Een derde weg?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 21 dec 2004 23:52

Om mee te beginnen weet je van jezelf niet eens al je zonden te belijden.
Maar God heeft zijn Zoon voor ONS laten sterven opdat wij kunnen leven.
Dus, enige mate van dankbaarheid kon wel eens net zo belangrijk voor God zijn.

Retep
Mineur
Mineur

Re: Een derde weg?

Berichtdoor Retep » 22 dec 2004 08:35

Gerdien B. schreef:Dit is nou precies waar ik het meest tegen aanloop binnen de gereformeerde gezindte. Waarom altijd in die volgorde? Zou God nou nooit op een andere manier kunnen werken?

Ik vind deze brief zeer goed!

Wentel Uw weg op Mij......

Niet in een andere volgorde, maar ik geloof wel dat er verschil is tussen de diepgang bij elke ware gelovige hierin. De ellende-verlossing-dankbaarheid is slechts een klein onderdeel van het verklaren van de bekering en alles wat daar mee samen hangt. Ik geloof wel dat God in al Zijn kinderen deze volgorde aanhoudt, maar dat het bij ieder mens verschillend gewerkt wordt. Een mens van 70 heeft bijvoorbeeld vaak ook meer en zwaardere zonden te belijden dan een kind van 10 dat tot het geloof komt. Dat is nu juist het wonder, dat God ieder van zijn kinderen een uniek geloofsleven schenkt! Een

Andre schreef:Of God niet anders kan werken weet ik niet, maar je kunt het wel anders benaderen.
Je kunt God in je gebed ook danken dat Hij je zonden heeft willen vergeven, i.p.v. iedere dag vergeving van je zonden te vragen.
Verder kun je wat mij betreft de balans ellende/verlossing wel iets positiever prediken, maar dat is niet de leer die op reformatorische grond gestoeld is, schijnt.

Pucca schreef:Is het dan niet nodig om ELKE zonde te belijden aan God?? Je moet toch geen dingen achter de hand gaan houden?? :?
Eerst vráág je om vergeving, dan geeft Hij het....

Of zie ik dat nou zo verkeerd?

Dat is zeker waar, je mag alles aan de Heere voorleggen. Maar ik geloof dat er in het geloofsleven ook zeker momenten zijn waarop God zo dichtbij is, dat Hij je de volle overtuiging geeft dat je zonden je telkens weer vergeven worden, dat het dan gepast is Hem daarvoor de lof toe te brengen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 dec 2004 12:11

Pucca schreef:Is het dan niet nodig om ELKE zonde te belijden aan God?? Je moet toch geen dingen achter de hand gaan houden?? :?
Eerst vráág je om vergeving, dan geeft Hij het....

Of zie ik dat nou zo verkeerd?

Het gebeurd ook wel dat Hij geeft zonder dat er om gevraagt wordt!
Hij kan ook Zijn heerlijkheid laten zien aan iemand voordat diegene zijn zonden leert kenen!

Bij ons oin de kerk wordt wel is gezegt dat je zondigt zonder dat je het door hebt. Hoe kan je dan ELKE zonde belijden terwijl je ze niet allemaal weet?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 22 dec 2004 15:01

Gerdien B. schreef:Bij ons oin de kerk wordt wel is gezegt dat je zondigt zonder dat je het door hebt. Hoe kan je dan ELKE zonde belijden terwijl je ze niet allemaal weet?

Ik denk dat dat zelfs onmogelijk is. Veel belangrijker is het dat je een hartelijk berouw hebt over die ene zonde, waar je nou STEEDS weer in valt. Is ook de werking van God is het hart van Zijn kinderen.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 22 dec 2004 15:02

Daarmee zeg ik niet dat het fout is als je over elke kleine zonde van jezelf struikelt. Dat kan ook een bewijs zijn dat God je de ogen heeft geopend dat je zelfs berouw over die naar menselijke maatstaven gesproken kleine zonden.

P1985
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor P1985 » 22 dec 2004 15:08

Een stukje uit het verhaal:

Trouwens, weet u wel dat u het vermogen heeft om de Heilige Geest te wederstaan.. ?!"

Even een vraagje... Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt?? Wederstaan? Als de Heilige Geest in je gaat werken dan kan je dat toch niet wederstaan? Of bedoelt men hier een ander soort wederstaan?

