Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Gegoochel met getallen

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 15:54

ineke-kitty schreef:StillAwake

Ach, als je niet tussen de regels door ziet hoe men hier mijn broeders behandelt, en niet alleen zij, maar ook mij en Wilsophie, houdt elke communicatie op wat mij betreft.

Ik moet wel toegeven dat ik moeite heb om iemand die van mijn Bijbel een belachelijk boek maakt (wat bij het zogenaamd "Bijbels" wereldbeeld met de holle aarde van Ab Klein Haneveld zeker gebeurd) broeder te noemen.
Als jij dat wel kan vraag ik me af of je de meeste deelnemers aan dit forum ook als broeders kunt en wilt zien.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 06 feb 2014 16:01

StillAwake

Ik ben zeker bereid om deelnemers aan dit forum als mijn broeders en zusters te zien, mits zij dat eveneens beamen wat betreft mijzelf, en de broeders in de Heer, die mij hebben, en nog steeds, onderwijzen uit het Woord van God.

Zo niet, vervullen zij niet de "eis" van de Liefde Gods, die in onze harten uitgestort is door Christus Jezus ONZE Heer en Heiland.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 16:03

ineke-kitty schreef:StillAwake

Ik ben zeker bereid om deelnemers aan dit forum als mijn broeders en zusters te zien, mits zij dat eveneens beamen wat betreft mijzelf, en de broeders in de Heer, die mij hebben, en nog steeds, onderwijzen uit het Woord van God.

Zo niet, vervullen zij niet de "eis" van de Liefde Gods, die in onze harten uitgestort is door Christus Jezus ONZE Heer en Heiland.

Zo niet, vervul jij die eis dus zelf ook niet?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 16:07

Wat betreft de sluitletters zijn er 5 letters , de 500-900 die een andere vorm krijgen als sluitletter.
In onze taal is in het woord tellen en vertellen ook weinig verschil en zo ligt een cijfer als Sepher dicht bij een schrijver.
Dat de latijnse taal de taal van de duivel is vind ik nog het nieuwste wat ik ontdekte in de zoektocht van de laatste dagen.
Als je ziet dat vader 2.1. dus 3 is en moeder in het hebreeuws geschreven 40.1 dan zie je in het woord kind 4.30.10 de 44 en dus de hoogste vervulling van de vader en de moeder.

Messias = 8.10.300.40=358 en de verhoogde slang is de nachasj ook 300.8.50 dus ook 358.

Golgotha daar las ik wat over t.a.v. de 33 jaar dat Jezus stierf t.a.v. de getalswaarde van 66, maar dat vond ik onvoldoende. Ik heb het woord "golgotha" of schedelplaats en de waarde nog niet gevonden.

Ien ken jij de getalswaarde van Golgotha?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 16:11

k moet wel toegeven dat ik moeite heb om iemand die van mijn Bijbel een belachelijk boek maakt (wat bij het zogenaamd "Bijbels" wereldbeeld met de holle aarde van Ab Klein Haneveld zeker gebeurd) broeder te noemen.
Als jij dat wel kan vraag ik me af of je de meeste deelnemers aan dit forum ook als broeders kunt en wilt zien.

Dat begrijpt iedereen heel goed, maar heb je je weleens verdiept in een Bijbels wereldbeeld. Weleens nagedacht hoe de Steen de aarde kan vullen en de aarde opgerold wordt als een doek. Wel eens beseft dat de aarde vast gefundeerd ligt> Weleens het boekje Job gelezen met de instrumenten die daar verteld worden hoe God de aarde uitbreidde vanuit het midden?
Het is echt een oud verhaal hoor en dan behoren velen niet tot je broeders , het is echt niet nieuw.
Nee ik kan niet iedereen als een broeder of zuster zien, maar gelukkig een aantal wel.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 06 feb 2014 16:12

Wilsophie

Moet ik opzoeken. Als ik het gevonden heb, mail ik je het wel via een PB.
Heb geen zin om weer beschuldigd te worden van plagiaat hier.
Ik ben er klaar mee om hier op dit topic nog enig commentaar te leveren, gezien de wijze waarop men hier met ons omgaat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2014 16:17

Wilsophie schreef:Weleens nagedacht hoe de Steen de aarde kan vullen en de aarde opgerold wordt als een doek.

