Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor alexander91 » 17 sep 2013 08:39

1a2b3c schreef:In 1 Kor.6:11 staat van de gelovigen: maar u BENT schoongewassen, maar u BENT geheiligd, maar u BENT gerechtvaardigd enz. (t.t.)
Gelovigen worden ook altijd begroet als 'heiligen'.
Gelovigen zijn heiligen die nog (veel) zonden doen. Maar de oude natuur - het vlees van een gelovige, is niet meer hun identiteit. En daarom Rom.7: 17, 20.
Gelovigen zijn een nieuwe schepping, en wat uit God geboren is zondigt niet. 1 Joh.5:18.
Als een gelovige denkt dat hij nog een zondaar is, is de kans groot dat hij zich ook zo gedraagt, want je denken bepaalt het gedrag.
Er staat niet voor niets dat we ons denken moeten vernieuwen, we moeten worden wie we geworden zijn in Christus. (http://vimeo.com/19985771)
Bedankt voor je reactie en Bijbelteksten. Ik ben het met je eens dat een gelovige niet continu aan de zonden moet denken, maar het andere uiterste is ook waar. Als een geheiligde (dat betekent iemand die apart gezet is (door de Genade), en niet per definitie vlekkeloos) kun je inderdaad nog zonde doen, dat merk ik ook in mijn leven. Dan is het niet bepaald een bemoediging als je te horen krijgt dat een geheiligde geen zonde meer kan doen. Dan kan dat ten eerste voor vertwijfeling zorgen, en ten tweede kan het leiden tot een strijd wie beter is dan de ander. Dus ik ben blij dat je het met me eens bent dat heiligen (helaas) nog zonden doen. Dat is (helaas) herkenbaar, maar ook bemoedigend.

Als ik er meer over nadenk, dan zou ik zeggen dat de gelovige niet te veel moet denken aan de zonden die hij doet of niet mag doen. Een zondaarsbesef echter kan ook leiden tot meer afhankelijkheid aan God. Maar ik denk dat dat heel sterk afhangt van iemands verleden. Ik kom niet uit een zwaar gereformeerde kerk of uit de Bible-belt, en daardoor heb ik (voor mezelf) geen slechte ervaringen gehad met een eenzijdige focus op de zondigheid zoals sommigen dat wel ervaren hebben. Niet dat ik dit nu aanhang overigens, want Christus mag nooit uit het oog verloren raken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 sep 2013 08:45

elbert schreef:Even ontopic.
Kun je ook geloven zonder kerk? Ja natuurlijk, dat kan. Je kunt van alles geloven zonder kerk.
Kun je ook christelijk geloven zonder kerk? Nee, dat kan niet, want je ontkent dan het lichaam van Christus en wilt daar niet bij horen.

Nu zal de tegenwerping zijn: "ik geloof wel in het lichaam van Christus hoor, maar dat is een vaag onzichtbaar iets, dus kan ik prima in mijn eentje geloven".
O ja, staat dat in de Bijbel? Waar dan?

In de Bijbel zegt de apostel Paulus tegen de zichtbare gemeente van Korinthe: "Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden." (1 Kor. 12:27). Hoezo onzichtbaar?

!!!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 17 sep 2013 08:46

alexander91 schreef: Elders zeg je zelf dat jij niet Mr Perfect, bent, maar hier suggereer je van wel weer.

Jaaaa!!! Mohamed is toch MrPerfect.
Je moet kijken naar wat God over ons zegt, niet naar wat je ziet.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2013 08:51

mohamed schreef:1 Johannes 3
4 Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid.
5 En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet.
6 Ieder die in Hem blijft, zondigt niet; ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Lieve kinderen, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, zoals Hij rechtvaardig is.
8 Wie de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt vanaf het begin. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.
9 Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.

Ik ben bang dat je inderdaad wat gemist hebt en jij gaat trouw elke week naar de kerk?! ](*,)

alexander91 schreef:Dan heb ik ook slecht nieuws voor jou, want ongeveer een week geleden heb je je echt niet vlekkeloos gedragen ;-). En als je dat niet vind, dan waren jouw excuses een lege huls, en dat zou ik nog veel erger vinden. Bovendien zou ik dan ook van jou willen horen: zondig jij niet meer dan?

PS was ik maar zo trouw.
PPS ik betreur het dat je zo toegeeft aan je vooroordelen over mij. Kun je daar niet eens een keer mee stoppen en laten zien hoe een christen zich dan wel gedraagt?????? Want jouw gedrag kan ik daar echt niet mee rijmen, zelfs niet met de tekst die je nu quote.

Ik ben inderdaad zonder zonden, want Johannes schreef 'die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.' Vind je het vervelend dat hij dat heeft geschreven of dat ik hem citeer? Als jij de zonde nog doet, hoe ben je dan uit God geboren? Iemand die zonder zonden is hoeft zich niet vlekkeloos te gedragen, want dan zouden we ook geen offer nodig hebben gehad.

'Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde' (1 Petr 4,1)

Probeer los te komen van de gereformeerde leer en geloof dat ook jij zonder zonden bent als je geboren bent uit God.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2013 08:53

alexander91 schreef: Elders zeg je zelf dat jij niet Mr Perfect, bent, maar hier suggereer je van wel weer.

coby schreef:Jaaaa!!! Mohamed is toch MrPerfect.
Je moet kijken naar wat God over ons zegt, niet naar wat je ziet.

Ondanks dat hij het niet begrijpt maakt het hem wel boos, hoe zou dat nou komen? :mrgreen:

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 sep 2013 08:59

mohamed schreef:Ik ben inderdaad zonder zonden, want Johannes schreef 'die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.' Vind je het vervelend dat hij dat heeft geschreven of dat ik hem citeer? Als jij de zonde nog doet, hoe ben je dan uit God geboren? Iemand die zonder zonden is hoeft zich niet vlekkeloos te gedragen, want dan zouden we ook geen offer nodig hebben gehad.

'Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde' (1 Petr 4,1)

Probeer los te komen van de gereformeerde leer en geloof dat ook jij zonder zonden bent als je geboren bent uit God.
De geest is zonder zonde, maar je vlees niet want die is niet uit God, maar draag je nog wel om je heen.
Wat ik vervelend vind, is dat jij het citeert om mij ermee om de oren te slaan en dat je het nog leuk lijkt te vinden ook...
Laatst gewijzigd door alexander91 op 17 sep 2013 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 17 sep 2013 09:08

alexander91 schreef: Misschien is je geest zonder zonde, maar je vlees niet want die is niet uit God, maar draag je nog wel om je heen.

Hij heeft een lichaam, dat is neutraal, maar vlees is de zondige wil, de ziel van het vlees. Dat is nou juist gekruisigd met Christus, maar zolang je dat niet gelooft en je denken in overeenstemming brengt met het Woord, heb je er niks aan en blijf je geloven dat je twee naturen hebt en zul je er ook naar handelen.
Laatst gewijzigd door coby op 17 sep 2013 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2013 09:10

Gelukkig hij, wiens zonden niet aangerekend zullen worden, zegt de Schrift.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2013 09:17

JeeWee schreef:@Elbert: fijne, heldere samenvatting.

Persoonlijk kan ik het me ook niet voorstellen om zonder de gemeenschap van medechristenen in de kerk te geloven en mijn en andermans geloof te versterken. Heel vaak kijk ik de hele week al uit naar de zondag. Regelmatig hebben wij preekbespreking, na afloop van de dienst. Dan gaat heet vaak minder over dogma's maar meer over wat Gods Woord met je gedaan heeft. Ik ervaar dat als gemeenschap der heiligen, zoals dat in de HC staat:

Vraag 55: Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen?
Antwoord. Ten eerste, dat de gelovigen, allen en een ieder, als lidmaten aan de
Heere Christus en aan al Zijn schatten en gaven gemeenschap hebben a). Ten
tweede, dat ieder zijn roeping moet verstaan, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid
van de andere lidmaten gewillig en met vreugde aan te wenden b).
a. Joh. 15 : 4; id. 20 : 17, Rom. 8 : 23, 1 Kor. 1 : 9, en 6 : 17; id. 10 : 16,
en 12 : 12v., 1 Joh. 1 : 3.
b. Rom. 12 : 4-8, Ef. 4 : 1v. en 15v., Fil. 2 : 4 en 7.

Zoals ik eerder heb gelezen in allerlei reacties, zijn er kennelijk meerderen die zonder kunnen. Het zij zo. Ik kan het niet. Jammer ook als we in de val trappen om de kerk te vereenzelvigen met kerkmensen. Helaas, maar wel begrijpelijk wordt de kerk daar vaak op afgerekend. Jammer want ik geloof in de Heer van de kerk die mensen samenroept om die gemeenschap der heiligen te beoefenen.

Allemaal leuk en aardig, maar dan moet de gemeente wel zuiver en gezuiverd zijn, natuurlijk.
Wat denk je dat de HC over homohuwelijk zou hebben gezegd, als de ''kerk'' destijds al zo diep was gevallen dat het zelfs maar bespreekbaar was geweest?
Je gay symbol avatar vind ik wederom aanstootgevend, het is een misbruik van God's teken.
Houdt dat pushen nou nooit eens op?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 sep 2013 09:26

mealybug schreef: Allemaal leuk en aardig, maar dan moet de gemeente wel zuiver en gezuiverd zijn, natuurlijk.
Zuiver en gezuiverd? Dat probeerde Jean de Labadie ook.
Ik ben gezuiverd in Christus en zo mag in ik de gemeente staan. In de kerk op aarde is rijp en groen tezamen. Netzoals dat zo was met de 12 dicipelen van Jezus.

mealybug schreef: Wat denk je dat de HC over homohuwelijk zou hebben gezegd, als de ''kerk'' destijds al zo diep was gevallen dat het zelfs maar bespreekbaar was geweest?
Voor dit onderwerp moet je in een nader topic zijn. Ik weet alleen dat Jezus zei: "Komt ALLEN tot mij, die vermoeid en belast zijt".

mealybug schreef:Je gay symbol avatar vind ik wederom aanstootgevend, het is een misbruik van God's teken. Houdt dat pushen nou nooit eens op?

