Moet een ouderling bekeerd zijn??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2005 20:09

hahaha schreef:Ik vind zulke dingen altijd heel moeilijk.
Kijk wat het opzien op de leer betreft kan dat heel goed zonder bekering, jij wilt anders zeggen dat alleen bekeerde mens de goede leer naleven, maar verder lijkt het mij meer moeilijk worden met het heilig avondmaal.
Ouderlingen fungeren daar als tafelwacht. :|

Nee, ook in de leer kun je niet zonder de Heer!

Ik kan 100x de Bijbel uit mijn hoofd kennen met Calvijn en Brakel erbij, maar als ik niet in de Heere Jezus geloof als mijn Heere en mijn God, dan is de leer niet anders dan een stuk wiskunde. Terwijl de leer levend moet zijn.
Iedereen die niet bekeerd is leeft de goede leer niet na, want het evangelie klinkt: BEKEERT U! En als je dat niet doet, dan sta je dus een leer te verkondigen die je zelf niet gelooft. Dat KAN toch niet?

En wat je zegt over het avondmaal is maar al te waar. Hoe kan een ouderling daar "waken" als hij niet eens weet waar het over gaat.

Caprice schreef:De avondmaalsgang heeft niet met het ambtelijke leven van iemand te maken, maar met het persoonlijke geestelijke leven. Een ambtsdrager is tenslotte ook maar een mens.

Ja, maar wel een mens die toch weet dat hij door God geroepen is? Ik wil het niet over bijzondere omstandigheden hebben, daar hebben we het eerder al eens over gehad. Maar een ambtsdrager mag toch niet ten aanzien van de hele gemeente zijn Meester en Zender verloochenen?

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 20:13

TheKeimpe schreef:
Caprice schreef:De avondmaalsgang heeft niet met het ambtelijke leven van iemand te maken, maar met het persoonlijke geestelijke leven. Een ambtsdrager is tenslotte ook maar een mens.

Ja, maar wel een mens die toch weet dat hij door God geroepen is? Ik wil het niet over bijzondere omstandigheden hebben, daar hebben we het eerder al eens over gehad. Maar een ambtsdrager mag toch niet ten aanzien van de hele gemeente zijn Meester en Zender verloochenen?

Het is niet zomaar iets, en ik vind het zeer moeilijk om het er over te hebben (je hebt het over tere zaken in iemands hart). Maar zou het ook zo kunnen zijn dat zo iemand zeker niet vreemd is van zaken door God gewerkt, maar dat hij er nog niet alles van kent? Dat hij wacht tot die gezegende Bruidegom, Christus, zijn bruid, de Kerk bij de hand neemt en hen leidt aan de dis des verbonds?

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Moet een ouderling bekeerd zijn??

Berichtdoor suus_ » 17 jan 2005 20:14

hahaha schreef:Moet een ouderling bekeerd zijn :?:
Moet een kandidaat voor ouderling bekeerd zijn :?:
Graag jullie mening daarover :)
Ik hoorde eens van een predikant; Als een ouderling bekeerd moet zijn moet de postbode dat ook :!: :)

vooral jou laatste uitspraak vind ik erg sterk!!
maar als ouderling bij een huisbezoek moet je wat extra's uitstralen (wij natuurlijk ook)

een oudeling moet je iemand ook tot steun zijn. en dat gaat (volgens mij)wat lastig als je zelf er zo weinig van uitstraalt/voeld

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jan 2005 20:23

caprice schreef:
Maarten schreef:
hahaha schreef:Als een ouderling bekeerd moet zijn moet de postbode dat ook :!: :)
Inderdaad is dat zo, maar dit betekent niet dat als een postbode onbekeerd is, het dan maar goed is om een onbekeerde ouderling te kiezen.

De postbode moet ook bekeerd zijn, wil hij God kunnen ontmoeten. Wat voor dominee heb jij wel niet, die bedekt verkondigt dat niet iedereen bekeerd hoeft te worden/zijn? :(
Goed lezen Caprice, dat zeg ik niet. Ik zeg niet dat niet iedereen bekeerd hoeft te zijn. Maar ik wil voorkomen dat de uitspraak van de predikant een soort rechtvaardiging is om onbekeerde gemeenteleden kandidaat-ouderling te laten zijn. Ik kreeg uit het citaat ook de indruk dat deze uitspraak zo gebruikt werd.

