Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 24 feb 2005 10:21

De Sabbat is een benaming van en "dag" die geheiligd is in de wet. Als de 1e dag na de Sabbat de 1e dag is dan is de 2e dag ook de 2e dag en zo voort. Er zal niets zondigs zijn of in de Hemel ooit terecht komen. Dus zeker ook occulte of heidense namen niet.

God wil dat we groeien naar een zekere heiligheid. Ook de Sabbat is een heilig gebod en apart gezet. Misschie moeten we voorzichtig zijn met de wijze waarp we met Gods Heilige Schrift, maar ook onze "heiligheid" dat deel van ons leven moet zijn, omgaan. Want hoe ernstig zal de situatie voor ons (allemaal) zijn als mocht blijken dat we niet alleen Jezus, maar ook ons zelf verloochend hebben, en ons zelf te licht hebben gemaakt om in het oordeel gerechtvaardigd te kunnen worden.

President Bush heeft het nog duidelijk gemaakt; IK kom jullie inlijven in MIJN ideale vorm van democratisch definiteit. Weet wel dat de democratie van al zijn vrijheidsideaal door de Vatikaans-Amerikaanse samenwerking is ontdaan. Zowel Der Spiegel als de Monde hebben in 2001 al aangegeven dat de tijd van het Geweld is aangebroken. De aanslag van 11 september 2001 is de "Moeder van het geweld", maar is feitelijk een zelfgeregiseerd terrorisme. Met de 1e verkiezingsronde heft de Verenigde Staten een einde gemaakt aan de liberale democratie, daar waar we in Nederland nog steeds een heel goed voorbeeld van hebben. Maar ook die zal verdwijnen in de afhankelijkheid an Rome en Washington.
Meent ook niet dat Europa "één"zal worden op sociaal intermenselijk vlak. We worden economisch tot een Reich gemaakt. De Euro die zijn wettelijk oorsprong in het Derde Rijk vindt. Het Babylon van Openbaringen staat voor een economische belangenstaat

In dat licht zou het weleens zo kunnen zijn dat Gods geduld ook tot een volmaat komt.

Hij die trouw is tot aan het einde zal het Koninkrijk in gaan!

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 24 feb 2005 10:29

Geloof is -ook- leren navolgen! Anders geloven we ook niet. Niet de hoorders zijn het voorbeeld van Geloof (en dus Jezus alsook de Schepper) maar de daders er van.

Genade is het feit dat God nog geduld heeft en ons in de gelegenheid stelt om in een bepaalde periode tot geloof (navolging) te komen. Dat zoiets voor elk een anders is, mag duidleijk zijn. Maar geloof zonder de ( ten gevolge van) werken, is geen geloof.

Het punt is ook Elbert, dat velen helemaal (daardoor) niet zien wat zich in deze wereld afspeelt. Want de daders van het geloof bezitten -volgens de Heilige Schrift dus-
bepaalde aspecten van Jezus', lees maar:

Openbaring 14

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

Heiligheid wordt bepaalt door onze daden. Onheiligheid ook!
Of de vermeerdering van onze onheiligeheid neemt toe
Of de vermeerdering van onze Heiligehid neemt toe

Vraag is: Wie is ons voorbeeld en wie leven we dus ook (ervaring) uit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 feb 2005 10:50

Baltimore schreef:Geloof is -ook- leren navolgen! Anders geloven we ook niet. Niet de hoorders zijn het voorbeeld van Geloof (en dus Jezus alsook de Schepper) maar de daders er van.

"En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende." (Jac. 1:22)

Baltimore schreef:Genade is het feit dat God nog geduld heeft en ons in de gelegenheid stelt om in een bepaalde periode tot geloof (navolging) te komen.

Je hebt het over de genadetijd, niet over de genade zelf. Bovendien is het pelagiaans (de genade zou afhangen van de menselijke wil) wat je hier schrijft.
Genade is doodschuldige mensen voor onschuldig verklaren.

Baltimore schreef:Dat zoiets voor elk een anders is, mag duidleijk zijn. Maar geloof zonder de ( ten gevolge van) werken, is geen geloof.

"Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood." (Jac. 2:17)
"Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?" (Jac. 2:20).

Baltimore schreef:Heiligheid wordt bepaalt door onze daden. Onheiligheid ook!
Of de vermeerdering van onze onheiligeheid neemt toe
Of de vermeerdering van onze Heiligehid neemt toe

Vraag is: Wie is ons voorbeeld en wie leven we dus ook (ervaring) uit.

