Homoseksualiteit deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

shrew
Sergeant
Sergeant

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor shrew » 12 feb 2014 17:17

Faramir schreef:
En is er dan nog een onderscheid gemaakt in de enquete tussen het kerkelijk huwelijk en het burgerlijk huwelijk. Wordt er in de enquete ook gevraagd naar de mening over homoseksuele relaties in de vorm van samenwonen of een samenlevingscontract?

dat maakt voor het punt dat ik wilde maken niets uit. Dat is namelijk als het jezelf raakt je soepel opstellen. Als het je niet raakt streng.

Faramir schreef:Is voor mij weer een bevestiging dat als het jezelf raakt je toch vaak soepeler opstelt.

Is dat een vraag geweest in de enquete? Het lijkt mij dat je niet zonder meer zoiets kan stellen. Hoe weet je dat et deze mensen niet zelf raakt? Is gevraagd of zij zelf homoseksueel zijn of in hun omgeving homoseksuelen kennen?

We kunnen er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vanuit gaan dat de meerderheid van de ondervraagden heteroseksueel is. vind je niet? En als je hetero bent maar je kent een homosexueel dan raken regels over homo's alsnog niet jezelf. Toch makkelijker om de regels strikt te volgen.

Faramir schreef:In deze tijd is het echt niet makkelijk om een controversieel standpunt in te nemen. Voor de katholieke Kerk is het huwelijk een verbinding tussen 1 man en 1 vrouw. Niet meer, niet minder.

Nou zo'n groot drama is dat ook weer niet. als je in de minderheid bent is het inderdaad wat lastiger, maar niet onoverkomelijk. Jammer dat minderheden vaak alleen maar medelijden met zichzelf hebben en andere minderheden niets gunnen. Je zou toch verwachten dat als je weet hoe het is om een minderheid te zijn, je ook wat meer begrip hebt voor andere minderheden. Voor mij is een burgerlijk huwelijk een zaak tussen twee mensen en de overheid en geen katholiek die daar wat mee te maken heeft.

Faramir schreef:Is in de enquete gevraagd of men zelf voorbehoedsmiddelen gebruikt of heeft gebruikt?
Is in de enquete de mate van serieus nemen van het Vaticaan over standpunt x of y gevraagd? Men kan het wel ergens mee oneens zijn maar et standpunt alsnog serieus nemen, en wellicht zelfs ondanks de eigen bedenkingen zich trachten te houden aan een standpunt.

Bovenstaande bedoel ik dus bijvoorbeeld met met kromme conclusies. Heel veel gegevens die hier nu gepresenteerd worden zijn niet uit de enquete te halen.

Een meerderheid geeft aan voorstander van het gebruik van anticonceptie te zijn. Anticonceptie is iets wat voor hetero's veel voordelen biedt. Ik ken er ook geen een die het niet gebruikt. Maar volgens jou is er een reële kans dat de voorstanders het zelf niet gebruiken. Juist. Het is inderdaad een aanname van mijn kant, maar ik durf die wel aan. De zinnen over serieus nemen, daar gaat het mij niet om. blijft staan dat je zodra je er zelf wat aan hebt voorstander bent terwijl je kerk tegen is. Als het jezelf niet raakt dan blijf je tegen net als je kerk, heel logisch maar ook lekker makkelijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2014 18:23

Goed, je hebt dus nogal wat aannames gedaan. Fijn dat je het nu zelf ook aangeeft.
Verder is het geen halszaak en zeker niet in dit topic.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 feb 2014 23:27

JeeWee schreef:Feit is dat vooral vroeger de bijbelkennis van katholieken miniem wad omdat ze zelden zelf uit de bijbel lazen.
Feit is ook dat veel katholieken gewoon aannamen dat homoseksualiteit slecht. Is omdat de kerk dat zei.

Nee hoor, dit zijn protestantse fabeltjes over katholieken.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2014 10:03

Een artikel van De Correspondent waarin haarfijn de relatie tussen homofobie in Afrika en evangelische christenen en hun zendingsdrang wordt uitgelegd.

Schokkend.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 13 feb 2014 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 feb 2014 10:07

Tante Pollewop schreef:Een artikel van de correspondent waarin haarfijn de relatie tussen homofobie in Afrika en evangelische christenen en hun zendingsdrang wordt uitgelegd.

Schokkend.

Ik heb recentelijk nog een filmpje gezien van een (volgens mij) evangelicale voorganger die zijn toehoorders op basis van complete non-argumenten (het ging over hoe homoseksuelen seks zouden hebben) liet walgen van homoseksuelen. Ik vind dat opruien en schadelijk voor een samenleving. Zeker een Afrikaanse waar mensen dan al snel daad bij het woord voegen omdat ze de voorganger op zijn status blind geloven inclusief de sfeer die er geschept wordt.

Zal het filmpje even proberen op te zoeken.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=euXQbZDwV0w
Te infantiel voor woorden eigenlijk.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 13 feb 2014 16:47

Faramir schreef:Goed, je hebt dus nogal wat aannames gedaan. Fijn dat je het nu zelf ook aangeeft.
Verder is het geen halszaak en zeker niet in dit topic.

En de belangrijkste aanname is dat mensen soepeler met regels omgaan als ze daar zelf last van hebben.

Ik neem daarom aan dat als je het aan homosexuele katholieken vraagt je meer voostanders voor het homohuwelijk zult treffen dan wanneer je het heterosexuele katholieken vraagt.

Terwijl het gebruik van de pil vooral door heterosexuelen als heet hangijzer zal worden gezien. Als dat verboden zou worden zullen vooral heterosexuelen protesteren.

