Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 17:25

Dat is taal die niet niet alom begrepen wordt Horeb :?
Hoe zou je Adam moeten worden, als je Eva bent ?
Dat antwoord kun je denk ik verwachten.
Als jij net als ik, zo geregeld met een boekske in een hoekske zit, kom je dit tegen.
Ik geniet er van. :)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 17 jun 2011 17:49

Weten we echt niet, dat de PKN niets "leert"? Het is een kerk, die erkent, dat er geloofsbewegingen zijn, die van elkaar verschillen, maar niettemin is er voor ieder plaats! Voor vrijzinnigen en voor behoudenden, zoals de voormalige GB in de NH-kerk. Goddank! De PKN ziet, dat de tijd voorbij is, dat de kerk van bovenaf bepaalt, wat de mensen moeten/mogen geloven en dat het geloof vaak een persoonlijke zaak is, een zaak van een persoonlijke verhouding tussen God en de mensen en omgekeerd. De vraagsteller is ofwel onwetend, wat mij verbaast, want de PKN bestaat al sinds 2004, ofwel quasi onwetend en dat vind ik een minder fraaie vorm van debatteren. Overigens kent de belijdenis van de PKN wel begrenzingen; niet iedereen die zich gelovig noemt, kan zich zomaar tot de PKN rekenen, maar ik heb helemaal geen zin om hier kerkordelijk te gaan redetwisten. Dat wordt ook heel erg off-topic. Heb ik dan de waarheid? Dat weet ik niet. Andersdenkenden kunnen het ook hebben. Er is echter maar één waar geloof. Als iedereen er zo over dacht, zouden er geen kerkscheuringen zijn. Dertig waarheden betekent 29 leugens. Ik veroordeel andersdenkenden niet; andersom is mij dat meerdere malen overkomen, vaker in forums dan oog in oog. Via internet kun je lekker tekeer gaan, zonder veel van jezelf bloot te hoeven geven. Voor vele twijfelaars is het een mooie uitlaatklep om niet te v eel over je eigen geloof te hoeven nadenken.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 18 jun 2011 09:01

@Jaapo: wat een arm geloof! :( Een kerk die niet uitgaat van Bijbelse grondslag (scheppingsverhaal e.d.) maar haar leden zelf laten bepalen wat ze willen geloven en wat niet!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 jun 2011 12:01

Horeb schreef:1a2b3c, zomaar eens een persoonlijke vraag........
ben je wel eens voor God als Adam terechtgekomen?

Nee, ik ben nooit zonder zonde geweest, maar ik ben met een zondige natuur geboren.
Horeb schreef: is het wel eens beleefd in je ziel dat jij het dan wel niet was die de vrucht nam en at.......
maar dat je zelf iedere dag als God wil zijn?

Ja, dat herken ik helemaal, van mijzelf wil ik baas zijn in mijn eigen leven. Ik zit vol van wat ik wil, denk en voel en wil graag zelf de controle hebben over wat ik doe en laat.
Het is altijd en elke dag een strijd om mezelf over te geven aan God, en om het eerlijk te menen als ik zeg: Heere wat wilt U dat ik doen zal.
Maar ook al wil ik niet wat Hij wil, dan zeg ik toch tegen Hem: buig a.U.b. mijn wil om naar die van U, want U heeft belooft dat U het willen, en het werken in mij volbrengen zal.
En ik geloof dat Hij zal doen wat Hij belooft, want Num.23:19 God is geen man, dat Hij liegen zal...
En dan geef ik me over aan Hem, die belooft heeft dat Zijn kracht in (mijn) zwakheid volbracht wordt.
Waarmee ik niet zeg dat me dat altijd lukt, ik herken goed Jak 3:2 wij struikelen allen in veel opzichten.
Horeb schreef:dat we als mensen zo hoogmoedig zijn dat we zelf nooit zullen (kunnen)bukken onder Gods almacht?. nooit last gekregen van de Adam in je leven?

Mensen zijn zeker onverdraaglijk hoogmoedig. Het is jezelf voor de gek houden als je denkt dat je het onder Gods almacht kunt uithouden.
We moeten ons aan Hem overgeven en onze opstand tegen Hem belijden. (die opstand houdt o.a. in dat we niet voor Hem willen bukken) Maar daarom geef ik dat niet willen bukken ook aan Hem over, omdat ik dat niet veranderen kan. En weer is Hij het die het willen en volbrengen werkt.