Schrift gedeelten: Matth. 10, Markus 6, Lukas 9.
The one thing you can give and still keep is your word.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 jan 2005 20:26

Hoe kun je nu als onbekeerde ouderling of diaken op huisbezoek als je zelf Jezus niet eens kent? Je kunt dat alleen uit je verstand praten niet uit je relatie met God. toch wel een groot verschil.... Immers alleen Gods volk wordt geleidt door de Heilige Geest...

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 20:27

Maarten schreef:
caprice schreef:
Maarten schreef:
hahaha schreef:Als een ouderling bekeerd moet zijn moet de postbode dat ook :!: :)
Inderdaad is dat zo, maar dit betekent niet dat als een postbode onbekeerd is, het dan maar goed is om een onbekeerde ouderling te kiezen.

De postbode moet ook bekeerd zijn, wil hij God kunnen ontmoeten. Wat voor dominee heb jij wel niet, die bedekt verkondigt dat niet iedereen bekeerd hoeft te worden/zijn? :(
Goed lezen Caprice, dat zeg ik niet. Ik zeg niet dat niet iedereen bekeerd hoeft te zijn. Maar ik wil voorkomen dat de uitspraak van de predikant een soort rechtvaardiging is om onbekeerde gemeenteleden kandidaat-ouderling te laten zijn. Ik kreeg uit het citaat ook de indruk dat deze uitspraak zo gebruikt werd.

Sorry, het was eigenlijk niet zo een reactie op jouw bericht, maar meer op dat van 'hahaha' (wat een naam :roll: )

Maarten schreef:Schrift gedeelten: Matth. 10, Markus 6, Lukas 9.

Bedankt.
Je hebt gelijk. Dit zou ons te meer moeten dringen om onze roeping en verkiezing vast te maken.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jan 2005 20:28

caprice schreef:Het is niet zomaar iets, en ik vind het zeer moeilijk om het er over te hebben (je hebt het over tere zaken in iemands hart). Maar zou het ook zo kunnen zijn dat zo iemand zeker niet vreemd is van zaken door God gewerkt, maar dat hij er nog niet alles van kent? Dat hij wacht tot die gezegende Bruidegom, Christus, zijn bruid, de Kerk bij de hand neemt en hen leidt aan de dis des verbonds?
Ik begrijp je punt, maar zo iemand kan niet uit de ervaring spreken dat de Heere een goede Heere is, die gewillig de zonden wil vergeven. Hij zal dan het tot Christus gaan niet kunnen voorleven. En wie, ook al is het maar heel klein, vruchten vertoont van geloof, die behoort aan het Heilig Avondmaal tot versterking van dat geloof.
The one thing you can give and still keep is your word.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2005 20:28

caprice schreef:Het is niet zomaar iets, en ik vind het zeer moeilijk om het er over te hebben (je hebt het over tere zaken in iemands hart). Maar zou het ook zo kunnen zijn dat zo iemand zeker niet vreemd is van zaken door God gewerkt, maar dat hij er nog niet alles van kent? Dat hij wacht tot die gezegende Bruidegom, Christus, zijn bruid, de Kerk bij de hand neemt en hen leidt aan de dis des verbonds?

Caprice,
ik weet dat het best scherp is wat ik zeg. Maar het avondmaal is niet ingesteld voor diegenen met een groot geloof. Jij kent vast het avondmaalsformulier ook wel. Juist voor diegenen die moeten belijden dat ze midden in de dood liggen, houdt Christus avondmaal.
Als je voor het eerst aan het avondmaal gaat, dan moet je weten waarom je daar komt, dat is absoluut zeker. Je moet weten dat Hij jouw aan Zijn tafel wil hebben.
Maar als Hij dat nu eens in jouw leven gedaan heeft, dan is het een verloochening van Christus' werk in jouw leven als je achterblijft.
En dat voorbeeld mag een ambtsdrager toch NOOIT geven?

En wat blijkt als je dan aan het avondmaal komt? Als je dan komt, vol twijfel aan jezelf, zonder dat je iets hebt om aan de Heere terug te geven, dan alleen maar weer een heleboel zonde, ongeloof en alles wat wij mensen ervan maken, dan heeft HIJ alles volbracht. Dat mag dan ervaren worden. Zolang ons geloof ons aan het avondmaal moet brengen, dan zal de zegen hooguit beschamend zijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 20:31

Ik ben het toch met je eens, maar dat gaat niet buiten jezelf om.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2005 20:37

caprice schreef:Ik ben het toch met je eens, maar dat gaat niet buiten jezelf om.

