Stel nu dat een gemeentelid ambtsdrager wordt. Als gemeentelid is hij gewend om in een blauw pak te lopen. De kerkenraadsleden zijn gewend om een zwart pak te dragen. Zou het de bewuste man sieren om dat de kont tegen de krib te gooien en domweg zijn blauwe pak te blijven dragen? Als nieuw kerkenraadslid? Het lijkt me geen al te beste binnenkomer...
Het lijkt me beter dat de bewuste man het na verloop van tijd in een vergadering inbrengt, daarin zijn standpunt verwoordt en de discussie er over aangaat. Dat is altijd nog beter dan domweg de eerste de beste keer, of zelfs in een later stadium, zomaar ineens een ander kleurig pak aan te trekken.
Wat als die beste man bijvoorbeeld niet zo ruim bij kas zit? Moet hij dan krom gaan liggen omdat je "als ambtsdragen nou eenmaal een zwart pak aan hoort te hebben"? Of hij investeert dan toch maar, puur om de lieve vrede te bewaren, in een nieuw pak... Maar of dat nou zo'n goede reden is? Op zich wel, maar ik vraag me dan wel af: Waarom zou het zo'n probleem zijn als die man in zijn mooie blauwe pak in de ouderlingenbank zit?
Probleem is gewoon: Dat is men zo niet gewend.
Het is gewoonte, traditie... en daar hechten we in de kerk nogal aan. Dat vinden we belangrijk... De kleur van het pak is dan niet zo erg.... maar wat er gebeurt als iemand in een niet zwart pak in een ouderlingenbank gaat zitten of wil gaan zitten. Tradities zijn niet erg... maar wel hoe mensen er op reageren als een traditie wordt doorbroken.