Faramir schreef:
En is er dan nog een onderscheid gemaakt in de enquete tussen het kerkelijk huwelijk en het burgerlijk huwelijk. Wordt er in de enquete ook gevraagd naar de mening over homoseksuele relaties in de vorm van samenwonen of een samenlevingscontract?
dat maakt voor het punt dat ik wilde maken niets uit. Dat is namelijk als het jezelf raakt je soepel opstellen. Als het je niet raakt streng.
Faramir schreef:Is voor mij weer een bevestiging dat als het jezelf raakt je toch vaak soepeler opstelt.
Is dat een vraag geweest in de enquete? Het lijkt mij dat je niet zonder meer zoiets kan stellen. Hoe weet je dat et deze mensen niet zelf raakt? Is gevraagd of zij zelf homoseksueel zijn of in hun omgeving homoseksuelen kennen?
We kunnen er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vanuit gaan dat de meerderheid van de ondervraagden heteroseksueel is. vind je niet? En als je hetero bent maar je kent een homosexueel dan raken regels over homo's alsnog niet jezelf. Toch makkelijker om de regels strikt te volgen.
Faramir schreef:In deze tijd is het echt niet makkelijk om een controversieel standpunt in te nemen. Voor de katholieke Kerk is het huwelijk een verbinding tussen 1 man en 1 vrouw. Niet meer, niet minder.
Nou zo'n groot drama is dat ook weer niet. als je in de minderheid bent is het inderdaad wat lastiger, maar niet onoverkomelijk. Jammer dat minderheden vaak alleen maar medelijden met zichzelf hebben en andere minderheden niets gunnen. Je zou toch verwachten dat als je weet hoe het is om een minderheid te zijn, je ook wat meer begrip hebt voor andere minderheden. Voor mij is een burgerlijk huwelijk een zaak tussen twee mensen en de overheid en geen katholiek die daar wat mee te maken heeft.
Faramir schreef:Is in de enquete gevraagd of men zelf voorbehoedsmiddelen gebruikt of heeft gebruikt?
Is in de enquete de mate van serieus nemen van het Vaticaan over standpunt x of y gevraagd? Men kan het wel ergens mee oneens zijn maar et standpunt alsnog serieus nemen, en wellicht zelfs ondanks de eigen bedenkingen zich trachten te houden aan een standpunt.
Bovenstaande bedoel ik dus bijvoorbeeld met met kromme conclusies. Heel veel gegevens die hier nu gepresenteerd worden zijn niet uit de enquete te halen.
Een meerderheid geeft aan voorstander van het gebruik van anticonceptie te zijn. Anticonceptie is iets wat voor hetero's veel voordelen biedt. Ik ken er ook geen een die het niet gebruikt. Maar volgens jou is er een reële kans dat de voorstanders het zelf niet gebruiken. Juist. Het is inderdaad een aanname van mijn kant, maar ik durf die wel aan. De zinnen over serieus nemen, daar gaat het mij niet om. blijft staan dat je zodra je er zelf wat aan hebt voorstander bent terwijl je kerk tegen is. Als het jezelf niet raakt dan blijf je tegen net als je kerk, heel logisch maar ook lekker makkelijk.