Welke preken worden er bij u gelezen in de leesdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 10:18

Race406 schreef:
Motormuis schreef:
Race406 schreef:
Motormuis schreef:Oh ja, welke preken er worden gelezen..... Nou ja, wij hebben bijna nooit leesdienst.

Maar als we leesdienst zouden hebben, dan weet ik wel wat er gelezen gaat worden: Harinck, Vreugdenhil, Kattenberg, Van Eckeveld, Van der Net, Elshout.

Steenblok niet denk ik :mrgreen:

Zijn de boeken vaan Steenblok te zwaar om de kansel op te tillen dan? :mrgreen: Ach ja, voor elk wat wils zeggen ze dan

Weet niet of ze fysiek zwaar zijn......

Nee, maar dan toch wel een zwarte kaft... :lol: O, nee, dat zijn vooroordelen.. :lol:

Precies, je lijkt Bookman wel :mrgreen:

Grapje Bookman :wink:
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 10:23

Motormuis schreef:
Race406 schreef:
Motormuis schreef:
SDG schreef:
Motormuis schreef:Oh ja, welke preken er worden gelezen..... Nou ja, wij hebben bijna nooit leesdienst.

Jullie dominee heeft toch weleens een vrije zondag? Eenmaal per maand is normaal, volgens mij. Dat zou dan toch 24 leesdiensten per jaar moeten opleveren.

Klopt, maar op de een of andere manier ben ik er dan vaak niet :mrgreen:

Dan is er toevallig een dominee in Utreg. Of ik ga bij m'n christelijk gereformeerde broeders en zusters kerken.

Wedden dat er nu vermanende vingertjes komen :wink: ?

Waarom moeten er nu vermanende vingertjes komen? Eens kijken bij een andere kerk is nooit weg. Leert je om over kerkmuren heen te kijken, en het kan veel vooroordelen wegnemen! Bij mij neemt het tenminste wel veel vooroordelen weg als ik naar ene GG ga, of naar een Gereformeerde Kerk of zoiets. In elke kerk vind je wat, en in elke kerk laat je wat zegt men wel eens, maar in elke kerk heeft God Zijn kinderen zitten!
En schelden op een te lichte kerk danwel preek: Ik ben eens in een kerk geweest waar een vrouwelijke dominee voorging. (O, dat kan niet wat zijn, want dat is zondig......)
God heeft de preek die zij hield wel willen gebruiken... :!: :!:
Niet dat ik voor vrouwelijke ambtsdragers ben, maar met een kromme stok kan Hij een rechte slag slaan staat er zo mooi, toch?
Dus: Ga jij maar fijn eens bij je CGK-buren kijken. Weet je gelijk waarom ik CGK ben..... Of mocht ik dat niet meer zo zeggen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bedoelde het vermanende vingertje, dat je ook met leesdiensten bij je eigen gemeente hoort te zijn. Volgens mijn moeder in ieder geval wel :wink:

Dus jij bent een drie-verbondenjoch :mrgreen:

Jammer :wink:

Als jij met uit de Bijbel kunt aantonen hoeveel verbonden er zijn (dus niet eigen mening, maar Bijbels!!) dan ben je een hele knappe jongen....

Inderdaad ben ik dus een 3 verbonden joch. Maar die discussie heb ik van vrij nabij meegemaakt, en ik heb er de buik goed vol van... Daar wordt je straks bij de hemelpoort niet naar gevraagd, dus ik begrijp niet wat de "kerkelijke bobo's" zitten te ruziën met elkaar. Het ontgaat het grootste deel van het kerkvolk waar het precies over gaat.. Het lijkt wel politiek, dat gaat ook langs het grootste deel van de bevolking heen volgens mij.... :o
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 10:32

Race406 schreef: Als jij met uit de Bijbel kunt aantonen hoeveel verbonden er zijn (dus niet eigen mening, maar Bijbels!!) dan ben je een hele knappe jongen....

Inderdaad ben ik dus een 3 verbonden joch. Maar die discussie heb ik van vrij nabij meegemaakt, en ik heb er de buik goed vol van... Daar wordt je straks bij de hemelpoort niet naar gevraagd, dus ik begrijp niet wat de "kerkelijke bobo's" zitten te ruziën met elkaar. Het ontgaat het grootste deel van het kerkvolk waar het precies over gaat.. Het lijkt wel politiek, dat gaat ook langs het grootste deel van de bevolking heen volgens mij.... :o

Had dus nog wat meer emoticons moeten gebruiken want het was absoluut niet serieus bedoeld man, dus relax.......... :wink:

Je hebt gelijk over kerkelijke bobo's, word daar ook niet vrolijk van. En het lijkt vaak idd op politiek. Vieze spelletjes die worden gespeeld, verre van christelijk.
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 10:39

Motormuis schreef:
Race406 schreef: Als jij met uit de Bijbel kunt aantonen hoeveel verbonden er zijn (dus niet eigen mening, maar Bijbels!!) dan ben je een hele knappe jongen....

Had dus nog wat meer emoticons moeten gebruiken want het was absoluut niet serieus bedoeld man, dus relax.......... :wink:

Je hebt gelijk over kerkelijke bobo's, word daar ook niet vrolijk van. En het lijkt vaak idd op politiek. Vieze spelletjes die worden gespeeld, verre van christelijk.

Ha, 2 verbonder..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik begrijp dat je het niet serieus bedoelde, was alleen om aan te geven dat het vaak gaat om buitenkanten die er weinig tot niets toe doen. Die doen er alleen toe bij sommige mensen...
Meer smileys? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zo genoeg? :shock:

Laten we het simpel houden en elkaar respecteren als het gaat over kerk en de gebruiken die daar bij horen.
(Maar die 2 verbonden vind ik toch wel meer dan schandalig, hoor! :mrgreen: :mrgreen: Ik bedoel: 3x is scheepsrecht, toch? :mrgreen: :oops: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 10:42

Race406 schreef: (Maar die 2 verbonden vind ik toch wel meer dan schandalig, hoor! :mrgreen: :mrgreen: Ik bedoel: 3x is scheepsrecht, toch? :mrgreen: :oops: )

Kijk, die crigo's moeten ook altijd gelijk hebben he, daar baal ik van :wink:

Hoe heet dat derde verbond eigenlijk, 't is al lang geleden, 2 VWO ofzo. Met godsdienst werd het toen uitgebreid behandeld. Had daar toen wat minder interesse voor :mrgreen:
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 18:26

Motormuis schreef:
Race406 schreef: (Maar die 2 verbonden vind ik toch wel meer dan schandalig, hoor! :mrgreen: :mrgreen: Ik bedoel: 3x is scheepsrecht, toch? :mrgreen: :oops: )

Kijk, die crigo's moeten ook altijd gelijk hebben he, daar baal ik van :wink:

Hoe heet dat derde verbond eigenlijk, 't is al lang geleden, 2 VWO ofzo. Met godsdienst werd het toen uitgebreid behandeld. Had daar toen wat minder interesse voor :mrgreen:

In de CGK kent men 3 verbonden. het genadeverbond, het verlossingsverbond en het werkverbond. En welke de 3e is? Weet ik niet echt. Wat ik wel weet is dat de GG het genade- en verlossingsverbond samenvat. Ofwel: Het genade verbond en het verlossingsverbond zijn beide opgericht met de uitverkorenen. Grote vraag: Hoe verkondig je dan dat er redding mogelijk is voor een ieder die met berouw over de zonde tot Hem vlucht?
De CGK zegt dat het verlossingsverbond is opgericht met de uitverkorenen, maar dat het genadevervond is opgericht met alle gedoopten. Gedoopte mensen zijn apart gezet, en hebben rijke beloften meegekregen van de Here. Dat moet allen worden voorgehouden, en allen moet de mogelijkheid tot eeuwige redding worden verkondigd. Grote vraag hierbij is: Hoe voorkom je dat je vervalt in een soort automatische bekering. "Ik ben gedoopt, dus gaat het wel goed met mij."
Zo je ziet: Voor beide varianten is wat te zeggen. (En dat te mogen horen van een CGK-er, had je niet verwacht he? :mrgreen: )

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 09 jul 2004 08:59

Zo lang ik leef heb ik nog nooit een leesdienst bij ons in de kerk meegemaakt, dus ik kan ook niet zeggen wat er gelezen zou kunnen worden. Wel heb ik begrepen dat er altijd een prekenboek klaar ligt, voor het geval dat...... de ds. een lekke band heeft, zich verslapen heeft e.d

Op vakantie heb ik het wel eens meegemaakt en een keer in een andere kerk bij ons in het dorp, maar ik zou niet meer weten van wie de preek was of waar het over ging :oops:
Het spreekt niet erg aan moet ik zeggen.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 09 jul 2004 10:30

Race406 schreef: Wat ik wel weet is dat de GG het genade- en verlossingsverbond samenvat. Ofwel: Het genade verbond en het verlossingsverbond zijn beide opgericht met de uitverkorenen. Grote vraag: Hoe verkondig je dan dat er redding mogelijk is voor een ieder die met berouw over de zonde tot Hem vlucht?

