Grotendeels mee eens. Je laatste zin zou ik zo zeggen: zo worden nu al geestelijke doden levend gemaakt door het geloof in het Woord wat door de Vader wordt uitgezonden.Jvslooten schreef:Nee, dat klopt. Een geestelijk dode is geestelijk doof, en vica verca. Als een geestelijk dode leert horen en verstaan dan is dat niet anders dan een godswonder, vergelijkbaar met de opstanding uit de dood. Dat is immers de vergelijking die Jezus maakt: zoals straks de fysieke doden fysiek worden opgewekt, zo worden nu al geestelijk doden levend worden gemaakt door het Woord wat door de Vader wordt uitgezonden.
naamloos schreef:Door het geloof ontvangen we eeuwig leven.
24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven.
21 Want zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie hij wil.
Uit het vervolg lees ik wie Jezus levend wil en zal maken nl. degenen die Hem geloven.
Kan je iets opnoemen van alles wat we hebben, wat geen gave is dan? Alles komt van Hem.Jvslooten schreef:Dat klinkt mij een beetje vreemd in de oren, want, zoals ik al zei: het geloof is een gave Gods. Hoe kan God iemand belonen voor iets wat diegene zelf van Hem ontvangen heeft? Bovendien, door het eigen geloof als voorwaarde te stellen ontken je daarmee het principe van een soevereine God, ondanks dat Hij zich in Zijn woord wel Zo openbaart.
Ja ook, dat ieder mens eet en drinkt en het goede geniet van al zijn zwoegen. Dat is een gave van God.
Het is ook geen beloning, in Romeinen 4 staat: Iemand die zijn loon verdient, krijgt het niet als een gunst maar als een recht.
Het eeuwige leven is een gift die Hij ons geven wil, en dat wordt ontvangen door geloof lees ik in de Bijbel.
Het evangelie hoor je met je fysieke oren, en dan gaat het erom of je het aanneemt of verwerpt.
Daarmee ontken ik de soevereiniteit van God niet. Hij heeft soeverein besloten dat we het eeuwige leven ontvangen door het geloof.
Over de teksten die je noemt: Romeinen 9, 10 en 11 gaan over Israël.
In Efeze 2 is de gave de zaligheid.
En de rest, incl Efeze, is helemaal niet in tegenspraak met wat ik zeg.
We zijn uitverkoren in Christus (die Zelf van voor de grondlegging der wereld uitverkoren is), en door geloof komen we in Christus.
P.S. ik merk dat er nogal gehamerd wordt op bronvermelding.
Al jarenlang kopiëer ik dingen van internet die ik wil onthouden. Ik weet lang niet altijd meer waar ik het vandaan gehaald heb.
Als ik hier iets zeg doe ik het in mijn eigen woorden, dan valt het niet onder plagiaat denk ik.
Ik ben geestelijk opgevoed door W. Ouweneel, dus dat zal wel regelmatig doorklinken in mijn post'.
Wat ik dan weer grappig vind is dat Ouweneel, wat de verkiezing betreft, dichter bij het refo-standpunt staat als het gros van de evangelischen, waaronder ik.