Hebreën 1
10 En: Gij, Heere! hebt in den beginne de aarde gegrond, en de hemelen zijn werken Uwer handen;
11 Dezelve zullen vergaan, maar Gij blijft altijd, en zij zullen alle als een kleed verouden;
12 En als een dekkleed zult Gij ze ineenrollen, en zij zullen veranderd worden;(dit slaat op 1 Petrus 3 vers 10) maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden.
13 En tot welken der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zit aan Mijn rechter hand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten?

Het is niet letterlijk Wilsophie! God rust ook niet met Zijn voeten op de aarde! Dat is beeldspraak!

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 feb 2014 16:22

Wilsophie schreef:Als je ziet dat vader 2.1. dus 3 is en moeder in het hebreeuws geschreven 40.1 dan zie je in het woord kind 4.30.10 de 44 en dus de hoogste vervulling van de vader en de moeder.

moeder = alef mem. Dus een sluit-mem = 1 + 600 = 601

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 06 feb 2014 16:46

Wilsophie schreef:

Dat begrijpt iedereen heel goed, maar heb je je weleens verdiept in een Bijbels wereldbeeld. Weleens nagedacht hoe de Steen de aarde kan vullen en de aarde opgerold wordt als een doek. Wel eens beseft dat de aarde vast gefundeerd ligt> Weleens het boekje Job gelezen met de instrumenten die daar verteld worden hoe God de aarde uitbreidde vanuit het midden?
Het is echt een oud verhaal hoor en dan behoren velen niet tot je broeders , het is echt niet nieuw.
Nee ik kan niet iedereen als een broeder of zuster zien, maar gelukkig een aantal wel.

Ik kan werkelijk niet begrijpen dat iemand die zo bezig is met overal getallen in de zien en betekenissen te geven, niet kan inzien dat de mensen vroeger wel wisten wat poëzie was, en proza. Waren ze zo onderontwikkeld dat ze alleen dingen schreven die letterlijk bedoeld waren?? en dat levert dan ook nog es zo'n bizar wereldbeeld op dat het zo belachelijk is en daarmee gewoon goddeloos, een belediging voor de schepper.

Dus terwijl er al drie wagentjes op mars rondrijden, die foto's maken, waarvan de route bekend is, We dus weten hoe groot mars is, beweer jij glashard dat mars een bolletje is tussen hier en Australië.

Dat is raar. Heel erg raar. En dan druk ik me heel zacht uit.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 16:48

schelpje3 schreef:10 En: Gij, Heere! hebt in den beginne de aarde gegrond, en de hemelen zijn werken Uwer handen;
11 Dezelve zullen vergaan, maar Gij blijft altijd, en zij zullen alle als een kleed verouden;
12 En als een dekkleed zult Gij ze ineenrollen, en zij zullen veranderd worden;(dit slaat op 1 Petrus 3 vers 10) maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden.
13 En tot welken der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zit aan Mijn rechter hand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten?

Het is niet letterlijk Wilsophie! God rust ook niet met Zijn voeten op de aarde! Dat is beeldspraak!

Prima hoor, dan is gegrondvest, of "gegrond' ook beeldspraak. En is een kleed ook beeldspraakt en oprollen ook. Over de voetbank Zijn er voeten vind ik je opmerking best onnozel.
Wat onder de voeten is gesteld is in de Bijbel een begrip t.a.v. onderwerping en dat begrijpt iedereen.
Maar als je de Bijbel niet letterlijk neemt dan kun je het ineenrollen en het verouderen van het kleed ook niet meer letterlijk benoemen, hoe je dat wel doet is mij een raadsel.
Zit Hij niet aan de Rechterhand dan? En zijn het beeldsprakerige vijanden? Hoe zien die eruit dan?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 feb 2014 16:48

Wilsophie telt 9 letters. Tel daarbij het getal 2 van het dualisme op, en je komt op 11. En laat de elfde van de elfde nu net onder de rivieren ook een betekenis hebben.