Niet zo snel oordelen: Mijn avatar heeft niets met een 'gay symbol' te maken. Dat lees jij er in. Ik zie er de regenboog in van Gods belofte van trouw dat nooit los laat, het werk dat Zijn hand begon: "Ik heb je in beide handpalmen gegraveerd".
Laatst gewijzigd door JeeWee op 17 sep 2013 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 sep 2013 09:29

coby schreef:Hij heeft een lichaam, dat is neutraal, maar vlees is de zondige wil, de ziel van het vlees. Dat is nou juist gekruisigd met Christus, maar zolang je dat niet gelooft en je denken in overeenstemming brengt met het Woord, heb je er niks aan en blijf je geloven dat je twee naturen hebt en zul je er ook naar handelen.
Dus bij jou is er geen oorsprong van zonde meer. Jij kunt dus geen zonde meer doen? Jij bent dus een beter mens dan alle andere mensen?

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 17 sep 2013 09:39

Iemand vertelde me net: God haat alle werkers der ongerechtigheid, Psalm 5 vs 6 en hij haat homosexuelen en ze moeten dood, want Amerika ligt onder een vloek. Een lieve warme man, maar hij heeft gelijk, het staat er. Wel apart dat ze dan altijd de homosexuelen eruit pikken. Staat er niet dat een IEDER vervloekt is als hij zich niet houdt aan ALLES wat in de wet staat?
Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn Eniggeboren Zoon gaf en alzozeer haatte Hij mijn oude ik dat Hij me vermoord heeft.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 sep 2013 09:42

elbert schreef:Even ontopic.
Kun je ook geloven zonder kerk? Ja natuurlijk, dat kan. Je kunt van alles geloven zonder kerk.
Kun je ook christelijk geloven zonder kerk? Nee, dat kan niet, want je ontkent dan het lichaam van Christus en wilt daar niet bij horen.

Nu zal de tegenwerping zijn: "ik geloof wel in het lichaam van Christus hoor, maar dat is een vaag onzichtbaar iets, dus kan ik prima in mijn eentje geloven".
O ja, staat dat in de Bijbel? Waar dan?

In de Bijbel zegt de apostel Paulus tegen de zichtbare gemeente van Korinthe: "Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden." (1 Kor. 12:27). Hoezo onzichtbaar?

Hoi elbert,
Theoretisch zeg ik, je hebt gelijk.
In de praktijk ervaar ik het anders.
Via de thuiszorg kom ik bij heel veel ouderen, daar zitten ook zeker oprechte gelovigen tussen die door zeer diverse redenen en omstandigheden niet meer lid zijn van een kerk of nooit gaan.
Bijna allemaal zitten ze zondagochtend voor de tv ( als die mogelijkheid er is ) omdat ze wel behoefte hebben aan een dienst.
Maar feit is, ze zijn zonder kerk.

En ja, toch houden ze zich vast aan hun geloof.

Dus nogmaals, theoretisch heb je gelijk maar praktijk wijst voor mij uit dat je ook kan geloven zonder kerk. Alhoewel niet ideaal en zij zijn de eerste die dat toe zullen geven toch zien ze geen mogelijkheid.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 sep 2013 11:28

meribel schreef:In de praktijk ervaar ik het anders.
Via de thuiszorg kom ik bij heel veel ouderen, daar zitten ook zeker oprechte gelovigen tussen die door zeer diverse redenen en omstandigheden niet meer lid zijn van een kerk of nooit gaan.
Bijna allemaal zitten ze zondagochtend voor de tv ( als die mogelijkheid er is ) omdat ze wel behoefte hebben aan een dienst.
Maar feit is, ze zijn zonder kerk.

En ja, toch houden ze zich vast aan hun geloof.

Dus nogmaals, theoretisch heb je gelijk maar praktijk wijst voor mij uit dat je ook kan geloven zonder kerk. Alhoewel niet ideaal en zij zijn de eerste die dat toe zullen geven toch zien ze geen mogelijkheid.

ja, als je fysiek echt niet meer kunt, is dat ook logisch. En dan kunnen we genieten van de zegeningen van de techniek. Maar, als het goed is, blijven die ouderen betrokken bij en op de gemeente.

Mijn vader was op het eind van zijn leven vrijwel geheel blind. Hoe vaak zei hij toen: "wat ben ik toch blij dat ik de Bijbel in z'n geheel 8 keer heb doorgelezen en zoveel dingen uit m'n hoofd ken. Ik ka nu teren op wat ik mijn hele leven lang gelezen en gehoord heb".

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 sep 2013 11:50

Nee ik heb het niet enkel over mensen die fysiek niet kunnen,
Ook over mensen die om totaal andere redenen echt geen lid zijn van een gemeente,

Terug naar “[Religie] - Open forum”