moeten we in nederland de doodstraf in voeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yo!Yep
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Doodstraf

Berichtdoor Yo!Yep » 24 okt 2005 17:45

Doodstraf ja/nee?

Is heel moeilijk, zeker met de rechtzaken van tegenwoordig die nogal eens overgedaan moeten worden. Maar ik vind dat seriemoordenaars en terroristen zeker de doodstraf verdien. En dit is ook Bijbels onderlegbaar.

MrSokkie

Re: Doodstraf

Berichtdoor MrSokkie » 24 okt 2005 18:12

Yo!Yep schreef:Doodstraf ja/nee?

Is heel moeilijk, zeker met de rechtzaken van tegenwoordig die nogal eens overgedaan moeten worden. Maar ik vind dat seriemoordenaars en terroristen zeker de doodstraf verdien. En dit is ook Bijbels onderlegbaar.

Stenigen van overspelige vrouwen is ook bijbels onderlegbaar maar nog steeds niet wenselijk.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 okt 2005 18:23

Yo!Yep schreef: Maar ik vind dat seriemoordenaars en terroristen zeker de doodstraf verdien[en]

Niemand verdient het om vermoord te worden. Laten we het eens niet meer over "de doodstraf" hebben als een soort klinisch proces maar gewoon over wat het betekend: vermoord worden. Ik vermoed dat dat de beeldvorming wel zou beïnvloeden.

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 24 okt 2005 19:04

Ik vind dat in bepaalde extreme gevallen zoals Dutroux en hoe heet die andere mafkees uit België die al die jonge vrouwen heeft verkracht en vermoord de doodstraf mogen krijgen. En dat de kans op herhaling groot is, dus onbehandelbaar ... dat er in die gevallen de doodstraf wordt uitgevoerd.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 okt 2005 19:45

Big Mac schreef:

Ik vind dat in bepaalde extreme gevallen zoals Dutroux en hoe heet die andere mafkees uit België die al die jonge vrouwen heeft verkracht en vermoord de doodstraf mogen krijgen. En dat de kans op herhaling groot is, dus onbehandelbaar ... dat er in die gevallen de doodstraf wordt uitgevoerd.

Wat is de relatie tussen kans op herhaling en onbehandelbaar, als iemand onbehandelbaar is mag je hem dus doden? Niet echt christelijk. Ik vind zoiezo dat psychotische/psychopatische seriemoordenaars/verkrachters niet gedood mogen worden, hoeveel pijn, verdriet, levens ze ook hebben kapot gemaakt. Die mensen zijn geestelijk zwaar ziek, en kunnen er eigenlijk niets aan doen, ze hebben er niet voor gekozen om zo te zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 24 okt 2005 20:03

Nee? Vind dat je dat? Hoe zou je het vinden als zo'n iemand weer vrij komt en die valt weer in de herhaling en doet dat dan met jouw kinderen.

Hoe denk je er dan over?

En wordt er dan niet in de bijbel gesproken over tand om tand, oog om oog?

Edmund Burke

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 okt 2005 20:11

Big Mac schreef:Nee? Vind dat je dat? Hoe zou je het vinden als zo'n iemand weer vrij komt en die valt weer in de herhaling en doet dat dan met jouw kinderen.

Hoe denk je er dan over?

Dit soort 'stel dat...'-opmerkingen vind ik niet helemaal eerlijk. Als jouw kinderen iets dergelijks overkomen, wil je misschien wel dat de dader gemarteld wordt en in 1000 stukjes wordt gehakt... m.a.w. dan overheersen de wraakgevoelens en om dat te voorkomen en om te voorkomen dat mensen eigen rechter gaan spelen is een 'objectieve' rechterlijke macht in het leven geroepen. En nee, die mag m.i. niet de doodstraf uitvoeren - de argumenten tegen die fatale straf zijn reeds uitgebreid besproken in dit topic.

Er staat ook dat je geen kwaad met kwaad moet vergelden, Mij komt de wrake toe, Ik zal het vergelden, etc... Ik denk niet dat je (oudtestamentische) teksten rücksichtlos kunt toepassen in dit soort discussies. We leven niet in de Bijbelse Israëlitische maatschappij - denk ook aan het hierboven door MrSokkie aangehaalde stenigen van overspelige vrouwen - waarom het ene deel van het toen geldende strafrecht wél overnemen en het andere niet?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 okt 2005 20:16

Nee? Vind dat je dat? Hoe zou je het vinden als zo'n iemand weer vrij komt en die valt weer in de herhaling en doet dat dan met jouw kinderen.
Ik zou dat gruwelijk vinden, maar dat zegt niets over het doden van die mensen.

Hoe denk je er dan over?
Heel logisch, die mensen moeten levenslang opgesloten worden.

Ben jij ook voor het doden van kinderen als ze heidense ouders hebben? Laat jij het toe als ze op school de hand van je kinderen afhakken als ze wat stelen, laat jij het toe dat ik jou kind een rotschop geef als hij mij een schop zou geven.

Sorry ik vind het geen vergelijking, oog om oog tand om tand, best maar wees dan niet zo hypocriet om alleen op het gebied van moord en verkrachting de doodstraf in te voeren, maar ook op overspel, godslastering, en alles wat God verboden heeft en in Israel ook de doodstaf voor was.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 24 okt 2005 20:38

Best apart als je je bedenkt dat een aantal bekenden uit de bijbel eigenlijk tegelijk ook moordenaars zijn...

Mozes vermoordde een Egyptische soldaat. Hij vluchtte weg, maar God had een plan met hem. Van een prins (onderdeel van een onderdrukkend regime) en moordenaar, werd hij een bevrijder.

