weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2007 14:09

Mee eens. Verdrietig dat er op zo'n manier veroordeeld wordt. Juist in verband met het avondmaal.
Het is er juist ter versterking. Op het moment dat je aangaat zeg je daarmee juist dat je het niet uit jezelf kunt halen en dat er maar Één is bij wie je dat wel kunt krijgen. Die je ook nodigt.
Wie zijn anderen dan om te oordelen dat iemand er te makkelijk over denkt?
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mei 2007 20:19

Ik zal eerst alvast zeggen dat de 'linkse' mensen hier niet gelijk moeten gaan stuiteren alle kanten op bij het volgende wat ik ga typen. 8)

Ik hoorde vanavvond ed volgende opmerking:
Ik vind het persoonlijk niet kunnen om een tv in huis te hebben en aan het avondmaal te gaan.

Heel eerlijk gezegt, moest ik een glimlach onderdrukken 8-[
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2007 20:29

* stuitert door zijn kantoor :)

Moet er ook wel om lachen. Het is ook zo heerlijk geformuleerd.

Ik vind het PERSOONLIJK niet kunnen dat mensen dat doen. Dat klopt niet helemaal. Als hij nou zegt: Ik vind het persoonlijk niet kunnen dus doe ik het niet, en over andere mensen die dat wel doen oordeel ik niet, dat is een zaak tussen hen en God.... Dan is het woord persoonlijk op zijn plaats... nu niet zo :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mei 2007 20:32

Heerlijk jou reactie Marnix! :mrgreen:

nee, daarom volgt er ook nog een vervolg gesprek voor de eerst volgende keer avondmaal. Ik ben nu geloof ik erg cinisch, of hoe schrijf je dat, maar ik kijk er eigenlijk al naar uit.
het is: of mij uit de kerk zetten of mij toelaten aan het avondmaal. geen enkele andere keus hebben ze. Om deze reden ga ik de kerk niet vrijwillig verlaten.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 mei 2007 20:35

*stuitert nog wat na zonder zichzelf direct als erg links te willen betitelen * ;)

Maare Gerdien, succes met dat gesprek... Lijkt me niet erg makkelijk.
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mei 2007 20:39

Tja.. ik heb ze al verteld dat God boven alles gaat en mijn geloof toch vele malen sterker is dan dat knopje op de tv. Daar namen ze dus geen genoegen mee.

Maar je dnekt toch niet dat ik het ga pikken dat ik niet aan het avondmaal mag? :shock:
Dan zullen ze gelijk weten hoe pittig ik kan zijn als mensen mij iets zeer persoonlijks en dierbaars aantasten.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 mei 2007 20:46

Dan hoop ik maar dat jullie er óf in vrede uit mogen komen óf dat je zelf vrede met God kan hebben door er afstand van te doen en wat anders te zoeken.
pobody's nerfect

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mei 2007 20:49

Gerdien B. schreef:Ik hoorde vanavond de volgende opmerking:
Ik vind het persoonlijk niet kunnen om een tv in huis te hebben en aan het avondmaal te gaan.

Dat is eigenlijk te algemeen gesteld, door diegene die dat zei. Het hangt er namelijk maar net vanaf waarvoor je die TV wilt gebruiken.
Toen ik de beschikking had oven een TV, was ik vooral erg geïnteresseerd in het Journaal en nieuwsuitzendingen. En voor de rest deed ik liever andere dingen dan TV-kijken. Ja, en informatieve programma's vond ik wel interessant. Kijk, dat is volgens mij heel verantwoord.
Maar een TV in huis halen om alle films en soap-series te kunnen volgen, dat is een ander verhaal. Dat is volgens mij niet goed. Het TV-gebruik moet wel te verantwoorden zijn in combinatie met het avondmaal, waarin we belijden dat we een afkeer van onze zonden hebben, en heilig willen leven.

Gerdien B. schreef:...Ik ben nu geloof ik erg cinisch, of hoe schrijf je dat...

Cynisch.

Het Van Dale etymologisch woordenboek (versie 1991) zegt er dit over:
cynisch [bitter] < lat. cynicus [uit de Cynische school, Cynisch wijsgeer] < gr. kunikos [idem, doch tevens honds]; de naam komt van het instituut waar werd gedoceerd Kunosarges en het samenvallen met het element honds is een taalkundige toevalligheid.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mei 2007 20:55

Boekenlezer schreef:
Gerdien B. schreef:Ik hoorde vanavond de volgende opmerking:

Dat is eigenlijk te algemeen gesteld, door diegene die dat zei. Het hangt er namelijk maar net vanaf waarvoor je die TV wilt gebruiken.
Toen ik de beschikking had oven een TV, was ik vooral erg geïnteresseerd in het Journaal en nieuwsuitzendingen. En voor de rest deed ik liever andere dingen dan TV-kijken. Ja, en informatieve programma's vond ik wel interessant. Kijk, dat is volgens mij heel verantwoord.
Maar een TV in huis halen om alle films en soap-series te kunnen volgen, dat is een ander verhaal. Dat is volgens mij niet goed. Het TV-gebruik moet wel te verantwoorden zijn in combinatie met het avondmaal, waarin we belijden dat we een afkeer van onze zonden hebben, en heilig willen leven.

Dat is nou ook het enige ongeveer wat ik kijk, als ik dat al kijk. Soms blijft hij hier dagen achter een uit. Ik heb ook aangekaard dat je via internet nog meer troep binnen krijgt dan tv.

@Jotje.. ik hoop ook dat het gaat lukken. Ben nu denk ik iets te opstandig, maar dat zal dan wel gezakt wezen ;)

André

Berichtdoor André » 31 mei 2007 21:01

@Gerdien B., je kunt ook een vervolg gesprek met de ds. aanvragen, zit je dichter bij de leer/bron enzo.
Dan weet je iig zeker of je echt wel een schaap van die aardse herder wilt zijn, of niet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mei 2007 21:03

het vervolg gesprek gaat er ook komen voor september, want dan is het weer avondmaal, met de dominee en dan met de wijkouderling erbij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2007 19:22

gewoon een protestschrift schrijven. En als ze dan nog je weigeren aan de maaltijd waaraan Jezus je uitnodigt, tja, misschien heb je in die kerk dan niets te zoeken. Als men zelf op de Rechterstoel gaat zitten en Hem niet meer recht laten spreken... en zo onschuldigen veroordelen... tja, wat moet je er dan nog?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jun 2007 23:42

Ik heb even nagedacht of ik hier nou wel of niet op zou reageren, maar (persoonlijk) zou ik direct opstapen. Het Heilig Avondmaal vier je voor God en met mensen. Als die mensen je het onmogelijk willen maken om voor God het Heilig Avondmaal te vieren, kunnen die mensen wat mij betreft naar Rome gaan fietsen, maar ik zou niet meer meedoen en een ander kerkverband opzoeken.

Uiteraard is er in elk kerkverband wel iets wat je niet aanstaat, maar het brood zou mij in dit kerkverband niet meer smaken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 jun 2007 00:55

Moeilijke kwestie.... Iemand gaat (m.i.) als eerste voor het geloof in Christus naar de kerk. (voor sociale kontakten e.d op de tweede plaats naar ik aanneem?) Hij is het tenslotte die mensen samenroept en bindt. Als ik het verhaal van Gerdien lees, raakt het mij diep. (Een (herkenbaar verhaal voor mij)

Mijn eerste reactie zou 'ook' zijn opstappen..!! Aan de andere kant denk ik weer aan het feit dat het Christus is die de mensen bindt. Het is niet Christus die Gerdien van zijn tafel weg houdt, maar de mensen en dat die zelfde mensen lijken te zijn vergeten dat het ook die zelfde Christus is, die Gerdien heeft uitgenodigd 'om aan te mogen en moeten gaan'.
De vraag die dan bij mij opkomt is dan, moet/zou je om mensen de kerk verlaten...? lastig... lastig .., wat een *lelijk woord* situatie voor Gerdien... Dit zeker omdat het om het avondmaal gaat, een van de belangrijkste sacramenten...

Wat Optie schreef:
Optimatus schreef:Uiteraard is er in elk kerkverband wel iets wat je niet aanstaat, maar het brood zou mij in dit kerkverband niet meer smaken.

Daar heb ik zelf wel eens over nagedacht...wat mij dan zou tegenhouden om elders te gaan kerken, is dat je mogelijk zoals Optie ook stelt, in elk kerkverband wel weer wat vind wat je niet aan staat. Wat dan te doen... ? Nog een lichtere kerk of weer een andere kerk....

Ik weet niet wat wijsheid is in deze ..... Neemt Gerdien maar mee in gebed. :(
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jun 2007 09:32

Harm-J schreef:Daar heb ik zelf wel eens over nagedacht...wat mij dan zou tegenhouden om elders te gaan kerken, is dat je mogelijk zoals Optie ook stelt, in elk kerkverband wel weer wat vind wat je niet aan staat. Wat dan te doen... ? Nog een lichtere kerk of weer een andere kerk....

Het hangt er wel van af wát je niet aan staat in een ander kerkverband. Is het zoiets fundamenteels als de toelating tot het Avondmaal, of zijn het minder cruciale zaken als bv. de liturgie, of bepaalde gewoonte binnen die kerk.
Als het om het weren van het Avondmaal gaat is mijn reactie die van Optimatus - andere kerk. Want niemand heeft het recht wat dat betreft over mij te oordelen. Denk dan maar eerst aan de balk in eigen ogen voor we iets over de splinter in andermans ogen zeggen...

Terug naar “Archief”