De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 25 mar 2014 15:58

schelpje3 schreef:Wat mijn bezwaar tegen dit soort onderwerpen is, dat een groep nieuwdenkers op een forum hun zogenaamd verlichte denkwijze denken op te kunnen dringen.
De kinderdoop is al eeuwenlang zeer breed geaccepteerd.
Veel ouders doen dit uit overtuiging omdat ze weten dat zij het nieuwe leven uit Zijn Hand mochten ontvangen en middels deze doop belijden ze dit.
Mijn man is op volwassen leeftijd gedoopt. Zou dit nu enig verschil uitmaken voor de Heere?

Als er 1 aspect in dit leven is, wat nog niet op te dringen is, is het wel geloof.
geloof is nl het meest persoonlijke wat er is.
Daar kan niemand bij, alleen God ziet het hart aan, en voor Hem is er geen geheim.
Ik weet niet waar je het begrip nieuwdenkers vandaan haalt, want de doopvonten die gevonden zijn in de archeolische vondsten zijn allemaal groot genoeg voor een volwassene.
dus de paar druppels op een voorhoofd zijn dan volgens mij het ''nieuwe denken'' .

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2014 16:07

mealybug schreef:

Ik weet niet waar je het begrip nieuwdenkers vandaan haalt, want de doopvonten die gevonden zijn in de archeolische vondsten zijn allemaal groot genoeg voor een volwassene.
dus de paar druppels op een voorhoofd zijn dan volgens mij het ''nieuwe denken'' .

Je doet het weer.
Er staan een aantal reacties.
Schepje's antwoord bevat een aantal aspecten.

Een aspect van de reactie van Schelpje wordt eruit gepakt.
mb wil ; Scoren - scoren - scoren - scoren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2014 16:15

mealybug schreef:
Als er 1 aspect in dit leven is, wat nog niet op te dringen is, is het wel geloof.
geloof is nl het meest persoonlijke wat er is.
Daar kan niemand bij, alleen God ziet het hart aan, en voor Hem is er geen geheim.

Voordat ik op het forum kwam, dacht ik dat ongedoopte mensen, of op volwassen-leeftijd gedoopten, behoorden tot:
een andere religieuze stroming, zoals de Baptisten
mensen die op latere leeftijd met het geloof in aanraking kwamen
de ongedoopten, de ongelovigen.

Maar al snel bleek dat dit heel anders lag. En niet omdat deze mensen in een andere gemeente kerkten, nee, mensen die uit dezelfde kerk afkomstig waren en opeens het licht hadden gezien blijkbaar.
Waar dat licht vandaan kwam? I.i.g. uit de frustohoek.
Want deze mensen reageren niet liefdevol en begripvol, nee, ze trappen zo hard mogelijk de grond in, wat hen door hun ouders is voorgehouden.
Het gaat nl. niet alleen om de doop, het gaat om alles wat ten tijde van de reformatie vastgelegd is. Er is dus eigenlijk niets veranderd sinds die tijd. Velen zijn net zo star en menen alwetend te zijn, precies als toen.
Wat wil je nu wat wij doen, onze kinderen laten ontdopen?

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 25 mar 2014 17:10

Zo wordt de wereld wel heel eenvoudig.

Enerzijds: Ik de rotsvaste gelovige die nog steeds hetzelfde denkt als vroeger wat DUS wel goed moet zijn.
Anderzijds: alle anderen, frustos genaamd.

Voortschrijdend inzicht is uit den boze. Maar waar begin je dan?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2014 17:21

refo schreef:Voortschrijdend inzicht is uit den boze. Maar waar begin je dan?

Daar gaat het niet om, beste refo uit Gouda, als jij denkt dat je door voortschrijdend inzicht tot andere inzichten gekomen bent dan de apostolische kerk van onze voorouders dan mag dat uiteraard.
Maar waarom gaat dit altijd gepaard met een gigantische zendingsdrang ?
En waarom zo'n strijd met de oude moederkerk ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 mar 2014 17:40

schelpje3 schreef:Voordat ik op het forum kwam, dacht ik dat ongedoopte mensen, of op volwassen-leeftijd gedoopten, behoorden tot:

Maar al snel bleek dat dit heel anders lag. En niet omdat deze mensen in een andere gemeente kerkten, nee, mensen die uit dezelfde kerk afkomstig waren en opeens het licht hadden gezien blijkbaar.
Want deze mensen reageren niet liefdevol en begripvol, nee, ze trappen zo hard mogelijk de grond in, wat hen door hun ouders is voorgehouden.
Het gaat nl. niet alleen om de doop, het gaat om alles wat ten tijde van de reformatie vastgelegd is. Er is dus eigenlijk niets veranderd sinds die tijd. Velen zijn net zo star en menen alwetend te zijn, precies als toen.
Wat wil je nu wat wij doen, onze kinderen laten ontdopen?

Waar komt al dat theatrale aandikken van allerlei verzonnen emoties toch vandaan?
Waar trapt iemand een ander zo hard mogelijk de grond in, b.v.
Hoe kom je er op?

