Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

*J*
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 09:14

wel lekker. Heb een tijdje als leerling-verpleegkundige gewerkt, maar heb de opleiding niet af kunnen maken. Daar beweeg je ook wel bij :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 aug 2010 09:27

ja, precies dan loop je veel.

ff een vraagje voor de WW-ers onder ons. Ik heb vers geperste sinaasappelsap (zelf geperst). Tot mijn verbazing is dat 1 punt, terwijl fruit toch 0 punten zijn. Hoe komt dat?

*J*
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 09:43

Ik heb geen ervaring met WW, maar het klinkt vreemd, een sinaasappel is toch een sinaasappel :S

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2010 10:45

*J* schreef:Ik heb zittend werk, maar ik maak een korte wandeling in de pauzes. Als het mooi weer is ga ik op de fiets naar mijn werk. En ik heb inderdaad wel stapjes gemaakt hoor, steeds onder een bepaald gewicht.

Dat helpt wel... Misschien kan je daarnaast ook af en toe een stuk gaan fietsen bijvoorbeeld. Beetje veel bewegen is wel goed :) Veel mensen doen of veel bewegen, of weinig / gezond eten maar als je beiden doet gaat het dubbel zo hard :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

*J*
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 11:33

ja, heb nu ook een paar maand een abo op de sportschool, probeer minimaal 2x per week te gaan :)

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 10 aug 2010 12:05

*J* schreef:Ik ben sowieso veel gezonder gaan eten, meer gaan bewegen, heb mijn eet/snaaibuien meer in bedwang, en ik heb online begeleiding. Abonnement op de sportschool, wandelen, skeeleren, maar volg geen specifiek dieet. Ik heb een tijdje sonja bakker geprobeerd, maar dat was niks voor mij.
Overigens moet ik zeggen dat die 26 kilo niet allemaal overgewicht is hoor. Mijn overgewicht is op dit moment nog zo'n 8,5 kilo. Ik ben al tevreden als dat en de zwembandjes weg zijn. Als ik echt die 26,6 kilo kwijt ben, zit ik aan de lichte kant van een gezond BMI, wat weer beter voor mij is ivm mijn vroegere heupoperaties.

Misschien begrijp ik het niet zo goed hoor, maar als je 8,5 kg overgewicht kwijt bent, dan heb je toch weer een gezond gewicht? Waarom moet die andere 18 kg er dan nog af? Het lijkt me dat er dan niets meer van je overblijft?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 aug 2010 12:20

Evelien schreef:ja, precies dan loop je veel.

ff een vraagje voor de WW-ers onder ons. Ik heb vers geperste sinaasappelsap (zelf geperst). Tot mijn verbazing is dat 1 punt, terwijl fruit toch 0 punten zijn. Hoe komt dat?

Klopt, dat heb ik ook eens gevraagd aan mijn ww-juf. Ik vond het namelijk ook erg vreemd. De onderbouwing snapte ik niet echt, maar het kwam erop neer dat bij het persen meer suikers vrij kwamen ( ofzo iets). Nezo als bij gebakken aardappelen. Gekookte aardappelen zijn 2 punten, maar als je dezelfde hoeveelheid gekookte aardappelen gaat bakken is het 4 punten + de punten voor het vet wat je gebruikt om in te bakken. Dat schijnt weer te maken te hebben met de hoeveelheid water dat in een aardappel zit, vrij komt met het bakken en hierdoor de caloriedichtheid groter wordt.

@ evelien ; de ww chocolade, kersen kwarktaart vond ik wat tegenvallen. Mijn man en verdere fam vond het wel erg lekker ( 5 punten per punt taart)

@bumba Ik denk dat na het afvallen van de 8,5 kg J aan de bovenkant van de BMI- gezond gewicht zit ( ws rond de 24). Als je dan nog veel meer afvalt, dan kom je aan de onderkant van de bmi- gezond gewicht ( rond de 18) uit. Het lijkt mij dan erg moeilijk om dat gewicht te houden. Daarbij lijkt het mij gezonder om rond de 21 te zitten ivm weerstand met ziektes enzo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2010 12:55

Bumba schreef:
*J* schreef:Ik ben sowieso veel gezonder gaan eten, meer gaan bewegen, heb mijn eet/snaaibuien meer in bedwang, en ik heb online begeleiding. Abonnement op de sportschool, wandelen, skeeleren, maar volg geen specifiek dieet. Ik heb een tijdje sonja bakker geprobeerd, maar dat was niks voor mij.
Overigens moet ik zeggen dat die 26 kilo niet allemaal overgewicht is hoor. Mijn overgewicht is op dit moment nog zo'n 8,5 kilo. Ik ben al tevreden als dat en de zwembandjes weg zijn. Als ik echt die 26,6 kilo kwijt ben, zit ik aan de lichte kant van een gezond BMI, wat weer beter voor mij is ivm mijn vroegere heupoperaties.

Misschien begrijp ik het niet zo goed hoor, maar als je 8,5 kg overgewicht kwijt bent, dan heb je toch weer een gezond gewicht? Waarom moet die andere 18 kg er dan nog af? Het lijkt me dat er dan niets meer van je overblijft?