Heiligheid wordt niet alleen bepaald door onze daden. Het wordt ook bepaald door toerekening (N.B. heilig = apart gezet). Hoe kan Paulus anders schrijven aan de Korinthiers dat ze geheiligd zijn, terwijl ze van alles en nog wat deden wat verkeerd was? Zie daarvoor 1 Kor. 6:11 en 1 Kor. 7:14. Er staat niet: gij moet geheiligd worden en gij moet nog gerechtvaardigd worden. Nee, men is het al door het geloof. Op andere plaatsen wordt wel gezegd, wat je stelt, nl. dat men op moet wassen in heiligmaking en dit is ook voluit Bijbels.

Aragorn schreef:
elbert schreef:Baltimore = Boudewijn?

Haha, zoiets dacht ik ook al.. :) Maar daar is deze post toch iets te kort voor. :P

Welkom terug Boudewijn (gezien de kleuren en de meerdere posts achter elkaar ben ik er nu vrij zeker van). :D
Ik zie trouwens dat je weer geband bent van het GKV forum.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 24 feb 2005 13:36

"En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende." (Jac. 1:22)

Precies Elbert! En dat laatste moet u dan nog maar eens een aantal malen lezen, want dat is nu juist wat ik bedoel en de wereld op afstevend.
Uiteraard kunnen we dat allen afmeten aan onze persoonlijke relatie en ervaringen in he voorbeeld van Jezus, door de Heilige Geest geleid. Maar aprat gezet worden in heiligheid kan alleen als wij er blijk van geven dat we ook willen luisteren naar Gods wet. Want God hoort en ziet alles!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 feb 2005 14:09

O, dus we kunnen onszelf redden?
En genade is hetzelfde als genadetijd om onszelf te redden en niet meer dan dat?
En Jezus is alleen maar een voorbeeld voor ons om onszelf te redden?
Denk je dat Jacobus dat bedoelt met Jac. 1:22?
Ik denk het niet. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 feb 2005 16:22

Om weer eens op het onderwerp terug te komen:
parsifal schreef: Heel snel na de apostelen was men het er al over eens in ieder geval:
(brief van Barnabas, Ignatius, Justinus Martyr, Tertulianus) zij zagen het trouwens niet als de rustdag zoals in het oude verbond. Het was de achtste dag heenwijzend naar de Hemelse rust die komt. En wijzend op de overwinning (ook Christus stond op de eerste (de achtste) dag op.

Augustinus wilde de 'zon'dag liever niet zo noemen, maar liever 'opstandingsdag' of 'dag van de Heer'.

Het is ook interessant om te lezen hoe Calvijn tegen het vierde gebod en daaraan gekoppeld de zondag aankijkt. Het is bijv. bekend dat Calvijn zonder gewetensbezwaar op zondag zeilde. Hij heeft dan ook geen sabbattistische visie op de zondag, zoals het puritanisme. De Geneefse Catechismus luidt in zondag 26 en 27:

Beveelt God zes dagen van de week te arbeiden om op de zevende dag te rusten?
Hij beveelt dat niet in de volstrekte zin, maar toestaande zes dagen te werken, reserveert Hij voor zich de zevende, op welke dag het niet geoorloofd is te werken.

Verbiedt Hij ons alle arbeid op deze dag?
Dit gebod draagt een bijzonder karakter, want het in acht nemen van de rust is een deel van de ceremoniën van de oude wet; daarom is het bij de komst van Jezus Christus afgeschaft.

Dit gebod geldt dus eigenlijk voor de joden en is gegeven voor de tijd van het Oude Testament?
Ja, voor zover het ceremonieel is.

Draagt het dan nog een ander karakter dan het ceremoniële?
Het is om drie redenen gegeven.

Welke zijn dat?
1. Om de geestelijke rust af te beelden; 2. Om de orde in de kerk in stand te houden en 3. Om de arbeiders het leven te verlichten.

Wat betekent de geestelijke rust?
Aflaten van ons eigen werken, opdat God in ons werke.

Hoe gebeurt dat?
Door ons vlees te doden. Dat wil zeggen: door onze natuur te verloochenen, opdat God ons regere door zijn Geest.

Maar moeten wij dat slechts op één dag van de week doen?
Wij moeten dat voortdurend doen, want vanaf het ogenblik dat wij ermee begonnen zijn, moeten wij het heel ons leven voortzetten.

Waarom heeft Hij dan toch een bepaalde dag gegeven om dat af te beelden?
Het is niet noodzakelijk, dat het beeld geheel met de waarheid overeenstemt, het is voldoende, dat er enige overeenstemming tussen deze twee bestaat.

