Kerst is niets.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Kerst is niets.

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 13:02

kurtyo schreef:Kerst is door mensen ingesteld.
Kerst is een commercieel hoogtepunt in het jaar.
Kerst heeft niets te maken met Jezus of het geloof.
Ik heb niets met kerst, ben ik nu geen goede christen? Onzin. Je behoort God en met name de geboorte van Jezus niet te vieren op 1 vaste datum. Je behoort God alle dagen te prijzen voor Jezus, niet voor zijn geboorte an sich, maar juist voor zijn dood en opstanding.
Het kindje Jezus zoals dat heden ten dage wordt gebruikt is een belediging voor God. En dan doel ik niet op het afbeelden van Jezus als mens, want daar ben ik niet tegen. Jezus als kindje afbeelden vind ik beledigend. Jezus was altijd God. Zijn menselijke natuur was hetzelfde dan de andere mensen: baby, peuter, kleuter, puber, man (in sneltreinvaart). Maar zijn Geest is altijd goddelijk geweest. Als er iemand dit tegenspreekt: dan is onze 3enige God dus een tijdje 2enig geweest plus een babygeest? Daar geloof ik niet in.
Jezus moet niet worden geprezen om zijn geboorte, maar om zijn komst an sich, zijn dood en opstanding als belangrijkste punt.
Ik vier niet bewust kerst. Ik vind het een gezellige tijd: mooie lichtjes, gezellig, cadeautjes maar voor mij heeft de rest een beetje afgedaan. Aanmatigend vind ik het zelfs...

Ik had zoveel rechtzinnigheid in één posting van jou niet verwacht. Ik stem er volledig, onvoorwaardelijk mee in.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 13:04

kurtyo schreef:Jezus loop op aarde begon niet in de winter maar in de zomer... Daarbij heb ik het niet alleen over de commercie, het is flauw om dat er alleen uit te plukken. Ik geloof dat kerst niet goed is. Het kerstfeest is niet de bedoeling geweest. Het kerstevangelie bestaat niet... Kerst is door mensen ingesteld, een door mensen gegeven woordje aan een gebeurtenis, en dat ook nog in de verkeerde tijd van het jaar. Ik denk liever in April aan Jezus' geboorte...

Er staat idd ook nergens in de Bijbel dat we dat tot Zijn gedachtenis moeten vieren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 13:05

Ja, maar ging dat over kerst?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 13:06

Raido schreef:*daar komt Bono Almighty weer om de hoek*

Hier heb ik al best veel over gezegt, in de topic de kerstboom, dat het inderdaad een grote nepvertoning is, maar dat willen veel mensen niet geloven, lekker stompzinnig, in elk goed naslagwerk staat dat kerst op de zonnewende wordt gehouden.

Heb voor de eerste keer in mijn leven geen kerstgevoel gehad, mijn vriendin was bij ons en wat gewoon heel anders, maar niet het gevoel dat Jezus geboren had.

Ik was het niet met je eens op grond van je argumentatie. Maar zoals Kurtyo het nu stelt voel ik er best veel voor.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 13:08

Tja .. de aard van het beestje, ik vermoed dat ik het vaak met je oneens bent omdat jij het brengt op de typische jas-manier... en dat zal misschien wel wederzijds zijn.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 dec 2004 13:21

Wij hebben een hele mooie kerst gehad. Stilgestaan bij de geboorte van Jezus. Mooie kerkdiensten gehad, met schitterende preken. Die ons bemoedigden en sterkten in ons geloof. Die ons lieten uitzien naar Zijn wederkomst.
En we hebben een gezellig samenzijn gehad als gezin. Feest gevierd.
De geboortedag herdacht van onze verlosser. En of dat nu precies op zijn geboortedag was, maakt gewoon niet uit. Niemand weet tenslotte precies wanneer hij geboren is.
Zo heb je ook mensen die een kind adopteren waarvan niet precies duidelijk is wanneer het kind geboren is, die vieren de verjaardag dan ook gewoon op een bepaalde dag. Waarom zouden we dat bij Jezus dan niet mogen doen.
En dat het op een tijdstip is dat er vroeger een heidens feest was, is toch mooi, dat we dat heidense feest hebben laten verdwijnen door een Christelijk feest.
En kerst wordt gevolgd door: Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren en Hemelvaart. Allemaal goede dagen om bij stil te staan en te gedenken.
Daarbij steeds uitziende naar Zijn wederkomst!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 13:25

Daarbij steeds uitziende naar Zijn wederkomst!
daar moet ik dus echt niet aan denken ...

en dat het heidense feest is verdwenen kun je heel goed zien in het huide kerstfeest ...

joepie

Berichtdoor joepie » 28 dec 2004 13:31

Je bent dus bang voor Zijn wederkomst?
En wat de mensen er van denken te moeten maken wil nog niet zeggen dat iedereen dat doet.
Wat ze er ook van maken, is nog niet wat het is. Het is een Christelijk feest geworden.
De mensen maken van Pasen ook een eierraap gebeuren.
Maar daarom is dat het nog niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 13:34

