al niet zo bij Christus, velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
Ik ben ervan overtuig dat wat ik gezegd heb geen vuile rede is en wat uit mijn mond gegaan is een goede rede tot nuttige stichting, opdat zij genade geve dien, die dezelve horen (Efezieërs 4:29).

Het klopt wel maar het is off-topic, heeft niks met wat we bespreken (nav de posting van Fem) te maken...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jun 2006 12:38

Gerdien B. schreef:Even een andere insteek:

Heb jij een levende relatie met God?

Dat vraag ik me echt serieus af! Je postings zijn hart en soms erg deprimerend. Je kijkt vooral naar verderf en onze slechte staat. Daar heb je gelijk in alleen we meoten verder kijken. Je moet niet bij jezelf blijven. Jezus heeft voor ons een groot offer gebracht waardoor wij op God mogen zien. Waardoor wij een relatie met God aan mogen gaan en er om mogen vragen.

En ja dan heeft Optimatus met zijn begin posting gelijk!
Al die regeltjes en wetjes houden je van Christus af. ALs ik kijk naar hoe mensen gefocusd zijn op hun ellende ipv op de verlossing die Jezus ons aanbiedt, dan staan wij onze eigen behoudt in de weg!
Ja, Gerdien B. ik heb een levende relatie met God door Christus.
Als je daar een rechte kijk of zicht op krijgt is het zo dat je inderdaad verder mag kijken, maar alleen in de verwijzing en roem naar de verdienste van/in Christus en niet op je zelf anders wordt je hoogmoedig en ga je jezelf boven Christus stellen.
Een waar Christen mens blijft daarom laag bij de grond, ander gaat hij groeien en komt hij als het ware op een standbeeld te staan en dat is nog veel verkeerden dan de hoogmoed zelf.
Nog even wat, wij gaan geen relatie met God aan dat is onmogelijk, het kan wel andersom God kan wel een relatie met ons aangaan door het beloofde en toegezegde Verbond en daar mogen wij op pleiten.

Als een mens waarlijk verlossing ontvangt door Hem, kan het niet anders of hij wordt meer en meer ontdekte aan zijn oude zondige natuur. Daar wordt een strijd mee gestreden die hij nooit te boven komt zijn leven lang niet. Kijk maar de Profeten in het Oude Testament die getuigen daar alle van bijvoorbeeld David die zegt: Twist, HEERE! met mijn twisters; strijd met mijn bestrijders. Grijp het schild en de rondas, en sta op tot mijn hulp. En breng de spies voort, en sluit den weg toe, mijn vervolgers tegemoet; zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.

Ik hoop niet dat ik hart gesproken hebt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 12:47

Het is "hard" en niet "hart". Sorry ik moest het ff zeggen :D

En Jantjes, je hebt een levende relatie met Hem, daar twijfel ik niet aan... maar je moet idd nog een hele hoop van Hem leren... bijvoorbeeld om niet zo makkelijk mensen te veroordelen.... en door liefdevoller te reageren... Jezus was soms heel scherp... maar bleef wel liefdevol... en dat mis ik bij jou wel eens. Je veroordeelt oprechte christenen omdat de vormen jou niet zo aanstaan en jij er niet aan gewend bent bijvoorbeeld... dat is niet in de lijn zoals Jezus handelde. Die zag het hart aan, jij kijkt naar vormen (is iets reformatorisch of charismatisch qua vorm etc.)

Terug naar “Archief”