Waarom is daartoe de zevende dag aangewezen en niet een andere?
Het getal zeven duidt in de Schrift de volkomenheid aan, dus is het geschikt om de voortduur aan te duiden. Het zegt ons ook, dat onze geestelijke rust gedurende dit leven nog maar begint en dat zij niet eerder volmaakt zal zijn dan wanneer wij deze wereld verlaten.

Maar wat betekent het argument, dat onze Heer hier aanvoert, dat wij moeten rusten gelijk Hij zelf gedaan heeft?
Na alles in zes dagen geschapen te hebben, heeft Hij de zevende dag gewijd aan de beschouwing van zijn werk en, om ons daartoe beter aan te sporen, stelt Hij ons zijn voorbeeld voor ogen. Want er is niets wat wij zozeer wensen moeten dan Hem gelijkvormig te worden.

Moeten wij alle dagen de werken van God overdenken, of is het voldoende, dat één dag van de week te doen?
Wij moeten dat iedere dag doen, maar ter oorzake van onze zwakheid, heeft Hij één dag in het bijzonder daartoe ingesteld. Dat is de orde van de kerk, waarover ik sprak.

Welke orde moeten wij op deze dag instandhouden?
Het volk moet samenkomen, om in de waarheid van God onderwezen te worden, samen te bidden en belijdenis van zijn geloof af te leggen.

Wat bedoelt gij, wanneer gij zegt, dat dit gebod ook gegeven is, om de arbeiders het leven te verlichten?
Aan hen, die onder de macht van een ander staan, wil het verlichting schenken. Dat dient de algemene orde. Want een ider die een dag rust heeft, gewent er zich aan der rest van de tijd te werken.

Laten wij nu zien, in hoeverre dit gebod ook ons geldt?
Voor zover het ceremonieel is, is het afgeschaft, omdat wij de vervulling in Christus bezitten.

Op welke wijze?
Door de kracht van zijn dood is onze oude mens gekruisigd en door zijn opstanding worden wij opgewekt tot een nieuw leven.

Wat blijft er dan voor ons over?
Wij moeten de in de kerk geldende orde in acht nemen, namelijk: luisteren naar het Woord van de Heer en deelnemen aan de algemene gebeden en de sacramenten, en de geestelijke orde die onder de gelovigen geldt, niet overtreden.

Heeft het gebod als beeld geen betekenis meer voor ons?
Jawel, want wij moeten het herleiden tot de waarheid; als ware leden van Jezus Christus laten wij van onze eigen werken af, om ons te laten leiden en regeren door Hem.

De zondag als rustdag is dus bij Calvijn niet voortgekomen uit de sabbat, maar uit het gebruik van de oude kerk (waarvan we in het NT al sporen vinden). Calvijn noemt het een dag van vreugde en vrijheid.
Laatst gewijzigd door Cicero op 24 feb 2005 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 feb 2005 16:24

Wanneer gaan we de GC gebruiken in plaats van de HC?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 feb 2005 16:29

Raido schreef:Wanneer gaan we de GC gebruiken in plaats van de HC?
Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, denk ik. :mrgreen:

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 24 feb 2005 18:45

"En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven (daardoor dan)met valse overlegging bedriegende." (Jac. 1:22)

Het gaat er hier om Elbert, dat we ons neit op ons eigen ik moeten vertrouwen door alleen te horen. Er alleen naar luisteren of horen beperkt ons dan nog steeds tot dat punt. Kacobus bedoelt hier, precies wat Jezus er ook mee bedoelt; dat we de wet moeten uitleven, en door de daden niet allee ernaar horen, maar dus ook in die ervaring ook groeien:
Rechtvaardiging, heiliging door te doen is dus dat wat Jezus én Jakobus hier bedoelen. De Genade is nodig om ons in de gelegenheid te stellen om, door de Rechtvaardiging, Heiliging en tot de Verheerlijking te groeien.

Als nu de Rechtvaardiging alleen voldoende zou zijn, dan zouden we al heel ras het Koninkrijk uit willen stappen, want er zou ons naast ervaring met de Heilige Geest, ook het voorbeeld van Jezus ontbreken. Dardoor zou dan ook het gehele Heilsplan van Jezus overbodig zijn geweest.

De Heiliging is nodig om in relatie met Jezus én de Heilige Geest het Koninkrijk der emelen te leren begrijpen: de wet er vanb dus. Door de ervaring zoals Jezus die ervoer, aan ons zelf te ervaren, kunnen wij tot de heiligheid groeien om te leren de zonden na te laten.

