Uitverkiezingsteksten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Uitverkiezingsteksten

Berichtdoor naamloos » 13 feb 2014 14:05

Jvslooten schreef:Nee, dat klopt. Een geestelijk dode is geestelijk doof, en vica verca. Als een geestelijk dode leert horen en verstaan dan is dat niet anders dan een godswonder, vergelijkbaar met de opstanding uit de dood. Dat is immers de vergelijking die Jezus maakt: zoals straks de fysieke doden fysiek worden opgewekt, zo worden nu al geestelijk doden levend worden gemaakt door het Woord wat door de Vader wordt uitgezonden.
Grotendeels mee eens. Je laatste zin zou ik zo zeggen: zo worden nu al geestelijke doden levend gemaakt door het geloof in het Woord wat door de Vader wordt uitgezonden.
naamloos schreef:Door het geloof ontvangen we eeuwig leven.
24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven.
21 Want zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie hij wil.
Uit het vervolg lees ik wie Jezus levend wil en zal maken nl. degenen die Hem geloven.
Jvslooten schreef:Dat klinkt mij een beetje vreemd in de oren, want, zoals ik al zei: het geloof is een gave Gods. Hoe kan God iemand belonen voor iets wat diegene zelf van Hem ontvangen heeft? Bovendien, door het eigen geloof als voorwaarde te stellen ontken je daarmee het principe van een soevereine God, ondanks dat Hij zich in Zijn woord wel Zo openbaart.
Kan je iets opnoemen van alles wat we hebben, wat geen gave is dan? Alles komt van Hem.
Ja ook, dat ieder mens eet en drinkt en het goede geniet van al zijn zwoegen. Dat is een gave van God.

Het is ook geen beloning, in Romeinen 4 staat: Iemand die zijn loon verdient, krijgt het niet als een gunst maar als een recht.
Het eeuwige leven is een gift die Hij ons geven wil, en dat wordt ontvangen door geloof lees ik in de Bijbel.
Het evangelie hoor je met je fysieke oren, en dan gaat het erom of je het aanneemt of verwerpt.
Daarmee ontken ik de soevereiniteit van God niet. Hij heeft soeverein besloten dat we het eeuwige leven ontvangen door het geloof.

Over de teksten die je noemt: Romeinen 9, 10 en 11 gaan over Israël.
In Efeze 2 is de gave de zaligheid.
En de rest, incl Efeze, is helemaal niet in tegenspraak met wat ik zeg.
We zijn uitverkoren in Christus (die Zelf van voor de grondlegging der wereld uitverkoren is), en door geloof komen we in Christus.

P.S. ik merk dat er nogal gehamerd wordt op bronvermelding.
Al jarenlang kopiëer ik dingen van internet die ik wil onthouden. Ik weet lang niet altijd meer waar ik het vandaan gehaald heb.
Als ik hier iets zeg doe ik het in mijn eigen woorden, dan valt het niet onder plagiaat denk ik.
Ik ben geestelijk opgevoed door W. Ouweneel, dus dat zal wel regelmatig doorklinken in mijn post'.
Wat ik dan weer grappig vind is dat Ouweneel, wat de verkiezing betreft, dichter bij het refo-standpunt staat als het gros van de evangelischen, waaronder ik.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 14:34

Bedankt voor je toelichting Naamloos. Nog even voor de duidelijkheid: is geloof nu een gave of een werk?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 feb 2014 14:54

Jvslooten schreef:Bedankt voor je toelichting Naamloos. Nog even voor de duidelijkheid: is geloof nu een gave of een werk?
Geloven is in ieder geval geen werk.
Geloven is het aannemen van de gave nl. Jezus.
En al onze fysieke mogelijkheden zijn ook gaven.

Zo heb ik het begrepen uit de bijbel. :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 15:11

Jvslooten schreef:Bedankt voor je toelichting Naamloos. Nog even voor de duidelijkheid: is geloof nu een gave of een werk?
naamloos schreef:Geloven is in ieder geval geen werk.
Geloven is het aannemen van de gave nl. Jezus.
En al onze fysieke mogelijkheden zijn ook gaven.

Zo heb ik het begrepen uit de bijbel. :D :D :D
Dus het is een gave?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 feb 2014 16:58

Jvslooten schreef:Dus het is een gave?
Je kan me wel twee mogelijkheden voorschotelen waaruit ik kiezen moet, maar de goede omschrijving zit er voor mij niet bij :!: :!: :!:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 17:04

Jvslooten schreef:Dus het is een gave?
naamloos schreef:Je kan me wel twee mogelijkheden voorschotelen waaruit ik kiezen moet, maar de goede omschrijving zit er voor mij niet bij :!: :!: :!:
Oh, sorry daarvoor. Zijn er nog meer opties dan?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 feb 2014 17:33

Ik al beschreven hoe ik geloven zie :!:

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 13 feb 2014 17:58

Jvslooten schreef:Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u,
het is de gave van God;
niet uit werken,
opdat niemand zou roemen.
(Efeze 2:8-9)

Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet overeenkomstig onze werken, maar overeenkomstig Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen, (2 Timotheüs 1:9)