Stel, je bent 1m75 en je weegt 86,5 kilo. Dan heb je een BMI van 28. Een gezond BMI zit tussen de 20 en 25. Val je 8,5e kilo af, dan is je BMI 25, de bovengrens van een gezond BMI. Val je dan nog eens 18 kilo af, dan weeg je 60 kilo en is je BMI 20, de ondergrens van een gezonde BMI. Slank zonder dat het gevaarlijk wordt zeg maar. Het kan dus wel. (als je 10 cm korter wordt is het wat lastiger, daarom vermoed ik dat *J* redelijk lang is, 1m75 ofzo, mits je een voruw bent. ?) met die lengte gaat je BMI 1 punt omlaag per 4 kilo ofzo, dus van een BMI van 25 naar 20 is dan ongeveer 20 kilo.

Een BMI van 20 is niet ongezond en als *J* daar naar streeft is dat niet verkeerd... ook al zal het denk ik lastig zijn om echt daar te komen... Ik denk dan ook dat ze het niet erg vindt als ze bij een BMI van 22 ofzo blijft hangen :)

@ Bumba: een BMI van 20 is gezond. Je moet daar niet onder komen, dan wordt het met weerstand enzo minder goed.... Je hoeft niet voor de zekerheid daar wat boven te gaan zitten, bij die indeling is al rekening gehouden met het feit dat je wel genoeg weerstand moet houden etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2010 13:58

Ik heb het idee dat ik behoorlijk aan het afvallen ben sinds in in Ierland woon. Ik kook nu zelf, dus veel groenteprutjes met rijst of pasta ipv vlees en aardappels. Ook hebben ze hier niet de chips die ik lekker vind (paprika), en is elk fietstochtje direct een intervaltraining vanwege het glooiende landschap. Dat merk je echt direct zeg. Boodschappen zijn trouwens echt duur, dus dan bedenk je je wel voordat je dat pak koekjes of die reep chocola koopt.

Ik heb hier geen weegschaal, maar zal wel eens op de weegschaal gaan staan als ik weer in Nederland ben aan het eind van de maand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

*J*
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 15:27

Marnix schreef:
Bumba schreef:

Stel, je bent 1m75 en je weegt 86,5 kilo. Dan heb je een BMI van 28. Een gezond BMI zit tussen de 20 en 25. Val je 8,5e kilo af, dan is je BMI 25, de bovengrens van een gezond BMI. Val je dan nog eens 18 kilo af, dan weeg je 60 kilo en is je BMI 20, de ondergrens van een gezonde BMI. Slank zonder dat het gevaarlijk wordt zeg maar. Het kan dus wel. (als je 10 cm korter wordt is het wat lastiger, daarom vermoed ik dat *J* redelijk lang is, 1m75 ofzo, mits je een voruw bent. ?) met die lengte gaat je BMI 1 punt omlaag per 4 kilo ofzo, dus van een BMI van 25 naar 20 is dan ongeveer 20 kilo.

Een BMI van 20 is niet ongezond en als *J* daar naar streeft is dat niet verkeerd... ook al zal het denk ik lastig zijn om echt daar te komen... Ik denk dan ook dat ze het niet erg vindt als ze bij een BMI van 22 ofzo blijft hangen :)

@ Bumba: een BMI van 20 is gezond. Je moet daar niet onder komen, dan wordt het met weerstand enzo minder goed.... Je hoeft niet voor de zekerheid daar wat boven te gaan zitten, bij die indeling is al rekening gehouden met het feit dat je wel genoeg weerstand moet houden etc.

precies, mooi omschreven. Zoals ik eerder al schreef ben ik al wel tevreden als mijn overgewicht en mijn buik weg zijn. Maar omdat ik als baby aan mijn heupen geopereerd ben, en deze dus extra slijtagegevoelig zijn, is het voor mij beter om aan de ondergrens van gezond BMI te zitten. Maar ik vind het idd niet erg als ik op 22 blijf hangen hoor.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 aug 2010 15:49

Persoonlijk vindt ik de bmi nog niet eens zo heel belangrijk.
Als je maar goed in je fel zit.

Ik kreeg allemaal nare opmerkingen. Maar dat waren juist mensen die mij in tig jaren niet hadden gezien.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2010 17:22

Evelien schreef:Persoonlijk vindt ik de bmi nog niet eens zo heel belangrijk.
Als je maar goed in je fel zit.

Ik kreeg allemaal nare opmerkingen. Maar dat waren juist mensen die mij in tig jaren niet hadden gezien.

fel, hihi... neem aan dat je "vel" bedoelt.

Maar goed. Goed in je vel zitten is inderdaad erg belangrijk, maar je kan nog zo goed in je vel zitten, als je gewicht voor allerlei gezondheidsklachten en -risico's met zich meebrengt is het zeker niet iets om zomaar opzij te zetten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

*J*
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 17:24

Het is zeker belangrijk om goed in je vel te zitten, maar je gezondheid is ook niet onbelangrijk

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 aug 2010 17:38

Iemand die stevig is kan zelfs gezonder zijn dan iemand die broodje mager is.

hihi.. ja vel moet het zijn (sorry ik was met van alles en nog wat bezig, te snel getypt etc..) :mrgreen:

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 10 aug 2010 20:00

Ik vind dat bmi maar raar. Vorig jaar had ik een bmi van 19 en toen zat ik lekker in mn vel. Na ons trouwen ben ik een kilo of 4-5 aangekomen. Nu heb ik blijkbaar een prima bmi, maar ik heb nu echt een buikje en zwembandjes. Het lijkt wel of mijn figuur veranderd is. Nu moet het er weer af :wink: .

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”