Dat kokhalzen had ik in het begin ook van geurtjes....

@ Evelien: leuk dat je je neefje hebt gezien, supergaaf!!
Moderator: Moderafo's
paprikameisje2 schreef:Tja.. als het tegen het kookpunt is aangeweest... dan ishet geen rauwe melk meer.. toch
Schipje schreef:@liefie: met kokhalzen heb ik geen ervaring, het was óf misselijk óf gelijk overgeven, maar misschien helpen pepermuntjes opzuigen? Dat heb ik al een paar keer gehoort en ik geloof dat Lammetje dat ook gebruikte daarvoor?
Van 'smint' heb je heeeele:wink: lekkere , de spearmind, staan vaak in de supermarkt bij de kassa, en dan de groene. Die zijn heel klein (en op je werk dus niet zo opvallend) en lekker fris. Eet ze zelf de hele dag door, helpt een beetje tegen de laatste restjes misselijkheid hier!
Weet iemand wat 'rauwe melk' precies inhoud? Mag je dan biest? Dat word tegen het kookpunt aangebracht maar dus niet gekookt. De vorige zwangerschap zat ik het heerlijk te eten maar halverwege schrok ik omdat het niet gekookt is. Ik dacht toen, nou ja, ik heb toch de helft al op maar het smaakte toch niet meer zo lekker! En heb het laatste maar weggegooit.
Pasteuriseren van melkPasteuriseren wordt voornamelijk met melk geassocieerd, deze techniek werd voor het eerst op melk toegepast door Franz von Soxleth in 1886. Er zijn twee wijdverbreide methodes om melk te pasteuriseren: hoge temperatuur/korte tijd (HTST), en ultra hoge temperatuur (UHT). Bij HTST wordt melk tot een temperatuur van 72 °C gebracht voor een periode van minstens 15 seconden, bij UHT daarentegen wordt de melk tot een temperatuur van 138 °C gebracht voor een periode van minstens 2 seconden.
De HTST-methode bereikt een vermindering van het aantal micro-organismen tot log vijf (0.00001 keer het oorspronkelijke aantal). Dit wordt als voldoende beschouwd voor alle gisten, schimmels en bedervende bacteriën. Ook zorgt dit voor een voldoende beperking van het aantal gangbare ziekteverwekkende hittebestendige organismen (onder meer de Mycobacterium tuberculosis, dat tuberculose veroorzaakt en de Coxiella burnetii, die Q-koorts veroorzaakt). Het pasteuriseringsproces moet ervoor zorgen dat de melk evenredig verwarmd wordt en dat geen deel van de melk een kortere tijd of lagere temperatuur ondergaat tijdens het proces.
HTST-behandelde melk heeft een normale, gekoelde bewaartijd van twee tot drie weken, UHT-behandelde melk daarentegen kan over een langere periode bewaard worden (twee tot drie maanden). Als men UHT-pasteurisering toepast in combinatie met een steriele behandeling en verpakkingsmethode, kan de melk gedurende langere periodes op kamertemperatuur gehouden worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten