mag een meisje een broek aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mag een meisje een broek aan?

Ja, wat maakt de kleding nu uit?
39
35%
Ja, zolang het maar duidelijk een damesbroek is.
19
17%
Nee, niet in onze (kerkelijke) cultuur.
11
10%
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
42
38%

Totaal aantal stemmen: 111

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 mar 2005 14:09

Marnix schreef:Als de cultuur dan echt geen invloed mag hebben, ga dan weer de echte mannenkleren van 1500 voor Christus dragen!

Goed punt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 14:17

Collateral schreef:
Marnix schreef:Als de cultuur dan echt geen invloed mag hebben, ga dan weer de echte mannenkleren van 1500 voor Christus dragen!

Goed punt.

Maar dan nog conformeer je je aan die cultuur. Kleding en cultuur zijn volgens mij onlosmakelijk verbonden..

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2005 14:22

...en: de Bijbel staat ook niet buiten het leven, en dus niet buiten de cultuur van zijn tijd. (Of beter: de culturen van zijn tijden, want het omspant nogal wat!) De Bijbel spreekt tot mensen die in een cultuur leven. Het hangt niet in de lucht of zo.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 mar 2005 15:01

Aragorn schreef:
Collateral schreef:

Goed punt.

Maar dan nog conformeer je je aan die cultuur. Kleding en cultuur zijn volgens mij onlosmakelijk verbonden..

Inderdaad, ik bedoelde meer het idee van: wees consequent. (Dus: laat 'hoe het hoort' van een logische bijbeluitleg afhangen, en niet de bijbeluitleg van 'hoe het hoort'.) De meest logische bijbeluitleg houdt in mijn ogen inderdaad rekening met (en conformeert zich dus niet aan) die cultuur.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2005 15:11

Aragorn schreef:
Collateral schreef:

Goed punt.

Inderdaad. Maar als je een tekst die is geschreven in een bepaalde cultuur niet wil koppelen aan de hedendaagse cultuur maar ook niet aan de cultuur waarin de tekst geschreven is vind ik dat erg raar. Want waarom wordt de tekst aan de cultuur van een periode die daar tussen zit gekoppeld?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 mar 2005 15:37

de reformatorische cultuur is vrouw een rok en een man een broek. dus als jij zegt dat wij ons aan moeten passen aan het cultuur dat er leeft. dan volg ik toch de goede cultuur.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 15:47

johannes1 schreef:de reformatorische cultuur is vrouw een rok en een man een broek.

Inderdaad, in de reformatorische cultuur wel ja. In de christelijke cultuur echter niet (en in de reformatorische over een paar jaar ook niet meer), dus je kunt niet zeggen dat het voor een christen zou 'moeten'.

Hm, is er eigenlijk wel een christelijke cultuur? Eerder een westerse dan..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2005 20:05

God vraagt toch niet om een reformatorische cultuur te hebben? Hij geeft wetten en regels en spreekt door de bijbel... en dat mogen we op onze cultuur toepassen. Kortom, dan is het niet verplicht om rokken te dragen als vrouw.

Dus Johannes1, ik vind het allemaal prima, maar als het echt zo ligt, waarom worden mensen dan veroordeeld, verwijtends aangekeken etc. als ze die cultuur niet hebben en daarom een broek aan doen naar de kerk?
Laatst gewijzigd door Marnix op 26 mar 2005 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 mar 2005 20:22

Marnix schreef:God vraagt toch niet om een reformatorische cultuur te hebben? Hij geeft wetten en regels en spreekt door de bijbel... en dat mogen we op onze cultuur toepassen. Kortom, dan is het niet verplicht om rokken te dragen als vrouw.

Dus Caprice, ik vind het allemaal prima, maar als het echt zo ligt, waarom worden mensen dan veroordeeld, verwijtends aangekeken etc. als ze die cultuur niet hebben en daarom een broek aan doen naar de kerk?

ik ben johannes1, dus niet caprice. ik reageer op je laatste stuk. van uit ons oogpunt is het een gruwel in Gods ogen, dus in feite ook in ons ogen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2005 20:55

Travestieten zijn inderdaad een gruwel in Gods ogen, en zo ook in de mijne, maar het is God geen gruwel als een vrouw in een fatsoenlijke broek loopt.

sjalom
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2005 21:02

johannes1 schreef:
Marnix schreef:God vraagt toch niet om een reformatorische cultuur te hebben? Hij geeft wetten en regels en spreekt door de bijbel... en dat mogen we op onze cultuur toepassen. Kortom, dan is het niet verplicht om rokken te dragen als vrouw.

Dus Caprice, ik vind het allemaal prima, maar als het echt zo ligt, waarom worden mensen dan veroordeeld, verwijtends aangekeken etc. als ze die cultuur niet hebben en daarom een broek aan doen naar de kerk?

ik ben johannes1, dus niet caprice. ik reageer op je laatste stuk. van uit ons oogpunt is het een gruwel in Gods ogen, dus in feite ook in ons ogen.

Excuses, hoe ik daar zou bij kwam, ik weet het niet.

Tja... en dat het een gruwel in Gods ogen is, dat slaat dus nergens op volgens mij. Want God verbiedt dat mannen gekleed gaan als vrouwen... en dat vrouwen gekleed gaan als mannen. Als een vrouw een broek draagt gaat zij niet gekleed als man.... Dus heeft God daar geen problemen mee. Het is geen probleem van God maar het probleem van mensen en door hen gemaakte wetten, die vervolgens als "wet van God" wordt gebracht, tenminste zo zie ik dat wel.... Er wordt gezegd: Een vrouw mag geen mannenkleren dragen... een broek is geen mannenkleding... maar dat wordt er wel van gemaakt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2005 21:18

Laten we het goed Bijbels doen, en terug gaan naar het Adamskostuum...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 27 mar 2005 08:44

Marnix schreef:Dus Johannes1, ik vind het allemaal prima, maar als het echt zo ligt, waarom worden mensen dan veroordeeld, verwijtends aangekeken etc. als ze die cultuur niet hebben en daarom een broek aan doen naar de kerk?

t blijft niet bij veroordeeld en verwijtend aangekeken worden.. bleef t daar maar bij maar owkeej..
en dit soort dingen gebeuren niet alleen als je een broek naar de kerk aan hebt.. :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2005 14:48

Raido schreef:Laten we het goed Bijbels doen, en terug gaan naar het Adamskostuum...

Hehe.... Met blaadje he ;) Maar zegt de bijbel niet dat God voor de man een broek van dierenvellen maakte en voor de vrouw een lange rok? ;)

En tja Marieke88, je hebt gelijk. Ik heb geen probleem ermee dat mensen graag een rok willen dragen... maar wat die regelgeving verder met zich meebrengt en veroorzaakt, daar heb ik echt veel moeite mee... en dat is niet iets wat God bedoelde met die regels.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 mar 2005 11:06

door sabra werd mij het verwijt gemaakt dat ik de bijbel aanpaste aan mij gedachtegang (hij zei het anders maar weet even niet hoe) ik krijg het idee zo dat we dat allemaal doen. jij interpreteert het zo, ik weer anders. veel word hier gezegd dat de vorm van een vrouwenbroek anders is of hoe het gestikt is(toch???), maar voor het oog blijft het een broek. ik vind een rok en een broek een groter onderscheid ook voor het oog.

nu kan jij weer een reactie terug geven, en ik weer, maar we komen er toch niet uit. want wij zitten beide vast in onze gedachtegang. ook alle anderen trouwens.

Terug naar “Archief”