Last gekregen van Adam in mijn leven??? Natuurlijk..., ik heb zijn zondige natuur geërfd en die kom ik alle dagen tegen.
Ook al hebben we niet van de verboden vrucht gegeten, met de uitwerking daarvan hebben we allemaal te maken.

Weet je, soms denk ik wel eens: waarom doen we zo moeilijk, wat maakt het uit of je van links of rechts op de goede weg komt.
Jezus is voor iedereen: de weg, de waarheid en het leven, van welke richting we ook komen.
De één verwoord het zo: ik dank U dat U mij bekeerd hebt, en de ander zegt: Heere, op Uw woord ben ik tot U gekomen.
Ik vind het zo in-en-in-triest als we elkaar op onze eigen geloofs ervaringen/overtuigingen afrekenen.
In de Bijbel staan zoveel verschillende voorbeelden, de mensen bij pinksteren bijv., dat was in één dag voor elkaar, gedoopt en al.
En wat wordt er nu door sommigen gezegd? Laat het maar eens overzomeren en overwinteren! Maar zo ging dat toen niet.
Het geloof moet niet in twijfel worden getrokken, maar het moet gevoed en beschermd worden zodat het gaat groeien.

Ik weet dat Jezus soms 'gespierde' taal gebruikte, maar dat deed Hij wel tegenover degenen van wie Hij WIST dat het huichelaars waren.
Wij 'weten' alleen, een beetje, van elkaar hoe we denken maar niet wat we doen.
En Jezus zei: Mat.7:21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Als iemands gedrag verkeerd is mogen we er iets van zeggen en als hij iets onbijbels zegt kunnen we dat op grond van de Bijbel weerleggen, verder mogen wij niet gaan.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 18 jun 2011 12:06

Noir schreef:@Jaapo: wat een arm geloof! :( Een kerk die niet uitgaat van Bijbelse grondslag (scheppingsverhaal e.d.) maar haar leden zelf laten bepalen wat ze willen geloven en wat niet!

Ik heb het ook niet zo op gemeenten die strenge leer en regels opleggen. Dat geeft me altijd een benauwend gevoel van ''enkel onze religie is waarheid''. Ik ben gedoopt in de (rooms) katholieke kerk, bezoek een baptistische kerk en ben volger van Jezus. En dat bevalt me prima, geen mensen die mij vertellen hoe ik de Bijbel wel of niet moet lezen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 18 jun 2011 12:59

1a2b3c schreef:Mensen zijn zeker onverdraaglijk hoogmoedig. Het is jezelf voor de gek houden als je denkt dat je het onder Gods almacht kunt uithouden.
We moeten ons aan Hem overgeven en onze opstand tegen Hem belijden. (die opstand houdt o.a. in dat we niet voor Hem willen bukken) Maar daarom geef ik dat niet willen bukken ook aan Hem over, omdat ik dat niet veranderen kan. En weer is Hij het die het willen en volbrengen werkt.

Last gekregen van Adam in mijn leven??? Natuurlijk..., ik heb zijn zondige natuur geërfd en die kom ik alle dagen tegen.
Ook al hebben we niet van de verboden vrucht gegeten, met de uitwerking daarvan hebben we allemaal te maken.

Weet je, soms denk ik wel eens: waarom doen we zo moeilijk, wat maakt het uit of je van links of rechts op de goede weg komt.
Jezus is voor iedereen: de weg, de waarheid en het leven, van welke richting we ook komen.
De één verwoord het zo: ik dank U dat U mij bekeerd hebt, en de ander zegt: Heere, op Uw woord ben ik tot U gekomen.
Ik vind het zo in-en-in-triest als we elkaar op onze eigen geloofs ervaringen/overtuigingen afrekenen.
In de Bijbel staan zoveel verschillende voorbeelden, de mensen bij pinksteren bijv., dat was in één dag voor elkaar, gedoopt en al.
En wat wordt er nu door sommigen gezegd? Laat het maar eens overzomeren en overwinteren! Maar zo ging dat toen niet.
Het geloof moet niet in twijfel worden getrokken, maar het moet gevoed en beschermd worden zodat het gaat groeien.

