hahaha schreef:Ik vind zulke dingen altijd heel moeilijk.
Kijk wat het opzien op de leer betreft kan dat heel goed zonder bekering, jij wilt anders zeggen dat alleen bekeerde mens de goede leer naleven, maar verder lijkt het mij meer moeilijk worden met het heilig avondmaal.
Ouderlingen fungeren daar als tafelwacht.
Nee, ook in de leer kun je niet zonder de Heer!
Ik kan 100x de Bijbel uit mijn hoofd kennen met Calvijn en Brakel erbij, maar als ik niet in de Heere Jezus geloof als mijn Heere en mijn God, dan is de leer niet anders dan een stuk wiskunde. Terwijl de leer levend moet zijn.
Iedereen die niet bekeerd is leeft de goede leer niet na, want het evangelie klinkt: BEKEERT U! En als je dat niet doet, dan sta je dus een leer te verkondigen die je zelf niet gelooft. Dat KAN toch niet?
En wat je zegt over het avondmaal is maar al te waar. Hoe kan een ouderling daar "waken" als hij niet eens weet waar het over gaat.
Caprice schreef:De avondmaalsgang heeft niet met het ambtelijke leven van iemand te maken, maar met het persoonlijke geestelijke leven. Een ambtsdrager is tenslotte ook maar een mens.
Ja, maar wel een mens die toch weet dat hij door God geroepen is? Ik wil het niet over bijzondere omstandigheden hebben, daar hebben we het eerder al eens over gehad. Maar een ambtsdrager mag toch niet ten aanzien van de hele gemeente zijn Meester en Zender verloochenen?