Ik ben ook besprenkeld als kind.
Ik wist nauwelijks wat het inhield, dat werd me ook helemaal niet verteld (ik was 5) , en ik vond het allemaal wel best.
Van de preken moest ik niets hebben, want ik begreep ze niet.
Mijn ouders leven niet meer, maar ik denk dat de teleurstelling over mijn geaardheid en het onbeperkt praktizeren daarvan,(en nog heel wat andere zonden) als sneeuw voor de zon zou zijn verdwenen, als ik ze gezegd had, dat ik mijn zonden af zou laten willen wassen, nu ik ze als zonden heb leren inzien, iets wat een baby niet hoeft of kan.
De opwinding en ergernis van een of andere ''mag wel/mag niet-religie'' , die niet juicht over de bekering van een zondaar maar deze dogmatisch terechtwijst, daar word ik bang van.
De apostel leert dat de besnijdenis (van de pasgeborene) niets betekent, maar of men een nieuwe schepping is, en jullie leren dat de doop de vervanging is van de lichamelijke besnijdenis, terwijl de Bijbel overduidelijk leert dat de doop de bezegeling is van een besnijdenis die niet met handen geschiedt, maar een aflegging is van het lichaam des vleses, gewerkt door de geest.

Waarom wordt iedereen die de doop als belijdenis ziet, zoals het in de Bijbel ook was, (''alleen als gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd'') weggezet en uitgescholden voor frusto, nieuwdenker, en weet ik al wat niet meer?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 mar 2014 17:43

rotterdam schreef:En waarom zo'n strijd met de oude moederkerk ?

Er is maar 1 entiteit ''ons aller moeder'' en dat is het hemelse Jeruzalem, niet die heersende en vervolgende moederkerk, die in Zijn naam mensen verbrandde, verdronk en doodmartelde.

Waar denk je dat de Reformatie goed voor was?
Of is de wond inmiddels al genezen, en staat de hele wereld op punt haar achterna te gaan?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 mar 2014 17:53

rotterdam schreef:Daar gaat het niet om, beste refo uit Gouda, als jij denkt dat je door voortschrijdend inzicht tot andere inzichten gekomen bent dan de apostolische kerk van onze voorouders dan mag dat uiteraard.
Maar waarom gaat dit altijd gepaard met een gigantische zendingsdrang ?
En waarom zo'n strijd met de oude moederkerk ?
Die zendingsdrang is volgens mij wel een beetje op zn retour hoor. :D
Maar op een forum ben je gewoonlijk met elkaar in discussie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2014 19:52

mealybug schreef:
Er is maar 1 entiteit ''ons aller moeder'' en dat is het hemelse Jeruzalem, niet die heersende en vervolgende moederkerk, die in Zijn naam mensen verbrandde, verdronk en doodmartelde.

Was is het toch makkelijk, als jezelf geen historie hebt, om de geschiedenis van anderen te oordelen.

Geen heden zonder verleden.

De kerk heeft het geloof door de eeuwen gedragen en is daarbij zeer gezegend.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 25 mar 2014 20:44

Omdat in de preek waarvan ik een link postte nogal veel argumenten worden genoemd, meende ik dat het een bijdrage is aan de discussie die hier plaats had kunnen vinden. Zo gaf Elbert een link naar een document dat veel van deze zaken op een andere wijze belicht. Dat ga ik nog bekijken. Daar heb je dan iets aan. Onderzoek het en leer er iets van. Van al dat gehakketak wordt niemand wijzer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 09:11

schelpje3 schreef:Voordat ik op het forum kwam, dacht ik dat ongedoopte mensen, of op volwassen-leeftijd gedoopten, behoorden tot:

Natuurlijk gaat dat niet altijd op. Ik ken ook genoeg christenen bij wie dat niet uit de frustohoek kwam en die ook niet tegen de kinderdoop aanschoppen, ook al zijn ze wel op Bijbelse gronden gaan geloven dat de volwassendoop Bijbelser is. Niet iedereen gaat dan tegen alles aanschoppen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 mar 2014 09:58

janpep schreef:Omdat in de preek waarvan ik een link postte nogal veel argumenten worden genoemd, meende ik dat het een bijdrage is aan de discussie die hier plaats had kunnen vinden. Zo gaf Elbert een link naar een document dat veel van deze zaken op een andere wijze belicht. Dat ga ik nog bekijken. Daar heb je dan iets aan. Onderzoek het en leer er iets van. Van al dat gehakketak wordt niemand wijzer.

Inderdaad - hakketakken - daar schieten we niets mee op.
Het zou echter wel opbouwend zijn als u op een aantal, rechtstreeks aan u gestelde vragen, zou reageren.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 26 mar 2014 12:24

rotterdam schreef:Het zou echter wel opbouwend zijn als u op een aantal, rechtstreeks aan u gestelde vragen, zou reageren.

Excuus. Vandaag heb ik een overvolle dag. Ik zal morgen nagaan welke inhoudelijke vragen ik over het hoofd gezien heb.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 13:02

mealybug schreef:Nou beste jongen, ik weet niet waar jij leest dat het avondmaal bestond uit een enkel hapje brood, of de onderdompeling in water bestond uit een paar druppels, maar ik laat me graag informeren.
je weet wel wat ''Sola Scriptura'' betekent?

Ik heb deze opmerking even uit een ander topic geknipt, ik zou er graag op willen reageren maar ik vond het niet gepast om dat daar te doen, omdat het behoorlijk off-topic was. Datgene wat ik graag aan Mealybug zou willen vragen is het volgende:

- waar vind je de Bijbelse onderbouwing voor onderdompeling?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 27 mar 2014 13:09

Baptisimo?

Terug naar “Archief”