De verheerlijking is dat moment en punt, dat ons bepaald bij de opstanding en / of ontmoeting met de Heiland, straks bij Zijn wederkomst.

Ik spreek hier dus niet over een oordeel maar stel vast dat elk mens, op een bepaalde manier, uniek geboren ook in die relatie (gevoel, talent, inzicht, culturele achtergrond) geheiligd lan zijn. Dat God ons wil heiligen en ons wil bijstaan mag duidelijk zijn. Maar Hij heeft5 geen andere keus dan onze deelachtigheid aan dat proces te aanvaarden zoals wij dat zien en voelen. Het oordeel is naar de maatstaf van ons kennen en weten, maar -dus- ook onze keuzes. Allen wij persoonlijk kunnen onze "heiligheid"" dus wel degelijk beinvloeden. Maar dat is helemaal niet van belang. Immers wij zijn als mensen in een zondige staat, niet in de gelegenheid ons -beter- te kennen dan de Schepper zelf.

Daar gaat het, wat mij betreft, ook niet om.

Wees mij genadig o God, naar uw goedetierenheid

delg mijn overtredingen uit naar uw
grote barmhartigheid

was mij geheel van mijn ongerechtigheid,
reinig mij van zonden.

Want ik ken mijn overtredingen,
mijn zonde staat bestendig voor mij

Ontzondig mij met hysop, dan ben ik rein,
was mij, dan ben ik witter dan sneeuw

Psalm 51:3-5 en 9

Het is niet anders dan dat wij dan de heilige voorschriften en de heilige relatie die de Schepper met ons wil hebben, gelijk als die met Zijn Zoon, in het voorbeeld, in stand houden en alleen dan dat geen leren naleven wat ons doen kan groeien in Jezus'gerechtigeheid (wetmatigheid naar de gewoonte; niet naar de letter (wettisch). Daardoor leren wij ook zien wat onderscheidelijk verschilt tussen de Hemelse Grondwet en de Onheilige aardse grondwet.

Veel succes

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 24 feb 2005 18:56

Iemand schreef, an een bijna werkelijk "volmaakte"omschrijving van de wet, het volgende:

De zondag als rustdag is dus bij Calvijn niet voortgekomen uit de sabbat, maar uit het gebruik van de oude kerk (waarvan we in het NT al sporen vinden). Calvijn noemt het een dag van vreugde en vrijheid.

En hiermee maakte Calvijn dus een zeer grote fout. Hij stelde zichzelf op de plaats van Christus! Want Christus houdt ons niet een wereldse, maar een Hemelse dag van rust voor. Dat vinden we gewoon in de decaloog terug.

E als u wil weten wat Jezus daar over denkt, dan vinden we datzelfde probleem keurig terug in Johannes 8, waar Jezus dus met nadruk de Joden die Hem navolge\den er op wees dat de wet voor hun niet in het Koninkrijk en /of Jezus eindigde maar in de navolging van een mens, namelijk Abraham. En daarmee eindigt hun leven dus gewoon bij hun natuurlijke dood, en zijn zij gewoon levende doden.

Als dus Calvijn de zondag centraal stelt van ons geloof, dan eindigt de wet dus, in profetisch opzicht bij Koning Constatijn en de Bisschop van Rome. Heel gemakkelijk! En hiermee huldigt Calvijn dus de Rooms Katholieke (de Kerk van het Grote Babylon) waar dus niet Gods wet, maar een menselijk maaksel eindigt, de mens die wetten en tijden heeft veranderd.

Dit zegt natuurlijk niets over de oprechtheid, waarmee sommige mensen bepaalde dingen zien of (kunnen) zien. Maar onthoudt dat God uiteindelijk niemand ongewis laat en dat ook geen enkel mens zich zal kunnen verontschuldigen over het feit dat hij of zij onvoldoende wist om gered te -kunnen- worden. Immers God verzoekt ons niet boven onze kracht m.a.w. onze kennis en omstandigheden.

Daar is waar Jezus voor waarschuwt. En daarom roept Hij in Openbaringen ons allen op, om terug te keren naar het Hemelse fundament van een Hemelse grondwet!