Paulus vervolgde Christenen. Maar God kwam op zijn pad, en van een vervolger werd hij een voorvechter.

Een ander verhaal waar je eens naar zou kunnen kijken is het verhaal van Kaïn en Abel. Kaïn vermoordde zijn eigen broer. God strafte hem, maar Hij gaf Kaïn wel beschering tegen mensen die hem naar het leven stonden.

[edit]tikfoutje[/edit]
Laatst gewijzigd door Javaca op 24 okt 2005 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 24 okt 2005 20:58

Javaca schreef:Best apart als je je bedenkt dat een aantal bekenden uit de bijbel eigenlijk tegelijk ook moordenaars zijn...

Mozes vermoordde een egptische soldaat. Hij vluchtte weg, maar God had een plan met hem. Van een prins (onderdeel van een onderdrukkend regime) en moordenaar, werd hij een bevrijder.

Paulus vervolgde Christenen. Maar God kwam op zijn pad, en van een vervolger werd hij een voorvechter.

Een ander verhaal waar je eens naar zou kunnen kijken is het verhaal van Kaïn en Abel. Kaïn vermoordde zijn eigen broer. God strafte hem, maar Hij gaf Kaïn wel beschering tegen mensen die hem naar het leven stonden.

Maar aan de andere kant, liet God wel de Egyptenaren die Mozes achteraan kwamen verdrinken in Rode Zee. Er zijn zoveel tegenstrijdigheden, Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk .... dat blijkt wel weer.

Edmund Burke

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 24 okt 2005 21:07

Raido schreef: laat jij het toe dat ik jou kind een rotschop geef als hij mij een schop zou geven.

Als jij dat doet, kun je je de rest van je leven achterom kijken. En stel dat mijn kind jou een schop zou geven, dan zou je daarom gevraagd hebben. En als jij dan iemand bent die kleine kinderen een rotschopt geeft, dat zegt alleen maar iets over jou.

Oke, de stel dat enzo.... is wat verkeerd gezegd.

Je kunt iemand levenslang opsluiten, is dat dan wel humaan? Iemand voor de rest van leven in hokje 4 bij 4 opsluiten zonder raam.

Maargoed, Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk .... Hij zal er allemaal wel een reden voor hebben ..... die later worden geopenbaard.

Edmund Burke

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 24 okt 2005 22:44

Big Mac schreef:En wordt er dan niet in de bijbel gesproken over tand om tand, oog om oog?

jezus kwam naar de aarde niet om de oudtestamentische wetten weg te gooien, maar door ze te vervullen met zijn genadedood.

mattheus 5,
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.

hij zij over het 'oog om oog, tand om tand' principe: (matteus 5, de bergrede)
38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren.

deze wet was in het oude testament juist ingesteld om het wraaknemen in de wet te beperken. het betekent dat je hem moet straffen voor wat hij heeft gedaan, jezus wil echter niet dat we wraak nemen zodat we kunnen zeggen: ik heb hem met gelijke munt terug betaald. dat is niet echt het geven van liefde.

leven als christen, is worden als jezus, dus ook hierin.
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 24 okt 2005 22:49

Big Mac schreef:Nee? Vind dat je dat? Hoe zou je het vinden als zo'n iemand weer vrij komt en die valt weer in de herhaling en doet dat dan met jouw kinderen.

Hoe denk je er dan over?

maar als je nu al zegt dat je diegene wilt vermoorden, zonder dat het gebeurt is met jou of je kinderen, hoe kun je dan in vredesnaam nu al liefde geven.

ik denk dat als je met het goede voornemen in het leven staat dat jezus ons (zie vorige post) gegeven heeft, je een sktuk positiever en liefdevoiller in het leven staat. dan kun je er ook beter tegen vechten als het echt zou gebeuren.

liefde is het sleutelwoord.
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 okt 2005 06:27

Big Mac schreef:
Raido schreef: laat jij het toe dat ik jou kind een rotschop geef als hij mij een schop zou geven.

Als jij dat doet, kun je je de rest van je leven achterom kijken. En stel dat mijn kind jou een schop zou geven, dan zou je daarom gevraagd hebben.

mwa, kinderen hebben vaak nogal eens moeite met het beheersen van heftige emotionele uitbarstingen zoals woede. Best kans dat ook jouw kind iemand slaat, schopt of uitscheld uit pure frustratie.

En als jij dan iemand bent die kleine kinderen een rotschopt geeft, dat zegt alleen maar iets over jou.

Hoezo? Jij was toch voor oog om oog, tand om tand? Had dat kind zich maar moeten bedenken dat volwassenen meestal een stuk harder kunnen slaan dan zijzelf. Natuurlijk gaat raido kinderen niet schoppen; maar het geeft wel de onhoudbaarheid van bepaalde posities aan.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 okt 2005 06:36

Metro 25 Oktober, Pagina 3: Dominee misbruikte zoon tien jaar lang.

Een dominee van de vrijgemaakte gereformeerde kerk heeft toegegeven zijn eigen zoon tien jaar lang seksueel misbruikt te hebben. Wat voor straf krijgt hij? voorlopig 3 maanden schorsing terwijl er onderzoek wordt verricht.
Ik zet dit hier niet om te shoqueren (het bericht is al erg genoeg) maar misschien kent iemand deze dominee wel; misschien zijn er mensen die naar zijn preken hebben geluisterd. Deze man ook de doodstraf maar geven? Uitspraken over de doodstraf worden meestal een stuk genuanceerder als je het gaat hebben over bekenden of zelfs vrienden.

Terug naar “Archief”