En voila, met getallen rommelen is oh zo makkelijk om vooral een uitkomst te krijgen die past in het straatje wat men al bewandelt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 feb 2014 16:52

Ik heb het gevoel dat ik daadwerkelijk dommer geworden ben na het lezen van deze draad. Met geen pen te beschrijven.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 16:52

Ik kan werkelijk niet begrijpen dat iemand die zo bezig is met overal getallen in de zien en betekenissen te geven, niet kan inzien dat de mensen vroeger wel wisten wat poëzie was, en proza. Waren ze zo onderontwikkeld dat ze alleen dingen schreven die letterlijk bedoeld waren?? en dat levert dan ook nog es zo'n bizar wereldbeeld op dat het zo belachelijk is en daarmee gewoon goddeloos, een belediging voor de schepper.

Dus terwijl er al drie wagentjes op mars rondrijden, die foto's maken, waarvan de route bekend is, We dus weten hoe groot mars is, beweer jij glashard dat mars een bolletje is tussen hier en Australië.

Dat is raar. Heel erg raar. En dan druk ik me heel zacht uit.

Volgens je medeforummers waren ze vroeger nogal ongeletterd, dat heb je mij niet horen zeggen.
Het bizarre wereldbeeld wat goddeloos is zal best. Ik weet dat de Bijbel duidelijk is over het wereldbeeld en dat God Zich centraal stelt in Zijn schepping.
En jouw wagentjes op mars en wat je zegt over mars en een bolletje?? Beweer ik dat?
Hoe kom je erbij.
<Maar laat jij en je mannetjes en je wagentjes God buiten de schepping plaatsen dan weet ik uit welke hoek deze wind waait. En dan druk ik me heel zacht uit.
Ik weet niets van Mars en heb er nooit iets over gezegd, stop die dikke duim maar ver weg.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2014 16:52

On topic blijven aub!

Cicero schreef:Gilgal = 66
Golgotha = 437, 466 of 467 (Hebr/Aram; het is onbekend hoe dit woord precies gespeld werd) of 186 (Grieks)

Wilsophie schreef:En als ik het dan "voordoe" wat ik al een raar begrip vind, kan ik daarna geschoffeerd worden?
Dat deed je al eerder dus...
Maar ik zal het proberen.

Fijn.
http://www.bijbelofnewage.info/bijbelse_gematria.htm
Dit is van Peter Steffens en dat is ook wel aardig om te lezen. Maar misschien is hij nu ook een sekteleider.

Dat Golgotha in het Hebreeuws Golgolt is, is slechts een reconstructie, waarvan niet zeker is of die klopt. Komt bovendien nergens zo in de Bijbel voor. Golgotha is Aramees.

Maar laten we eens aannemen dat G-L-G-L-T klopt (hoewel dat dus een twijfelachtige aanname is), waarom zouden we dan de Hebreeuwse vorm nemen en niet de Aramese? Of waarom niet de Griekse, aangezien dat de enige vorm is waarin deze naam ons bekend is?

Maar laten we aannemen dit het Hebreeuws hier de goede weg is (wederom twijfelachtige aanname).

Het klopt dan niet dat Golgotha en Gilgal dezelfde waarde hebben. Daarvoor moet je nog een extra aanname doen: dat je de tav van Golgolt maar even moet negeren.

Heeft de tav in paleo-Hebreeuws schrift een kruisvorm? In gestileerde vorm misschien, maar de letter werd evengoed als x of + geschreven. Oorspronkelijk is de letter bedoeld als twee gekruiste stokken.

Historisch probleem is echter, dat een kruisvorm zoals wij die ons voorstellen bij de kruisiging helemaal niet gebruikelijk hoeft te zijn geweest. Het is evengoed mogelijk dat men een T-vorm gebruikte.