Nee de Christenen maken van kerst en pasen een ander feest dan dat het was op die dag... tja en volgens jou redenatie is het dan dus nog steeds een heidens feest ;-)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 dec 2004 19:29

Beide data voor de feesten Kerst en Pasen zijn voortgekomen uit menselijk gebroddel. Zogenaamd G-d erend, maar de het eerste omdat men niet om de populariteit van de datum heenkon van die afgodsfeest datum, en laten we eerlijk zijn: wat blijft nu bij de ongelovigen op deze datum het meest hangen? Toch een zwelgpartij, met lichtjes, spar en een vaag idee voor vrede en liefde.
Het Pasen is om antisemitische redenen reeds in de 2e eeuw van datum gewijzigd in Rome. De gemeente in klein Azie, Palestina etc. was het hier niet mee eens omdat zij anders van de apostelen hadden geleerd. Uiteindelijk om een groot schisma te voorkomen stemde zij met de datum in (zie kerkgeschiedenis van Eusebius [4e eeuw], boek 5 hs 23,24).
Pinksteren is afgeleid van het griekse pentakoste en betekent 50. Het was namelijk de 50e dag na het snoeien van de eerste [te oogsten] tarwehalm bij nacht op de eerste dag der week volgend op Pessach, die de hogepriester werd aangeboden, ter offer (Lev.23).
De data voor Pessach (Pascha) en Sjavoeoth (Pentakoste) waren vastgestelde dagen voor HASJEM, geen Joodse vinding, maar de hoogtijdagen van HASJEM! Niet voor niets is Jesjoea gestorven in die dagen en opgestaan omstreeks het tijdstip van het oogsten van de eersteling (tarwehalm). Niet voor niets werd de Geest uitgestort met Pentakoste (Sjavoeoth)!

Sam

joepie

Berichtdoor joepie » 28 dec 2004 22:03

Raido schreef:Nee de Christenen maken van kerst en pasen een ander feest dan dat het was op die dag... tja en volgens jou redenatie is het dan dus nog steeds een heidens feest ;-)

Nee!
Het zijn Christelijke feestdagen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 22:15

joepie schreef:
Raido schreef:Nee de Christenen maken van kerst en pasen een ander feest dan dat het was op die dag... tja en volgens jou redenatie is het dan dus nog steeds een heidens feest ;-)

Nee!
Het zijn Christelijke feestdagen.

Toch, ik zeg het met enige reserve Joepie, zie ik tegenwoordig meer werelds vermaak dan christelijke nederigheid in het hele kerstgebeuren.
Is een kerstboom christelijk?
Zijn kerstballen christelijk?
Wat is engelenhaar? Van een oude engel die uitvalt?
Wie of wat is de kerstman?
Waarom cadeautjes met kerst?
Wat is een kerststal anders dan sentimentele smurrie, terwijl de geboorte van Jezus voor Hemzelf gewoon een pure vernedering was?
Zou jij je kind in een trog leggen? of in prikkend stro?
Waarom 2e feestdagen, duurde de bevalling zolang?
Waarom overal knipperlichtinstallaties voor de ramen met kerst? De huizen lijken in de tijd van kerst meer op hoerententen dan op huizen waar christenen wonen.
Nee, Kurtyo en Raido hebben wel degelijk een punt.
Kerst is een feest wat in elk geval op een godloze en goddeloze manier gevierd wordt.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 06:29

Dus als je het helemaal goed wil zeggen: Op de datum van Kerst was vroeger een heidens feest, maar daar is Kerst voor in de plaats gekomen, hoewel er dingen van het heidendom waren die de Kerst overleefden, en waar de mensen nu weer in opgaan, oftewel, Kerst is weer hard bezig een werelds feest te worden.
De Heere Jezus, de Koning der Joden maakt meer en meer plaats voor de kerstman.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 07:50

caprice schreef:Dus als je het helemaal goed wil zeggen: Op de datum van Kerst was vroeger een heidens feest, maar daar is Kerst voor in de plaats gekomen, hoewel er dingen van het heidendom waren die de Kerst overleefden, en waar de mensen nu weer in opgaan, oftewel, Kerst is weer hard bezig een werelds feest te worden.
De Heere Jezus, de Koning der Joden maakt meer en meer plaats voor de kerstman.

Ja we zien het gebeuren. We staan er bij en kijken er naar. De wereld neemt geen genoegen met een sobere herdenking. Er is sprake van een grote verwording. Daarom denk ik steeds maar aan die gigantische ramp die nog steeds bezig is te voltrekken. Op naar de 70.000 slachtoffers.
Vrede, vrede, roept de wereld op kerst. Maar wat roept God?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 08:08

Vergelding, wraak en gruweldaden?

Terug naar “Archief”