schelpje3 schreef:Voordat ik op het forum kwam, dacht ik dat ongedoopte mensen, of op volwassen-leeftijd gedoopten, behoorden tot:
een andere religieuze stroming, zoals de Baptisten
mensen die op latere leeftijd met het geloof in aanraking kwamen
de ongedoopten, de ongelovigen.
Maar al snel bleek dat dit heel anders lag. En niet omdat deze mensen in een andere gemeente kerkten, nee, mensen die uit dezelfde kerk afkomstig waren en opeens het licht hadden gezien blijkbaar.
Waar dat licht vandaan kwam? I.i.g. uit de frustohoek.
Want deze mensen reageren niet liefdevol en begripvol, nee, ze trappen zo hard mogelijk de grond in, wat hen door hun ouders is voorgehouden.
Het gaat nl. niet alleen om de doop, het gaat om alles wat ten tijde van de reformatie vastgelegd is. Er is dus eigenlijk niets veranderd sinds die tijd. Velen zijn net zo star en menen alwetend te zijn, precies als toen.
Wat wil je nu wat wij doen, onze kinderen laten ontdopen?
Waar komt al dat theatrale aandikken van allerlei verzonnen emoties toch vandaan?
Waar trapt iemand een ander zo hard mogelijk de grond in, b.v.
Hoe kom je er op?
Ik ben ook besprenkeld als kind.
Ik wist nauwelijks wat het inhield, dat werd me ook helemaal niet verteld (ik was 5) , en ik vond het allemaal wel best.
Van de preken moest ik niets hebben, want ik begreep ze niet.
Mijn ouders leven niet meer, maar ik denk dat de teleurstelling over mijn geaardheid en het onbeperkt praktizeren daarvan,(en nog heel wat andere zonden) als sneeuw voor de zon zou zijn verdwenen, als ik ze gezegd had, dat ik mijn zonden af zou laten willen wassen, nu ik ze als zonden heb leren inzien, iets wat een baby niet hoeft of kan.
De opwinding en ergernis van een of andere ''mag wel/mag niet-religie'' , die niet juicht over de bekering van een zondaar maar deze dogmatisch terechtwijst, daar word ik bang van.
De apostel leert dat de besnijdenis (van de pasgeborene) niets betekent, maar of men een nieuwe schepping is, en jullie leren dat de doop de vervanging is van de lichamelijke besnijdenis, terwijl de Bijbel overduidelijk leert dat de doop de bezegeling is van een besnijdenis die niet met handen geschiedt, maar een aflegging is van het lichaam des vleses, gewerkt door de geest.
Waarom wordt iedereen die de doop als belijdenis ziet, zoals het in de Bijbel ook was, (''alleen als gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd'') weggezet en uitgescholden voor frusto, nieuwdenker, en weet ik al wat niet meer?