Hij maakte ons zalig,
niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan zouden hebben,
maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest.
(Titus 3:5)

vSlooten moet de mens Jezus aannemen of niet?
Dus moet de mens wat doen om zalig te worden?
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 18:04

naamloos schreef:Ik al beschreven hoe ik geloven zie :!:
Ja, je schreef dat je het niet als werk zag, en daarna zei je dat al onze fysieke mogelijkheden ook gaven waren. Daarom mijn verduidelijkingsvraag, is geloof dan een gave. Daarop antwoordde je echter weer ontkennend, wat ik vreemd vind. Verder schrijf je over het aannemen van Jezus als zijnde het geloof, wat ik ook weer vreemd vind, nu ik alle teksten over het aannemen van God eens op een rijtje heb gezet.

Ik zal u tot Mijn volk aannemen en Ik zal u tot een God zijn. (Ex. 6:6)

Mijn vader en moeder hebben mij verlaten, maar de HEERE zal mij aannemen. (Ps. 27:10)

Johannes antwoordde en zei: Een mens kan niets aannemen, als het hem niet uit de hemel gegeven is. (Joh. 3:27)

Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen. (Joh. 5:43)

Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader! (Rom. 8:15)

En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wij zelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam. (Rom. 8:23)

Als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden? (Rom. 11:15)

Ga daarom uit hun midden weg en zonder u af, zegt de Heere, en raak het onreine niet aan, en Ik zal u aannemen en Ik zal u tot een Vader zijn, en u zult Mij tot zonen en dochters zijn, zegt de Heere, de Almachtige. (2 Kor. 6:17-18)

Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God Zijn Zoon uit, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij de aanneming tot kinderen zouden ontvangen. (Gal. 4:4-5)

Hoe moet ik dat zien? Zijn er dan twee aannemingen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 18:12

Byte schreef:vSlooten moet de mens Jezus aannemen of niet?
God neemt ons aan Byte. Tot kinderen. En door Geest en Woord roept Hij ons op om onze roeping en verkiezing vast te maken. Dát is wat je moet doen. En dat kan ook, omdat Hij Zelf door Zijn levendmakende Geest ons daar de kracht voor geeft. Want wij weten en geloven dat niets bij toeval geschied, maar dat alles ons vanuit Zijn vaderlijke hand toekomt. Hij laat ons echt niet zelf maar wat aan sukkelen hoor. Daar heeft hij ons veelste lief voor. Zo lief dat Hij Zijn eigen Zoon er voor over had.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 13 feb 2014 19:16

Byte schreef:vSlooten moet de mens Jezus aannemen of niet?

Jvslooten schreef:God neemt ons aan Byte. Tot kinderen. En door Geest en Woord roept Hij ons op om onze roeping en verkiezing vast te maken. Dát is wat je moet doen. En dat kan ook, omdat Hij Zelf door Zijn levendmakende Geest ons daar de kracht voor geeft. Want wij weten en geloven dat niets bij toeval geschied, maar dat alles ons vanuit Zijn vaderlijke hand toekomt. Hij laat ons echt niet zelf maar wat aan sukkelen hoor. Daar heeft hij ons veelste lief voor. Zo lief dat Hij Zijn eigen Zoon er voor over had.

Ok een broeder van mij die ik duidelijk vertel neem Hem aan, accepteer nu dat Hij voor jou gestorven is.
Je kan er niets aan toevoegen dan slechts "geloven".

Ja maar ik kan het niet zelf doen.... het moet me gegeven worden die staat precies op dat punt van jou stil.
Hij is heel bijbelvast hoor dus en ik kan hem omschrijven als een "farizeeër" bijvoorbeeld.

Ik geloof heel duidelijk wat Hij ons vertelt in zijn Woord .

Johannes 5.
Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen. (sprak Hij tegen de schriftkenners!)

Hier staat niet, ik ben gekomen in de Naam van Mijn vader en Ik heb u niet aangenomen.

Joh 1.12
Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Hier staat niet , Maar allen die ik aangenomen heb...etc.

Joh 12.46
Ik ben een licht, in de wereld gekomen opdat ieder die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijft.
47 En als iemand Mijn woorden hoort en niet gelooft, veroordeel Ik hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om de wereld zalig te maken.
48 Wie Mij verwerpt en Mijn woorden niet aanneemt, heeft iets wat hem veroordeelt, namelijk het woord dat Ik gesproken heb; dat zal hem veroordelen op de laatste dag.

En zo zijn er nog meer, indien je de Heere aanroept in al je onvolkomenheden zal Hij je geenzins verwerpen.
Hij zal Zijn kinderen indien ze om een Brood vragen geen steen geven.
Hij zal wat tot hem komt geenzins uit werpen.

Dus ik ben een andere mening toegedaan.
Ja je moet / mag hem aannemen, waarna je tot de conclusie mag komen dat hij je aangenomen heeft. ( en ja dan kan ik nu ook zeggen dat het uit Hem is en niet uit mij!)
En de keuze die je maakt is fundamenteel ontstaan door het horen van het Woord.
Rom 10:17

Zo is de verkiezing een fundament en geen obstructie.

