We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Optimatus » 12 mar 2013 17:33

Floppie schreef:Misschien zou de discussie al beter worden gevoerd als er geen mensen bij betrokken zouden worden, maar dat het topic genoemd was: We beschouwen de leer van de kerk van Rome als antichristelijk.

Want?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 19:04

Faramir schreef:Dat kan. Dat zie ik hier echter niet snel gebeuren. Men interpreteert er vrolijk op los en is over het algemeen maar zeer gering geïnteresseerd in wat x of y nou werkelijk inhoud. Men wil slechts vanuit de eigen protestantse kaders kijken naar andere geloven/levensbeschouwingen, de eigen vooroordelen moeten overeind gehouden worden. Met objectiviteit heeft het vrij weinig van doen.

Vooroordelen zijn er natuurlijk vaak heel snel. Als men maar bereid is om vooringenomenheid te herzien.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 19:05

Optimatus schreef:Want?

Zie mijn eerdere reacties op Faramir.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mar 2013 19:26

Je kunt het op bepaalde punten oneens zijn met de leer van de RKK, echter, ook deze kerk is een christelijke kerk.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 22:42

Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe je christelijk definieert.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mar 2013 22:44

Het aanvaarden van de Schrift als Bron en beleden in de geloofsbelijdenissen van Athanasius en Nicea alsmede de Twaalf Artikelen.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 22:49

Wat het natuurlijk erg breed maakt doordat dan alle interpretaties mogelijk zijn en de vraag oprijst of je het op een gegeven moment nog christendom kunt noemen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mar 2013 23:09

Wel, ik ben benieuwd naar jouw visie.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 13 mar 2013 08:45

Wat mij betreft is de discussie die opgelaaid is over de schandalen in de RKK wat ver doorgeslagen. Natuurlijk zullen er fouten zijn gemaakt, maar geef de RKK de kans om deze fouten te herstellen. Het is jammer dat allerlei mensen er zich mee gaan bemoeien die er weinig of niets mee te maken hebben.
Ik denk dat ds. Plaisier een punt heeft als hij opmerkt dat er soms wat gemakkelijk wordt gezegd dat de kerk van Rome de antichrist was en is. Met zijn inhoudelijke uitleg heb ik wat meer moeite, omdat ik vind dat de RKK en het deel van het protestantisme waartoe ik zelf behoor te ver uit elkaar liggen qua leer. Het gaat er mij echter om dat als je beweert dat de leer van de Roomse kerk anti-christelijk is, je daar ook een onderbouwing voor hebt en het niet voortkomt uit het gegeven dat je vader en je moeder of iemand anders uit je omgeving dit zeggen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mar 2013 21:16

Ik heb ook bezwaren tegen bepaalde leerstellingen van de RKK, maar dat betekent niet dat ik de kerk onchristelijk vind.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 14 mar 2013 07:00

Optimatus schreef:Ik heb ook bezwaren tegen bepaalde leerstellingen van de RKK, maar dat betekent niet dat ik de kerk onchristelijk vind.

Dat ligt er waarschijnlijk ook aan hoe ver je je van de RKK verwijderd voelt. Maar goed, ik ben het wel met je eens dat volgens de algemeen geldende terminologie de RKK christelijk is.

sammie---
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sammie--- » 14 mar 2013 13:40

In principe zijn alle kerken maar een instituut die in de loop van de eeuwen hun eigen regels en wetjes erbij hebben gegooid. Mijn persoonlijke mening is dat het werkelijke geloof toch echt iets persoonlijks is wat tussen de gelovige en God speelt. Een kerk fungeert als hulpmiddel voor de gelovige om contact met andere gelovigen te krijgen en het geloof te delen en te verspreiden. Een mooi hulpmiddel maar zodra er aan allerlei kerkelijke regels en wetten voldaan moet worden haak ik af, want dit belemmerd juist mijn persoonlijk geloof en contact met God.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 mar 2013 13:45

sammie schreef:In principe zijn alle kerken maar een instituut die in de loop van de eeuwen hun eigen regels en wetjes erbij hebben gegooid. Mijn persoonlijke mening is dat het werkelijke geloof toch echt iets persoonlijks is wat tussen de gelovige en God speelt. Een kerk fungeert als hulpmiddel voor de gelovige om contact met andere gelovigen te krijgen en het geloof te delen en te verspreiden. Een mooi hulpmiddel maar zodra er aan allerlei kerkelijke regels en wetten voldaan moet worden haak ik af, want dit belemmerd juist mijn persoonlijk geloof en contact met God.

1. Mijn persoonlijke mening is dat het werkelijke geloof toch echt iets persoonlijks is wat tussen de gelovige en God speelt.

2. Een kerk fungeert als hulpmiddel voor de gelovige om contact met andere gelovigen te krijgen en het geloof te delen en te verspreiden.

3. zodra er aan allerlei kerkelijke regels en wetten voldaan moet worden haak ik af

Het genootschap sammie blijft volgens mij met zijn regels ook in een cirkel hangen ........
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

sammie---
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sammie--- » 14 mar 2013 14:07

Speedy schreef:Het genootschap sammie blijft volgens mij met zijn regels ook in een cirkel hangen ........

Ik heb zelf jarenlang in een geloofsgemeenschap gezeten met bijna sectarische trekjes, dus misschien ben ik daarom ook wel wars van alle kerkelijke regels, dogma´s en verplichtingen en denk daarom idd dat een kerk maar een klein hulpmiddeltje is voor een gelovige en niet meer of minder.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 14 mar 2013 14:10

sammie schreef:

Ik heb zelf jarenlang in een geloofsgemeenschap gezeten met bijna sectarische trekjes, dus misschien ben ik daarom ook wel wars van alle kerkelijke regels, dogma´s en verplichtingen en denk daarom idd dat een kerk maar een klein hulpmiddeltje is voor een gelovige en niet meer of minder.

bijna elke kerk heeft wel sektarische trekjes.
dogmatiek schijnt over het algemeen vaak belangrijker te zijn dan geloof.

Terug naar “Archief”