Zwarte pakken voor ambtsdragers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2006 12:18

Stel nu dat een gemeentelid ambtsdrager wordt. Als gemeentelid is hij gewend om in een blauw pak te lopen. De kerkenraadsleden zijn gewend om een zwart pak te dragen. Zou het de bewuste man sieren om dat de kont tegen de krib te gooien en domweg zijn blauwe pak te blijven dragen? Als nieuw kerkenraadslid? Het lijkt me geen al te beste binnenkomer...
Het lijkt me beter dat de bewuste man het na verloop van tijd in een vergadering inbrengt, daarin zijn standpunt verwoordt en de discussie er over aangaat. Dat is altijd nog beter dan domweg de eerste de beste keer, of zelfs in een later stadium, zomaar ineens een ander kleurig pak aan te trekken.

Wat als die beste man bijvoorbeeld niet zo ruim bij kas zit? Moet hij dan krom gaan liggen omdat je "als ambtsdragen nou eenmaal een zwart pak aan hoort te hebben"? Of hij investeert dan toch maar, puur om de lieve vrede te bewaren, in een nieuw pak... Maar of dat nou zo'n goede reden is? Op zich wel, maar ik vraag me dan wel af: Waarom zou het zo'n probleem zijn als die man in zijn mooie blauwe pak in de ouderlingenbank zit?

Probleem is gewoon: Dat is men zo niet gewend.

Het is gewoonte, traditie... en daar hechten we in de kerk nogal aan. Dat vinden we belangrijk... De kleur van het pak is dan niet zo erg.... maar wat er gebeurt als iemand in een niet zwart pak in een ouderlingenbank gaat zitten of wil gaan zitten. Tradities zijn niet erg... maar wel hoe mensen er op reageren als een traditie wordt doorbroken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 feb 2006 14:12

als een traditie word verbroken is er geen traditie meer :wink:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2006 10:56

klopt... mooi toch? :) Het gaat in de kerk niet om tradities, tradities zijn er om verbroken te worden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 feb 2006 11:18

tradities zijn er om verbroken te worden :)

Ja, dat is blijkbaar ook een traditie. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2006 16:49

Hehe zit wat in :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2006 17:12

PeterD schreef:
SDG schreef:
PeterD schreef:Wat een oneindig gezever hier over een zwart pak. In de GG en veel kerken daarbuiten is het traditie dat een zwart pak ambtskleding is. Punt uit.

Stel vooral geen vragen over de waarde of de inhoud van tradities. Daar kunnen sommige mensen erg slecht tegen.

Omdat ze geen antwoord hebben op die vragen?

Wat is je doel? Wat wil je bereiken met het schoppen tegen een zwart pak van een ambtdrager? Zijn er omstandigheden die eisen dat de traditie wordt doorbroken?

Waarom deze traditie niet gewoon in het leven houden? Ik zeg niet alle tradities, nee, we hebben het nu over het zwarte pak.
Ik zie absoluut voordelen in dat zwarte pak:
    - Er is een duidelijke symboliek (kijk naar dat antwoord uit de vragenrubriek dat eerder aangehaald is)
    - Eenheid in kleding van de ambtsdragers bervordert het als één naar buiten treden van de kerkenraad
    - Als ambtsdragers ook nog een gestreepte zwart/grijze "ambtsdragersbroek" aan hebben, is er een duidelijk verschil tussen gemeenteleden en kerkenraadsleden

En de nadelen?
    - staat somber?
    - ?

En waarom is er alleen een eindeloos en oeverloos gediscussieer over de kleur van het pak van de ambtsdragers, en wordt niet de zwarte kleur van een begrafenisondernemer, een gothic, of een willekeurige persoon met voorkeur voor zwart,onder vuur genomen?

Een ander nadeel: Stel, ik moet ambtsdrager worden en heb geen zwart pak, dan moet ik, puur omdat het een traditie is die men zo graag in stand houdt, een duur zwart pak gaan aanschaffen. :)

Het probleem met veel tradities is niet de traditie zelf, maar de problemen die het geeft als er om wat voor reden dan ook van die traditie afgeweken wordt. Hetzelfde geldt voor andere kledingvoorschriften, het is op zich niet zo'n probleem... maar wat als iemand zonder rok/hoed toevallig een kerk binnen komt vallen? Dan ontstaan er problemen. En dat vind ik het grote gevaar van tradities. Daarnaast kan traditie ook voor vervreemding zorgen naar mensen die niet zo bekend zijn met je kerkcultuur.... dat is overigens in dit geval niet snel het geval denk ik.