Dan kan je ook afsluiten met het volgende.

En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.
En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.
En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken.
Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken

Ik vind de manier hoe schrijft gevaarlijk omdat het essentieel is de mensen te verkondigen dat er ruimte is. Dat komt er nu niet helemaal uit.

Dus ik wijk iets af van wat jij omschrijft.

groeten,

Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 19:37

Byte schreef:Joh 1.12
Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Hier staat niet , Maar allen die ik aangenomen heb...etc.
Maar wie zijn die 'allen' dan? Tip: zie Johannes 1:13.

En de keuze die je maakt is fundamenteel ontstaan door het horen van het Woord.
Rom 10:17

Zo is de verkiezing een fundament en geen obstructie.
Helemaal waar hoor.. maar vergeet niet dat het Woord het zwaard van de Geest is. Het Woord wordt toegepast en uitgezonden van God. En als God het Woord uitzend, dan keert het nimmer vruchtloos terug. Jesaja schrijft daar ook nog iets over.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 feb 2014 23:13

Jvslooten schreef:Ja, je schreef dat je het niet als werk zag, en daarna zei je dat al onze fysieke mogelijkheden ook gaven waren. Daarom mijn verduidelijkingsvraag, is geloof dan een gave. Daarop antwoordde je echter weer ontkennend, wat ik vreemd vind.
Onze fysieke mogelijkheden is gewoon dat we kunnen eten, drinken, liefhebben, werken, praten, horen, geloven enz. dat zijn allemaal gaven.
Maar het is onze verantwoordelijkheid hoe we met dat alles om gaan.
Dat we van van eten geen vreten maken, van drinken geen zuippartijen, geen workaholic worden blablablabla.
Hij komt ons het eten en drinken niet voeren, je kan ermee omgaan zoals je wilt. Eigen verantwoording.
Wat we met het evangelie doen is ook eigen verantwoording. Neem je het aan of wijs je het af, oftewel geloof je het of geloof je het niet.
Wie op een verkeerde manier met Gods gaven omgaat heeft straks wat uit te leggen aan de Heer :!:

Als iemand na de dienst naar voren komt en zijn hart aan Jezus geeft, dan is ie overtuigt door Woord en Geest.
Degenen die niet geloven blijven lekker zitten, zij hebben zich (nog) niet laten overhalen.
Maar waarom hamer je zo op geloof als gave? Geloof is de ontvanger, Jezus zelf is de gave.
Jvslooten schreef:Verder schrijf je over het aannemen van Jezus als zijnde het geloof, wat ik ook weer vreemd vind, nu ik alle teksten over het aannemen van God eens op een rijtje heb gezet.

Ik zal u tot Mijn volk aannemen en Ik zal u tot een God zijn. (Ex. 6:6)

Mijn vader en moeder hebben mij verlaten, maar de HEERE zal mij aannemen. (Ps. 27:10)

Johannes antwoordde en zei: Een mens kan niets aannemen, als het hem niet uit de hemel gegeven is. (Joh. 3:27)

Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen. (Joh. 5:43)

Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader! (Rom. 8:15)

En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wij zelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam. (Rom. 8:23)

Als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden? (Rom. 11:15)

Ga daarom uit hun midden weg en zonder u af, zegt de Heere, en raak het onreine niet aan, en Ik zal u aannemen en Ik zal u tot een Vader zijn, en u zult Mij tot zonen en dochters zijn, zegt de Heere, de Almachtige. (2 Kor. 6:17-18)

Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God Zijn Zoon uit, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij de aanneming tot kinderen zouden ontvangen. (Gal. 4:4-5)

Hoe moet ik dat zien? Zijn er dan twee aannemingen?
Een bonte verzameling tekten hoor :roll: :roll: :roll: dit noem ik klank-exegese :!:
Ik denk dat je aan twee aannemingen niet genoeg hebt want je haalt hier verschillende dingen aan.
Ik snap niet hoe dit zich verhoudt tot mijn reactie.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 feb 2014 08:24

Doe jezelf een plezier en haal de griekse grondtekst erbij, waaraan je kunt zien waar de verwijzende voornaamwoorden naar verwijzen.
En dat is niet (alleen) naar het geloof (vrouwelijk)
De rest mag je zelf vinden.
:mrgreen:

Waarom moet geloof trouwens (systematisch) ingedeeld worden?
Is bekering en gehoorzaamheid ook al ingedeeld als zijnde ''goede werken'' ?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 feb 2014 10:44

mealybug schreef:Doe jezelf een plezier en haal de griekse grondtekst erbij, waaraan je kunt zien waar de verwijzende voornaamwoorden naar verwijzen.
En dat is niet (alleen) naar het geloof (vrouwelijk)

Leg eens uit wat je nu zegt, want ik kan grieks wel lezen en een grieks woordenboek hanteren maar werkwoordsvormen en naamvallen gaat me boven de griekse pet.

b.v.d.
h.g.
Learsi

Terug naar “[Religie] - Open forum”