Hoe bedoel je dat precies?

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 20:40

TheKeimpe schreef:
caprice schreef:Ik ben het toch met je eens, maar dat gaat niet buiten jezelf om.

Hoe bedoel je dat precies?

Als Christus Zelf je aan de tafel leidt ben je daar bij.

Maar als je aangaat zal God er toch ook vanaf moeten weten?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2005 20:47

JA, dat is absoluut zeker. Alleen, niet iedere bediening zul je zelf even sterk ervaren dat je geroepen wordt.
Misschien is het wel goed om de vraag te stellen wie er nu eigenlijk geroepen worden.
Alleen gaat het steeds meer off-topic en dat is ook weer niet de bedoeling.
Dus: een nieuw topic?

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 17 jan 2005 20:51

caprice schreef:Een ouderling (maar ook een dominee en diaken) moet van God geroepen zijn. Inwendig, en tot het ambt. Een ouderling heeft opzicht te houden over de leer, en hoe kan dat als zijn ogen nog gesloten zijn voor God en Zijn Woord?
Dan gaat zo iemand dwalen.

De Gemeente leden hebben net zo goed de plicht om te luisteren of de predikant waarheid verteld !! daar heb je geen ouderling voor nodig .

Een oudste kan wel de taak hebben om van de mensen uit zijn kring of cel of wijk of hoe je het ook noemt wekelijks te luisteren wat zij te zeggen hebben . op de door de weekse huiselijke samen komsten . en daar over na te praten . en de bijbel er op na te slaan om samen te bestuderen of de verkondiging wel Bijbel getrouw is .

Het is wel lekker makkelijk om alles zo maar tot je te nemen en maar blindelings te vertrouwen op de rest .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 17 jan 2005 20:57

1 Timotheus 3 schreef:1 Dit is een getrouw woord:1) zo iemand tot eens opzieners ambt2) lust heeft, die3) begeert een treffelijk4) werk.5)
2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn,6) ener vrouwe man,7) wakker, matig,8) eerbaar, gaarne herbergende,9) bekwaam om te leren;
3 Niet genegen tot den wijn,10) geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden,11) geen vechter, niet geldgierig.
4 Die zijn eigen huis wel regeert,12) zijn kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid;13)
5 (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de Gemeente Gods zorg dragen?)
6 Geen nieuweling, opdat14) hij niet opgeblazen worde,15) en in het oordeel16) des duivels valle.
7 En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn,17) opdat hij niet valle in smaadheid, en18) in den strik des19) duivels.
8 De diakenen insgelijks20) moeten eerbaar zijn,21) niet tweetongig, niet22) die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers;
9 Houdende23) de verborgenheid24) des geloofs in een rein geweten.25)
10 En dat deze ook eerst beproefd worden,26) en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.27)

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 17 jan 2005 20:59

TheKeimpe schreef:

Caprice,
ik weet dat het best scherp is wat ik zeg. Maar het avondmaal is niet ingesteld voor diegenen met een groot geloof. Jij kent vast het avondmaalsformulier ook wel. Juist voor diegenen die moeten belijden dat ze midden in de dood liggen, houdt Christus avondmaal.
Als je voor het eerst aan het avondmaal gaat, dan moet je weten waarom je daar komt, dat is absoluut zeker. Je moet weten dat Hij jouw aan Zijn tafel wil hebben.
Maar als Hij dat nu eens in jouw leven gedaan heeft, dan is het een verloochening van Christus' werk in jouw leven als je achterblijft.
En dat voorbeeld mag een ambtsdrager toch NOOIT geven?

En wat blijkt als je dan aan het avondmaal komt? Als je dan komt, vol twijfel aan jezelf, zonder dat je iets hebt om aan de Heere terug te geven, dan alleen maar weer een heleboel zonde, ongeloof en alles wat wij mensen ervan maken, dan heeft HIJ alles volbracht. Dat mag dan ervaren worden. Zolang ons geloof ons aan het avondmaal moet brengen, dan zal de zegen hooguit beschamend zijn.

Wel een zeer waardevolle discussie is dit . Laten we alle formulieren en wetten door mensen ingesteld eens weg halen en puur kijken voor wie en waarom het avondsmaal is ingesteld !

Kijk eens in je Bijbel wat Jezus daar over zegt tegen zijn dicipelen . ook niet allemaal brave broeders wat niet eens zoveel later bleek .

Gaf mij een andere kijk op deze maaltijd .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Terug naar “Archief”