Aannames inderdaad, maar ook gezond verstand en realiteitszin. Het gebrek aan realiteitszin in het Vaticaan is denk ik ook (weer een aanname) een goede verklaring voor de kloof tussen Vaticaan en haar volgelingen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 feb 2014 16:48

Nog meer aannames dus, je zuigt ze zo uit de grote duim?
Maar fijn dat je het er nu bijschrijft.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 feb 2014 17:45

Faramir schreef:Nog meer aannames dus, je zuigt ze zo uit de grote duim?
Maar fijn dat je het er nu bijschrijft.

Uit de grote duim zuigen verschilt erg met logisch redeneren.
En de 'aannames' van shrew klinken erg logisch...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 13 feb 2014 18:43

Dankje Jeewee. En er is ook een groot verschil tussen iets aannemen en uit je duim zuigen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2014 14:25

Opmerkelijk stuk in Trouw:

Wat was de verontwaardiging groot toen premier Mark Rutte bekend maakte met een zware delegatie naar Sotsji af te reizen. President Vladimir Poetin zou het kunnen zien als steun voor zijn anti-homobeleid. Komende zaterdag vertrekt minister van handel en ontwikkelingssamenwerking naar Tanzania, Zanzibar en Mozambique. Zelfs in vergelijking met Rusland zijn dit niet de meest homovriendelijke landen. Waar blijft het protest?

Bekende Nederlanders als de schrijver Arthur Japin en zanger Gordon keerden zich tegen het bezoek van premier Rutte aan Sotsji. Terwijl Rutte en Poetin in de Zuid-Russische stad naar de openingsceremonie van Olympische Spelen keken, ontstaken duizend demonstranten bij het homomonument in Amsterdam kaarsen en hielden een lawaaiprotest.

Het lawaai is met de medailleregen verstomd, en keert ook niet terug nu minister Ploumen met een handelsmissie naar Tanzania, Zanzibar en Mozambique vertrekt; drie landen waar de rechten van homo's zwaar onder druk staan.

Zo staat op homoseksualiteit in Tanzania 30 jaar celstraf en heeft Zanzibar de straffen onlangs verhoogd naar 25 jaar. Deze straffen worden overigens zelden uitgesproken, maar homoseksuelen lijden wel dagelijks onder zware discriminatie en mishandeling. Amnesty International constateerde vorig jaar in een rapport dat 'homofobie in de sub-sahara aan een verontrustende opmars bezig is'.

Eén van de Afrikaanse bewindslieden die Ploumen volgende week zal ontmoeten is de president van Zanzibar, Ali Mohammed Shein.

Van hem is de uitspraak: "We hebben een sterke islamitische cultuur die homoseksuele activiteiten verafschuwt, en als ons wordt verteld dat we deze praktijken moeten accepteren om ontwikkelingshulp te blijven ontvangen, dan zeggen wij nee... Homoseksualiteit kunnen we niet accepteren in onze samenleving en we gaan geen wetten veranderen of nieuwe wetten introduceren die homoseksuelen dezelfde rechten geven."

Het is niet de eerste keer dat Ploumen Shein ontmoet. In augustus vorig jaar had zij ook al een onderhoud met de president. Dat leidde destijds niet tot brede verontwaardiging.

Alleen D66-kamerlid Sjoerd Sjoerdsma zette vraagtekens bij het bezoek van Ploumen en stelde Kamervragen. Hij vroeg onder meer wat de ministers Timmermans en Ploumen ervan vonden dat homo's vaak gezondheidszorg wordt onthouden en dat ze worden mishandeld door de autoriteiten. Wat gingen de ministers hier aan doen?

En wat gebeurt er tijdens deze reis naar Afrika? Is er ruimte voor homorechten in het programma? De missie naar de drie Afrikaanse landen is vooral gericht op handel en investeringen in de olie-, gas- en infrastructuursector, laat de woordvoerder van minister Ploumen weten.

Maar de minister zal toch ook de penibele situatie van homo's aankaarten, aldus de woordvoerder. "Tijdens een bezoek aan een ziekenhuis in aanbouw spreekt minister Ploumen de Tanzaniaanse minister van Gezondheidszorg Dr Seif Rashidi over de feit dat homoseksuelen slecht toegang krijgen tot gezondheidszorgverlening."

De vraag is alleen of Gordon opnieuw een telefoontje kan verwachten.

Dus...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 feb 2014 14:45

Dus?

Ik vind dat Trouw hier een goed punt aansnijdt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2014 14:45

Ik ook!
Daarom plaatste ik het hier. :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2014 15:11

Tante Pollewop schreef:Dus?

Ik vind dat Trouw hier een goed punt aansnijdt.

Eens!
Het is echter vooral de media die dit bezoek laten liggen, en het bezoek aan de OS breed uitmeten.
Gordon is dus media-beïnvloed. Waarschijnlijk weet hij niet eens van dit bezoek af...

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 15 feb 2014 09:06

stillawake heeft gelijk denk ik, ik wist ook niks van dit bezoek, ik ben ook afhankelijk van de media.

En dit artikel slaat natuurlijk de spijker op zijn kop.

visje36

Berichtdoor visje36 » 15 feb 2014 11:05

Bij de vragen stond dit (dacht plaats het hier even).

Vallen op vrouwen

Vraag:

Ik (meisje) val op vrouwen en heb een vriendin, daarom wil mijn vader me het huis uit zetten. Is dat terecht? Ik ben het er namelijk niet mee eens!

Antwoord:

Zie voor het antwoord onze subrubriek “geaardheid”.

beetje tegenvallend antwoord er is namelijk van alles in de subrubriek ''geaardheid'' te vinden, ook wat niks met deze vraag te maken heeft, had verwacht dat er wel weer iemand een goed passend antwoord zou geven.

Terug naar “Archief”