RogierV schreef:Jongens mijn punt precies hoe ga je het uitleggen.
Je kunt het geweldadig of vredelievend uitleggen zelfs in context, met allerlei metaforen. Maar het is nog steeds de intentie erachter die het vredeleievend of oorlogszuchtig maakt. Het is een stuk gereedschap in die zin. Vreemd dat de landen met goede educatie en een hoog GDP niet geweldadig zijn over het algemeen.
Als ik de Quran erbij pak kan ik ook makkelijk zeggen dat je het niet zo moet lezen of dat de context anders is. Daar zal de een het wel en de ander het niet mee eens zijn net zoals christenen.
Evenzo de Tora en elk heilig boek wat ooit geschreven is. Het punt is dat het gevaarlijk is, omdat beide argumenten(vrede/geweld)kredietwaardig lijken in hun conext afhankelijk van welke uitleg je zelf eraan geeft, of de uitleg die een ander je verschaft. En rationeel gezien zijn ze allebei even waar. Of even onwaar.
Duitsland was ook een christelijk/Roomse samenleving toen het even niet zo goed ging, de gevolgen zijn evident.
En dat is precies waar iedereen overheen dendert.
Een mens die in een christelijk gezin is opgegroeid krijgt zoveel mee uit dat geloof en uit de Bijbel dat hij dingen gaat uitleggen door eigen referentiekader.
Een mens die in de islamitische wereld is opgegroeid doet precies hetzelfde met de Koran.
Niet te ontkennen valt dat in het OT teksten staan die niet onderdoen voor welke tekst uit de Koran dan ook waar het gaat om represailles als je niet 'zus of zo' leeft.
Wij, in het westen, hebben de Verlichting over ons heen gehad en niemand zal nog mensen lijfstraffen geven of zelfs doden omdat de teksten uit de Bijbel zijn overtreden.
Veel islamitische landen zijn niet door zoiets als de Verlichting gegaan. In leefwijze lijkt het soms of men nog in de middeleeuwen leeft, zeker op het platteland.
Ergens in de laatste pagina's staat iets over Mohammed die zegt dat de woorden die hij schreef rechtstreeks van God kwamen. Doen wij niet hetzelfde met de Bijbel?
Elk argument dat hier gegeven wordt ten nadele van de islam en de Koran kun je min of meer ook gebruiken voor het christendom - als je bij het OT blijft steken! - en een niet-gelovige zal je altijd blijven bevragen, want zij zullen aankomen met teksten uit dat OT en zij zullen wijzen op de ongerijmdheid van dogma's en rituelen binnen de kerk. (En dan heb ik het over alle soorten kerken).
Als mensen met enkele teksten gaan werken, ze uit de context halen, kun je altijd je gelijk halen.
Maar erger nog: je verliest het grote geheel uit het oog.
Niet zo heel lang geleden heb ik een groot deel van de Koran gelezen.
Ik kwam er niet doorheen.
Niet omdat het allemaal 'fout' was in mijn ogen, maar omdat ik de liefde miste.
Het leek teveel een opeenvolging van teksten, zoals ik die in bv. de Bijbelse Spreuken vind.
Wat ik ten diepste miste was het Nieuwe Testament - waarin Jezus al die wettische teksten in het juiste licht zet, waarin Hij ruimte geeft om te leven en waaruit vooral Gods liefde spreekt, meer dan waar ook.