kurtyo schreef:Kerst is door mensen ingesteld.
Kerst is een commercieel hoogtepunt in het jaar.
Kerst heeft niets te maken met Jezus of het geloof.
Ik heb niets met kerst, ben ik nu geen goede christen? Onzin. Je behoort God en met name de geboorte van Jezus niet te vieren op 1 vaste datum. Je behoort God alle dagen te prijzen voor Jezus, niet voor zijn geboorte an sich, maar juist voor zijn dood en opstanding.
Het kindje Jezus zoals dat heden ten dage wordt gebruikt is een belediging voor God. En dan doel ik niet op het afbeelden van Jezus als mens, want daar ben ik niet tegen. Jezus als kindje afbeelden vind ik beledigend. Jezus was altijd God. Zijn menselijke natuur was hetzelfde dan de andere mensen: baby, peuter, kleuter, puber, man (in sneltreinvaart). Maar zijn Geest is altijd goddelijk geweest. Als er iemand dit tegenspreekt: dan is onze 3enige God dus een tijdje 2enig geweest plus een babygeest? Daar geloof ik niet in.
Jezus moet niet worden geprezen om zijn geboorte, maar om zijn komst an sich, zijn dood en opstanding als belangrijkste punt.
Ik vier niet bewust kerst. Ik vind het een gezellige tijd: mooie lichtjes, gezellig, cadeautjes maar voor mij heeft de rest een beetje afgedaan. Aanmatigend vind ik het zelfs...
Ik had zoveel rechtzinnigheid in één posting van jou niet verwacht. Ik stem er volledig, onvoorwaardelijk mee in.