On topic blijven aub!
Cicero schreef:Gilgal = 66
Golgotha = 437, 466 of 467 (Hebr/Aram; het is onbekend hoe dit woord precies gespeld werd) of 186 (Grieks)
Wilsophie schreef:En als ik het dan "voordoe" wat ik al een raar begrip vind, kan ik daarna geschoffeerd worden?
Dat deed je al eerder dus...
Maar ik zal het proberen.
Fijn.
Dat Golgotha in het Hebreeuws Golgolt is, is slechts een reconstructie, waarvan niet zeker is of die klopt. Komt bovendien nergens zo in de Bijbel voor. Golgotha is Aramees.
Maar laten we eens aannemen dat G-L-G-L-T klopt (hoewel dat dus een twijfelachtige aanname is), waarom zouden we dan de Hebreeuwse vorm nemen en niet de Aramese? Of waarom niet de Griekse, aangezien dat de enige vorm is waarin deze naam ons bekend is?
Maar laten we aannemen dit het Hebreeuws hier de goede weg is (wederom twijfelachtige aanname).
Het klopt dan
niet dat Golgotha en Gilgal dezelfde waarde hebben. Daarvoor moet je nog een extra aanname doen: dat je de tav van Golgolt maar even moet negeren.
Heeft de tav in paleo-Hebreeuws schrift een kruisvorm? In gestileerde vorm misschien, maar de letter werd evengoed als x of + geschreven. Oorspronkelijk is de letter bedoeld als twee gekruiste stokken.
Historisch probleem is echter, dat een kruisvorm zoals wij die ons voorstellen bij de kruisiging helemaal niet gebruikelijk hoeft te zijn geweest. Het is evengoed mogelijk dat men een T-vorm gebruikte.
Verder is onduidelijk waarom opeens naar het paleo-Hebreeuws gegrepen wordt. In Jozua stond de tav niet, en in de tijd van Golgotha gebruikte men dit schriftteken niet meer.
De hele theorie hangt dus van twijfelachtige aannamen en historische problemen aan elkaar. Het heeft er alle schijn van dat alles naar de zogenaamde diepere betekenis is toegepraat, in plaats van dat men de feiten laat spreken.
Dit alles nog afgezien van het feit dat het verband tussen Gilgal en Golgotha in de Bijbel nergens genoemd wordt. Er is daarom alleen al geen enkele reden om dat verband wel te veronderstellen.
Het begrip wedergeboorte komt voor onder het Oude Verbond maar dan in de naam Gilgal.
Dus als plaatsnaam! Het wordt gespeld als “gimmel - lamed - gimmel - lamed", en uitgesproken als Gilgal. Gewoonlijk wordt van
Gilgal gezegd, dat het “wiel” of "rad" betekent, en is men totaal onbekend met de
diepere betekenis van "wedergeboorte”. Een betekenis, die door de wereld wel
gekend wordt! Daarom willen we nu eerst zien, waar die betekenis eigenlijk vandaan
komt.
Hebreeuwse woorden hebben een betekenis, die in hoge mate afhankelijk is van de
letters, waaruit het woord is samengesteld. Geen enkele andere taal vertoont bij mijn
weten deze bijzonderheid.
Dit wonderlijke verschijnsel hangt samen met het feit dat iedere Hebreeuwse letter
zijn eigen betekenis heeft, die hij ook meeneemt in het woord waarin hij voorkomt!
Nu wordt Gilgal geschreven als: G-L-G-L, en wat daarbij onmiddellijk opvalt is, dat er
feitelijk maar twee verschillende letters in voorkomen, n.l.. de G en de L. En deze
lettercombinatie herhaalt zich! Gilgal bestaat dus uit tweemaal de combinatie G-L.
Het lijkt me duidelijk, dat we een heel eind op weg zijn, als we de betekenis van die
twee samengevoegde letters kunnen vaststellen. Welnu, het gaat hier om het
Hebreeuwse woord “gal", dat de betekenis heeft van “vorm”. Het heeft betrekking op
alles, wat een bepaalde “gestalte”, “gedaante” krijgt.
Zij reisden van Sittim naar Gilgal en Sittim is het woord 'satan".
“En zij reisden van Sittim, en kwamen tot aan de Jordaan, hij en al de kinderen
Israëls; en zij vernachtten aldaar. “ Joz. 3: 1.
Dat was ook ooit onze weg, van Sittim naar Gilgal, danwel van satan naar Golgotha.
Je kon heel goed de rekensommetjes maken dus kun je zelf de letters van Golgotha opzoeken en de symboliek van de getallen naast elkaar leggen.
Wel even vermelden dat je dit overgenomen hebt van Ab Klein Haneveld hè! (Brochure Wedergeboorte de hoop van Israël.) Dat is wel zo netjes. Zoals het er nu staat is het plagiaat.
Verder is dit allemaal onzin.
Het woord gal betekent hoop of golf. Heeft niets met 'vorm' te maken. Wat dit verder met wedergeboorte te maken heeft, ontgaat mij. Het gaat in elk geval niet via de normale manier van het achterhalen van woordbetekenissen.
sjittiem en satan hebben ook NIETS met elkaar te maken. Klankexegese heet dat.
Conclusie:
Bij nadere beschouwing zakt het hele bouwwerk als een kaartenhuis in elkaar.