Optidjiewie schreef:Ik denk dat aan de koningin ook nog dingen kleven als de band God-Nederland-Oranje. Het is een geslachtslijn. Je kunt de koningin daarom niet vergelijken in dit verband met een gewone vrouw.
Interessant... Dus als er maar een geslachtslijn is, mag een vrouw wel leidinggeven?
Ik denk dat die tekst geschreven is naar aanleiding van de gebeurtenissen in de gemeente. Maar ik denk dat daarbij een duidelijke algemene richtlijn wordt gegeven. Je bent inconsequent als je beweert dat iets in de kerk niet mag en het wel toepast op maatschappelijk gebied.
M.i. is leidinggeven op maatschappelijk gebied iets heel anders dan een ambt bekleden in de kerk. Op grond van de bewuste tekst die jij aanhaalt, kún je beargumenteren dat een vrouw geen (profetisch) ambt binnen de kerkelijke gemeente mag uitoefenen, omdat die taak door deze tekst is voorbehouden aan de man.
Het doortrekken van deze tekst naar andere terreinen van het leven is meer een kwestie van inlegkunde (of uitbreidkunde) dan dat het inconsequent zou zijn om te stellen dat kerkelijke en wereldlijke regering -ook in dit verband- twee totaal verschillende zaken zijn.