Motormuis schreef:Race406 schreef: (Maar die 2 verbonden vind ik toch wel meer dan schandalig, hoor!

Ik bedoel: 3x is scheepsrecht, toch?

)
Kijk, die crigo's moeten ook altijd gelijk hebben he, daar baal ik van
Hoe heet dat derde verbond eigenlijk, 't is al lang geleden, 2 VWO ofzo. Met godsdienst werd het toen uitgebreid behandeld. Had daar toen wat minder interesse voor

In de CGK kent men 3 verbonden. het genadeverbond, het verlossingsverbond en het werkverbond. En welke de 3e is? Weet ik niet echt. Wat ik wel weet is dat de GG het genade- en verlossingsverbond samenvat. Ofwel: Het genade verbond en het verlossingsverbond zijn beide opgericht met de uitverkorenen. Grote vraag: Hoe verkondig je dan dat er redding mogelijk is voor een ieder die met berouw over de zonde tot Hem vlucht?
De CGK zegt dat het verlossingsverbond is opgericht met de uitverkorenen, maar dat het genadevervond is opgericht met alle gedoopten. Gedoopte mensen zijn apart gezet, en hebben rijke beloften meegekregen van de Here. Dat moet allen worden voorgehouden, en allen moet de mogelijkheid tot eeuwige redding worden verkondigd. Grote vraag hierbij is: Hoe voorkom je dat je vervalt in een soort automatische bekering. "Ik ben gedoopt, dus gaat het wel goed met mij."
Zo je ziet: Voor beide varianten is wat te zeggen. (En dat te mogen horen van een CGK-er, had je niet verwacht he?

)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!