Ik weet dat Jezus soms 'gespierde' taal gebruikte, maar dat deed Hij wel tegenover degenen van wie Hij WIST dat het huichelaars waren.
Wij 'weten' alleen, een beetje, van elkaar hoe we denken maar niet wat we doen.
En Jezus zei: Mat.7:21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Als iemands gedrag verkeerd is mogen we er iets van zeggen en als hij iets onbijbels zegt kunnen we dat op grond van de Bijbel weerleggen, verder mogen wij niet gaan.

bedankt voor je openhartige en uitgebreide antwoord. ik kan veel herkennen van wat je schrijft, en een dergelijke reactie is mij meer waard als dat gekissebis en welles/nietus spelletje.
vandaar ook mijn vraag.......en je ziet.........dan is er overname en herkenning. nogmaals bedankt voor de bemoediging die we in elkaar kunnen vinden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 13:42

JHM schreef:
Ik heb het ook niet zo op gemeenten die strenge leer en regels opleggen. Dat geeft me altijd een benauwend gevoel van ''enkel onze religie is waarheid''. Ik ben gedoopt in de (rooms) katholieke kerk, bezoek een baptistische kerk en ben volger van Jezus. En dat bevalt me prima, geen mensen die mij vertellen hoe ik de Bijbel wel of niet moet lezen.

En wat kun je dan horen in een baptistische kerk ?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 18 jun 2011 14:02

schelpje3 schreef:En wat kun je dan horen in een baptistische kerk ?

50% zang en 50% woord. De zang is een band en iedereen zingt mee, popmuziek achtig (denk aan Hillsong, Chris Tomlin) Het woord zijn thema's. Ik zie het zelf als een opkomende en ontzettend goede en toegankelijke kerk voor jongeren. Bij ons zijn in de tweede dienst op zondag 600 mensen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 14:29

Dat was mijn vraag niet :D
Jij bedoelt luisteren.
Ik bedoel: horen.
Wat wordt er tot de gemeente gezegd ? Inhoudelijk !

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 18 jun 2011 14:45

schelpje3 schreef:Dat was mijn vraag niet :D
Jij bedoelt luisteren.
Ik bedoel: horen.
Wat wordt er tot de gemeente gezegd ? Inhoudelijk !

Ik zal een voorbeeld geven, een thema bestaat uit een aantal delen. Onlangs hadden we bijvoorbeeld het thema ''Performance trap''. Het ging over het altijd maar meer willen, beter willen, dat mensen nooit tevreden zijn, maar waarom? Het thema wordt dan gecombineerd met Bijbelteksten. Duidelijker zo?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 15:46

Ja wel duidelijker. Maar voor zulke onderwerpen hoef je niet naar de kerk. #-o

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 18 jun 2011 16:44

Ja wel duidelijker. Maar voor zulke onderwerpen hoef je niet naar de kerk.

MOET je naar een kerk voor een relatie met God?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Atro

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 16:47

schelpje3 schreef:Ja wel duidelijker. Maar voor zulke onderwerpen hoef je niet naar de kerk. #-o

Nou zulke thema's zullen ze af en toe ook eens moeten behandelen is mijn mening. Maar ik mag hopen dat het niet alleen maar globaal behandeld wordt, maar dat er ook een stuk diepgang in te vinden is.

Maar het moet inderdaad niet de prediking gaan domineren :wink:

Atro

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 16:51

RogierV schreef:
MOET je naar een kerk voor een relatie met God?

Als je werkelijk een relatie met God heb, dan wil je niets anders dan onder het Woord zitten. Maar God wil ook werken door preken via internet of prekenboeken. Als het Woord maar centraal staat.

Maar zonder de kerk, Bijbel en/of bidden kan je niet van een relatie met God spreken is mijn mening (maar de Bijbel is onmisbaar). Weet niet hoe anderen hier in staan?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 18 jun 2011 17:09

schelpje3 schreef:Ja wel duidelijker. Maar voor zulke onderwerpen hoef je niet naar de kerk. #-o

En wie bepaalt dat, schelpje3? Waar voor ga je dan wel naar de kerk?

Terug naar “[Religie] - Open forum”