Verder is onduidelijk waarom opeens naar het paleo-Hebreeuws gegrepen wordt. In Jozua stond de tav niet, en in de tijd van Golgotha gebruikte men dit schriftteken niet meer.

De hele theorie hangt dus van twijfelachtige aannamen en historische problemen aan elkaar. Het heeft er alle schijn van dat alles naar de zogenaamde diepere betekenis is toegepraat, in plaats van dat men de feiten laat spreken.

Dit alles nog afgezien van het feit dat het verband tussen Gilgal en Golgotha in de Bijbel nergens genoemd wordt. Er is daarom alleen al geen enkele reden om dat verband wel te veronderstellen.

Het begrip wedergeboorte komt voor onder het Oude Verbond maar dan in de naam Gilgal.
Dus als plaatsnaam! Het wordt gespeld als “gimmel - lamed - gimmel - lamed", en uitgesproken als Gilgal. Gewoonlijk wordt van
Gilgal gezegd, dat het “wiel” of "rad" betekent, en is men totaal onbekend met de
diepere betekenis van "wedergeboorte”. Een betekenis, die door de wereld wel
gekend wordt! Daarom willen we nu eerst zien, waar die betekenis eigenlijk vandaan
komt.

Hebreeuwse woorden hebben een betekenis, die in hoge mate afhankelijk is van de
letters, waaruit het woord is samengesteld. Geen enkele andere taal vertoont bij mijn
weten deze bijzonderheid.

Dit wonderlijke verschijnsel hangt samen met het feit dat iedere Hebreeuwse letter
zijn eigen betekenis heeft, die hij ook meeneemt in het woord waarin hij voorkomt!
Nu wordt Gilgal geschreven als: G-L-G-L, en wat daarbij onmiddellijk opvalt is, dat er
feitelijk maar twee verschillende letters in voorkomen, n.l.. de G en de L. En deze
lettercombinatie herhaalt zich! Gilgal bestaat dus uit tweemaal de combinatie G-L.
Het lijkt me duidelijk, dat we een heel eind op weg zijn, als we de betekenis van die
twee samengevoegde letters kunnen vaststellen. Welnu, het gaat hier om het
Hebreeuwse woord “gal", dat de betekenis heeft van “vorm”. Het heeft betrekking op
alles, wat een bepaalde “gestalte”, “gedaante” krijgt.

Zij reisden van Sittim naar Gilgal en Sittim is het woord 'satan".
“En zij reisden van Sittim, en kwamen tot aan de Jordaan, hij en al de kinderen
Israëls; en zij vernachtten aldaar. “ Joz. 3: 1.
Dat was ook ooit onze weg, van Sittim naar Gilgal, danwel van satan naar Golgotha.

Je kon heel goed de rekensommetjes maken dus kun je zelf de letters van Golgotha opzoeken en de symboliek van de getallen naast elkaar leggen.

Wel even vermelden dat je dit overgenomen hebt van Ab Klein Haneveld hè! (Brochure Wedergeboorte de hoop van Israël.) Dat is wel zo netjes. Zoals het er nu staat is het plagiaat.

Verder is dit allemaal onzin.

Het woord gal betekent hoop of golf. Heeft niets met 'vorm' te maken. Wat dit verder met wedergeboorte te maken heeft, ontgaat mij. Het gaat in elk geval niet via de normale manier van het achterhalen van woordbetekenissen.

sjittiem en satan hebben ook NIETS met elkaar te maken. Klankexegese heet dat.

Conclusie:

Bij nadere beschouwing zakt het hele bouwwerk als een kaartenhuis in elkaar.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 16:56

Katlheen schreef:Wilsophie telt 9 letters. Tel daarbij het getal 2 van het dualisme op, en je komt op 11. En laat de elfde van de elfde nu net onder de rivieren ook een betekenis hebben.

En voila, met getallen rommelen is oh zo makkelijk om vooral een uitkomst te krijgen die past in het straatje wat men al bewandelt.

Te dom om over te praten, ware het mede niet dat dit niet mijn naam is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”