Is dat zo?? Moet zeggen dat ik de dogma's van de GG eigenlijk niet eens zo heel goed ken. Wel weet ik dat er bij ons wel gepreekt wordt, dat er redding mogelijk is voor een ieder die met berouw over de zonde tot Hem vlucht.

Dus het maakt allemaal geen reet uit, twee of drie verbonden. Er zijn effe veel non-discussies.... :mrgreen:
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jul 2004 18:11

Motormuis schreef:
Race406 schreef: Wat ik wel weet is dat de GG het genade- en verlossingsverbond samenvat. Ofwel: Het genade verbond en het verlossingsverbond zijn beide opgericht met de uitverkorenen. Grote vraag: Hoe verkondig je dan dat er redding mogelijk is voor een ieder die met berouw over de zonde tot Hem vlucht?

Is dat zo?? Moet zeggen dat ik de dogma's van de GG eigenlijk niet eens zo heel goed ken. Wel weet ik dat er bij ons wel gepreekt wordt, dat er redding mogelijk is voor een ieder die met berouw over de zonde tot Hem vlucht.

Dus het maakt allemaal geen reet uit, twee of drie verbonden. Er zijn effe veel non-discussies.... :mrgreen:

ik zeg ook niet dat er nergens in de GG zo gepreekt wordt, maar ik gaf aan dat dit in mijn ogen een zwak punt is van de 2 verbonden leer. En zoals je gemerkt hebt in deze (nergens toe leidende, maar wel interessante :mrgreen: :mrgreen: ) discussie heeft ook de 3 verbonden leer zwakke punten. Het zij zo. Laten we ons bezig houden met fundamenteler zaken! Ugh.... :lol:

antenne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor antenne » 09 jul 2004 19:19

wh schreef:
Aragorn schreef:Ik hoor wh wel erg vaak zeggen dat mensen een ander kerkverband of forum moeten gaan zoeken.. :D

Misschien zitten er wel erg veel mensen op dit forum die het
niet eens zijn met de gemeenten waarin zijn kerken.

En als je over dominees uit je eigen kerkverband zo praat??
Als je zelfs geen respect meer op kunt brengen voor deze dominees
waar ds. C. Harinck nog steeds mee in 1 kerkverband wilt zitten.
Hoor je zelf misschien niet meer thuis in dit kerkverband.

Ik weet niet of jij zelf een dominee hebt, Zo ja wat doe je als hij je niet ligt?
Ik ben benieuwd als er bij jou een dominee komt die jouw niet ligt, wat je dan doet. respecteer je dan ook dat hij komt?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 jul 2004 00:12

antenne schreef:
wh schreef:
Aragorn schreef:Ik hoor wh wel erg vaak zeggen dat mensen een ander kerkverband of forum moeten gaan zoeken.. :D

Misschien zitten er wel erg veel mensen op dit forum die het
niet eens zijn met de gemeenten waarin zijn kerken.

En als je over dominees uit je eigen kerkverband zo praat??
Als je zelfs geen respect meer op kunt brengen voor deze dominees
waar ds. C. Harinck nog steeds mee in 1 kerkverband wilt zitten.
Hoor je zelf misschien niet meer thuis in dit kerkverband.

Ik weet niet of jij zelf een dominee hebt, Zo ja wat doe je als hij je niet ligt?
Ik ben benieuwd als er bij jou een dominee komt die jouw niet ligt, wat je dan doet. respecteer je dan ook dat hij komt?

Je zult wel moeten... Of inderdaad een andere kerk opzoeken... :lol:
Maar met elke dominee zul je wel van mening verschillen......

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 12 jul 2004 10:28

Gistermorgen Ds D. Rietdijk zondag 52
Gistermiddag Ds. J. Koster Openbaringen 1 ( jaja, en dat in Terneuzen) :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 12 jul 2004 10:29

Bookman schreef:Gistermorgen Ds D. Rietdijk zondag 52

En, was het mooi?
Geen commentaar

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 12 jul 2004 10:33

Motormuis schreef:

En, was het mooi?

Ook op zondag kan ik heel blij zijn dat ik mag werken............ :wink:
Maar het zal vast mooi geweest zijn. Waarom niet????? :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 12 jul 2004 10:44

Bookman schreef:
Motormuis schreef:

En, was het mooi?

Ook op zondag kan ik heel blij zijn dat ik mag werken............ :wink:
Maar het zal vast mooi geweest zijn. Waarom niet????? :wink:

Dus ik begrijp dat je niet naar de kerk bent geweest? Hoe weet je dan wat er gelezen is? Staat dat op het internet :wink: ?

Rietdijk kon toch mooi preken? Koster ken ik helaas niet
Geen commentaar

Terug naar “Archief”