Openbaring 14

2 En ik hoorde ene stem van den hemel, als ene stem van vele wateren, en als ene stem van een zwaren donder. En de stem, welke ik hoorde, was als van harpspelers, die op hunne harpen spelen;
3 en zij zongen een nieuw lied Vóór den troon en Vóór de vier dieren en de oudsten; en niemand kon dat lied leren dan de honderd vier en veertigduizend, die gekocht waren van de aarde.
4 Dezen zijn het, die zich met vrouwen niet bevlekt hebben, want zij zijn maagden en volgen het Lam, waar het heengaat. Dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen voor God en het Lam;
5 en in hunnen mond is geen valschheid gevonden, want zij zijn onberispelijk.
6 En ik zag een anderen Engel vliegen door het midden des hemels, die had het eeuwig Evangelie, om het te verkondigen aan degenen, die op de aarde wonen, en aan alle natiën en geslachten en talen en volken,
7 en zeide met ene grote stem: Vreest God en geeft Hem eer, want de tijd zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, die gemaakt heeft den hemel en de aarde en de zee en de waterfonteinen.
8 En een andere, een tweede Engel volgde, die zeide: Gevallen, gevallen is het grote Babel, omdat het met den wijn harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.
9 En een andere Engel, een derde, volgde hen, en zeide met ene grote stem: Indien iemand het dier aanbidt en zijn beeld, en het merkteken aan zijn voorhoofd of aan zijne hand aanneemt,

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 feb 2005 19:18

Baltimore schreef:Iemand schreef, an een bijna werkelijk "volmaakte"omschrijving van de wet, het volgende:

En hiermee maakte Calvijn dus een zeer grote fout. Hij stelde zichzelf op de plaats van Christus! Want Christus houdt ons niet een wereldse, maar een Hemelse dag van rust voor. Dat vinden we gewoon in de decaloog terug.
:frown: :frown: Doe ff normaal! Als je eerst nu eens mijn hele post leest!! Bij Calvijn ging het juist niet om de zondag als dag.

Als dus Calvijn de zondag centraal stelt van ons geloof, dan eindigt de wet dus, in profetisch opzicht bij Koning Constatijn en de Bisschop van Rome. Heel gemakkelijk! En hiermee huldigt Calvijn dus de Rooms Katholieke (de Kerk van het Grote Babylon) waar dus niet Gods wet, maar een menselijk maaksel eindigt, de mens die wetten en tijden heeft veranderd.

Onzin, want
1. Zoals eerder in deze discussie betoogt, stamt het gebruik van de zondag als dag van samenkomst al uit de eerste eeuw.
2. Calvijn wil juist de geestelijke kern van Gods wet tot zijn recht laten komen.
3. Paulus heeft duidelijk geschreven dat de wet voor de heiden is afgeschaft (naar haar ceremoniële zijde).
4. De Roomse Kerk is niet het Grote Babylon.

Als ik jou was zou ik me eerst eens verdiepen in de feiten voordat ik zo'n betoog zou opschrijven. :cry:

psycholoog

Berichtdoor psycholoog » 24 feb 2005 20:31

Napoleon schreef:waarom ik op zondag de rustdag vier? dat is het meest praktisch, dan heb ik nl. vrij.... :D

het is geen Bijbels gebod om de rustdag om de zondag te houden, als er een Bijbels gebod zou zijn, dan zou het de zaterdag gelden. volgens mij maakt het in principe helemaal niet uit wanneer je de rustdag houdt, maar het is wel een mooi stukje symboliek om het op de opstandingsdag te doen.

Volgens mij maakt het uit principe wel uit wanneer je de rustdag viert. God heeft toch niet voor niets op de zevende dag de sabbath ingesteld? Wie zijn wij dan dat we daar zo nodig de zondag van moeten maken? Net of je op zaterdag niet de opstanding van Christus kunt herdenken.
Voor mij is het bewijs nog niet zo overtuigend. overigens zit ik zelf ook netjes op zondag in de kerk...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2005 22:14

Kort geleden heb ik een boek gezien en ingekeken, waarin ook Calvijns visie op de zondag ter sprake kwam. Daar schijnen namelijk nogal wat misverstanden over te bestaan. Het boek heet Calvijn en de Bijbel, en de auteur is W. Balke.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 feb 2005 00:33

Boekenlezer schreef:Kort geleden heb ik een boek gezien en ingekeken, waarin ook Calvijns visie op de zondag ter sprake kwam. Daar schijnen namelijk nogal wat misverstanden over te bestaan. Het boek heet Calvijn en de Bijbel, en de auteur is W. Balke.

Afbeelding

hé, hoe kom jij aan die foto van mij?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 feb 2005 09:47

Gewoon, van een webpagina waarop dat boek staat afgebeeld.
Overigens zou het wel héél toevallig zijn als jij precies hetzelfde uiterlijk hebt als Calvijn! :o

In mijn boekenkast zie ik ook al een boek met jouw afbeelding erop! :shock: Help, het spookt hier! 8-[

(Jansen vind ik overigens verdacht veel op Billy Graham lijken.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”