Zelfbevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zelfbevrediging

Berichtdoor Mortlach » 09 mar 2009 14:25

DesertRose schreef:Aangezien de Bijbel voor mij wel een factor van invloed is, kunnen je argumenten mij dus niet overtuigen.

O, maar er is nog genoeg raakvlak hoor. We zijn het bijvoorbeeld helemaal eens dat er "foute wijzen" van masturberen zijn. Met onzuivere intenties, zeg maar. Het verschil is dat ik geen probleem zie zolang de intenties maar zuiver blijven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 09 mar 2009 14:36

@Harm-J,

Ik besef terdege de zwakte van mijn woorden, die zeker geen betoog te noemen zijn. Laat ik meteen duidelijk maken, dat ik alleen maar een uitleg heb gegeven, over hoe mijn geweten er mee omgaat. Daarom wil ik het ook zeker niet voor een ander laten gelden, maar (zoals elk mens doet), heb ik toch de neiging om mijn eigen geweten als maatstaf te gebruiken.
en dat moet ik niet doen.
sorry.
Wat ik gezegt heb is dit, en dat blijf ik zeggen: ík kan het niet rijmen met mijn geweten, vanwege bovengenoemde 'gronden'. Wat jij met die gronden doet, moet je zelf weten.

Maar, als ik een reactie krijg om een van deze gronden, dan lijkt het me logisch dat ik daar op inga.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 mar 2009 14:48

DesertRose schreef:@Harm-J,

Ik besef terdege de zwakte van mijn woorden, die zeker geen betoog te noemen zijn. Laat ik meteen duidelijk maken, dat ik alleen maar een uitleg heb gegeven, over hoe mijn geweten er mee omgaat. Daarom wil ik het ook zeker niet voor een ander laten gelden, maar (zoals elk mens doet), heb ik toch de neiging om mijn eigen geweten als maatstaf te gebruiken.
en dat moet ik niet doen.
sorry.
Wat ik gezegt heb is dit, en dat blijf ik zeggen: ík kan het niet rijmen met mijn geweten, vanwege bovengenoemde 'gronden'. Wat jij met die gronden doet, moet je zelf weten.

Maar, als ik een reactie krijg om een van deze gronden, dan lijkt het me logisch dat ik daar op inga.

Ik maakte niet voor niets gebruik van het woord: lijkt, in mijn vorige posting met de: "" bijhorende leestekens. Jouw eerdere postings lieten zich m.i. (waarmee ik het dus bij mij zelf houdt) uitlezen als een uiteenzetting met als bewijsvoering de bijbel. (een betoog dus)

Er is niet mis mee (denk ik...) als jij jouw eigen geweten als maatstaf gebruikt, zolang jij daarmee een ander het pad niet blokkeert. Of stelt zonder zuiver of goede onderbouwing dat een ander zijn pad niet zuiver te noemen is.

Rood:
Het zou je sieren als je m.i. wat meer blijkt van respect geeft als een ander niet jouw uiteenzetting volgt. Dit met name door de 2 zin die jij er achter aan schrijft. De eerste zin was m.i. feitelijk voldoende.

N.B.
Ik lees je postings nog altijd met veel plezier, ook om te zien hoe jij tot een conclusie komt, al ben ik het daar dan vaker niet dan wel mee eens.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 09 mar 2009 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 09 mar 2009 14:50

wel meer dingen zouden mij sieren. medicijnmeester, genees uzelve.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 09 mar 2009 15:00

weetje, ik heb hier niet zoveel meer toe te voegen. mocht ik ooit tot een overdraagbaar inzicht komen, dan zal ik niet nalaten die jullie mede te delen :-)

Dat doet me eraan denken, dat het niet de woorden zijn die overtuigen, maar de Geest. dat terzijde.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mar 2009 20:50

Wat betreft de discussie mag het duidelijk zijn, dat als op wat voor wijze de bijbel bij dit onderwerp in Zijn totale(!) breedte wordt meegenomen, we mortlach en consorten gevoeglijk kunnen vergeten, de meest fundamentele inzichten m.b.t.het werk van Gods Geest worden hoe dan ook gemist!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mar 2009 20:52

Ik ben het volkomen met je eens Desert, dat als men geen poging gedaan heeft te begrijpen wat het werk van Gods Geest is, we dit onderwerp beter kunnen afsluiten.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 mar 2009 22:53

learsi schreef:Ik ben het volkomen met je eens Desert, dat als men geen poging gedaan heeft te begrijpen wat het werk van Gods Geest is, we dit onderwerp beter kunnen afsluiten.

Iets of iemand die zegt de Geest geleid te worden, zal getoetst moeten worden! Niet iedereen die zegt door de Geest geleid te worden, spreekt door de Geest.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 09 mar 2009 23:03

Ik denk dat zelfbevrediging alleen maar op jezelf gericht is en daarom niet goed.
De liefde zoekt zichzelf niet. Maar is gericht op de ander.
Misschien nog een handig boekje : mijn hart blijft onbevredigt van walter Trobisch.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2009 23:07

Makkelijk gezegd als vrouw. Bij mannen (en sommige vrouwen) schijnt de natuur soms iets anders te werken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 09 mar 2009 23:11

tante-tortel schreef:Ik denk dat zelfbevrediging alleen maar op jezelf gericht is en daarom niet goed.
De liefde zoekt zichzelf niet. Maar is gericht op de ander.
Misschien nog een handig boekje : mijn hart blijft onbevredigt van walter Trobisch.

Uit jouw post concludeer ik dus dat je niet van jezelf mag houden?

Mag ik je er op wijzen dat seksualiteit naast liefde ook te maken heeft met lichamelijke processen/hormonen/ e.d.?
De natuur kent het geheim en glimlacht.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mar 2009 23:15

Dood dan de werkingen des vlezes door de Geest.

En dat zou niet kunnen als je man bent?

Een vrouw kan dat makkelijker dan een man?

De werkingen des vlezes, hebben die iets te maken met onze natuur ?................of niet?.........
Laatst gewijzigd door learsi op 09 mar 2009 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mar 2009 23:17

Je hebt volkomen gelijk Harm-3.........en dat meen ik echt.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mar 2009 23:20

Explain yourself Mary Poppins

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 09 mar 2009 23:21

@ Marnix: vrouwen hebben net zo goed lustgevoelens als mannen. De gedachte dat het bij mannen niet in toom te houden valt itt tot vrouwen, lijkt me onjuist.
@ Tante tortel: wat staat er ongeveer in dat boekje van Trobisch?

Dat liefde de ander zoekt, is een juiste gedachte. Maar dat verwaarloost de focus op jezelf niet. Alleenstaanden kijken naar een partner omdat ze een gemis voelen .. dat is echt nog niet liefde voor de ander, omdat die ander dan niet bestaat. Wie vrijt met zijn/haar partner, zal af en toe ook eens aan zichzelf moeten denken, anders is het lastig klaarkomen.
Ik vind uitspraken als 'de liefde zoekt alleen de ander' maar dooddoeners die niks oplossen en je enkel met vragen achterlaten.

@ Learsi: verklaar je nader. Wat bedoel je nou precies te zeggen? Iedereen hier is toch op zijn of haar wijze bezig met een legitiem antwoord te vinden op de vraag of zelfbevrediging nou wel of niet goed is?

Terug naar “Archief”