André

Berichtdoor André » 08 feb 2006 17:19

Een ander nadeel: Stel, ik moet ambtsdrager worden en heb geen zwart pak, dan moet ik, puur omdat het een traditie is die men zo graag in stand houdt, een duur zwart pak gaan aanschaffen.
Je mag daarvoor de vrijmoedigheid nemen om naar de diaconie te gaan als je de financiële middelen niet hebt.

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 08 feb 2006 19:21

André schreef:
Een ander nadeel: Stel, ik moet ambtsdrager worden en heb geen zwart pak, dan moet ik, puur omdat het een traditie is die men zo graag in stand houdt, een duur zwart pak gaan aanschaffen.
Je mag daarvoor de vrijmoedigheid nemen om naar de diaconie te gaan als je de financiële middelen niet hebt.

Volgens mij is het geld van de diaconie bedoeld voor de armen in de gemeente.....er zijn zat mensen die écht niet kunnen rondkomen. Dan ga je als diaconie toch geen geld over de balk gooien om een traditie in stand te houden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2006 21:27

Precies... maar ja... als een zwart pak wordt gezien als een primaire behoefte voor een ambstdrager...... :D

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 feb 2006 13:48

Ik zat zomaar te denken, als je bijvoorbeeld diaken wordt, dan is dat toch een roeping.
Als je dan dat beroep mag aanemen, en je geen zwart pak wil dragen, in hoeverre kan een kerkenraad dan die roeping weer ongedaan maken?

Aan de andere kant, als jij de vrijmoedigheid krijgt om die roeping aan te nemen, dan ga ik er van uit dat er een oprecht verlangen is om samen met de andere ambstbroeders de kerk(Kerk) te dienen, zou je dat dan tegen laten houden door een pak?

En dan komen we toch weer bij de traditie.
Ben je berijdt om deel te nemen aan deze traditie of ga je je er tegen verzetten, met alle onrust die daar bijkomt.
En als kerkenraad, ga je de traditie opleggen, of laat je iemand dan toch zelf de keuze maken?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2006 15:41

Wullimpie schreef:Ik zat zomaar te denken, als je bijvoorbeeld diaken wordt, dan is dat toch een roeping.
Als je dan dat beroep mag aanemen, en je geen zwart pak wil dragen, in hoeverre kan een kerkenraad dan die roeping weer ongedaan maken?

Aan de andere kant, als jij de vrijmoedigheid krijgt om die roeping aan te nemen, dan ga ik er van uit dat er een oprecht verlangen is om samen met de andere ambstbroeders de kerk(Kerk) te dienen, zou je dat dan tegen laten houden door een pak?

En dan komen we toch weer bij de traditie.
Ben je berijdt om deel te nemen aan deze traditie of ga je je er tegen verzetten, met alle onrust die daar bijkomt.
En als kerkenraad, ga je de traditie opleggen, of laat je iemand dan toch zelf de keuze maken?

Ik zie de meerwaarde van de traditie niet zo in... ik zie wel negatieve kanten, die heb ik al wel genoemd. Als je een zwart pak hebt is het niet zo'n probleem om er toch maar in mee te gaan.... heb je hem niet, dan is het anders, dan moet je er wel een aanschaffen wil je dat ze jou (en je roeping) nog wel serieus nemen.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 12 feb 2006 15:32

En waarom is er alleen een eindeloos en oeverloos gediscussieer over de kleur van het pak van de ambtsdragers, en wordt niet de zwarte kleur van een begrafenisondernemer, een gothic, of een willekeurige persoon met voorkeur voor zwart,onder vuur genomen?

Ik heb niets tegen zwart...

Wel tegen nette pakken... :mrgreen:

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2006 19:47

Hehe, waarom?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2006 20:02

En als ik als diaken een dalmatiek wil dragen in plaats van een zwart pak?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2006 20:09

Dat is paaps! :shock: ;)

Terug naar “Archief”