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 22 dec 2004 15:17

P1985 schreef:Een stukje uit het verhaal:

Trouwens, weet u wel dat u het vermogen heeft om de Heilige Geest te wederstaan.. ?!"

Even een vraagje... Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt?? Wederstaan? Als de Heilige Geest in je gaat werken dan kan je dat toch niet wederstaan? Of bedoelt men hier een ander soort wederstaan?

'Wederstaan' houdt denk ik in dat je (bewust of onbewust) je afzet tegen de werkingen van de Heilige Geest of ze verhinderd. Dan kun je zeggen dat de Heilige Geest door alles heen werkt, maar als jij in de kerkdienst bijvoorbeeld gaat zitten slapen, noem ik dat ook een 'wederstaan van de Heilige Geest', omdat je je niet tot God richt.

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 22 dec 2004 15:34

Allereerst: ik ben niet reformatorisch, eerder richting de evangelischen.
Maar dit stuk vind ik erg veroordelend. Je zou de wegen ook om kunnen draaien, 't is maar net wat je er van maakt: de reformatorischen op de smalle weg en de evangelischen op de 3e weg die dan zingend hun ondergang tegemoet gaan. Ik vind een stuk als dit echt niet kunnen.

Johanna

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 22 dec 2004 16:41

Johanna schreef:Allereerst: ik ben niet reformatorisch, eerder richting de evangelischen.
Maar dit stuk vind ik erg veroordelend. Je zou de wegen ook om kunnen draaien, 't is maar net wat je er van maakt: de reformatorischen op de smalle weg en de evangelischen op de 3e weg die dan zingend hun ondergang tegemoet gaan. Ik vind een stuk als dit echt niet kunnen.

Johanna

Het gaat niet om de reformatorischen, maar om welk groot gevaar er is... Zelf niet bekeerd, maar andere mensen die wel te kennen geven bekeerd te zijn gewoon de de grond in te trappen zo van: dat kan niet echt zijn want God doet het altijd zo enz. enz..
Houd je alsjeblieft bezig met je EIGEN verzoening, om het tussen jou en God goed te maken ipv een anders relatie met God te veroordelen...

Snapje?
Verblijd je in de Here!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 dec 2004 19:56

Johanna schreef:Allereerst: ik ben niet reformatorisch, eerder richting de evangelischen.

Johanna

Feit is dat een stuk als dit wel onderstreept dat het één van twee moet zijn. Het is óf de weg die de evangelischen leren (Arminius) of de weg die de reformatorischen leren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 dec 2004 20:01

PeterD schreef:

Johanna

Feit is dat een stuk als dit wel onderstreept dat het één van twee moet zijn. Het is óf de weg die de evangelischen leren (Arminius) of de weg die de reformatorischen leren.

Sinds wanneer worden evangelischen en arminianen op 1 hoop gegooid? En waarom zou de waarheid niet ergens tussen Arminius en Gomarus in kunnen liggen?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 dec 2004 20:14

Aragorn schreef:
PeterD schreef:

Johanna

Sinds wanneer worden evangelischen en arminianen op 1 hoop gegooid? En waarom zou de waarheid niet ergens tussen Arminius en Gomarus in kunnen liggen?

Sinds vanavond. We hebben maar 3 wegen te verdelen, dus ik moest even wat

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 22 dec 2004 20:20

ik denk dat de meeste streng reformatorische nog veel van de evangelische kunnen leren. Als je kijkt hoe zij hun geloof beleven. Zij stralen vaak meer blijdschap en openheid naar de onchristenlijke buitenwereld uit. Ik kan best begrijpen dat er mensen jalours worden op de leefwijze van veel evangelische.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 dec 2004 20:20

Oke, dankje. Dan weet ik tenminste hoe ik die uitspraak moet waarderen.. :wink: Want het is natuurlijk kolder om refo's en evo's tegen elkaar te elkaar uit te spelen in dezen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 dec 2004 20:59

Het grappige is dat volgens de topictitel het zou gaan over drie wegen, terwijl in het stukje duidelijk blijkt dat er maar twee zijn. Die derde weg is er niet.

En dat moeten we niet denken dat òf de evo's òf de grevo's op de brede weg wandelen. De scheiding tussen de twee wegen loopt dwars door iedere gemeenschap. Binnen de pinksterkerk zag je dat al in de personen An. en Saf. Bij de volgelingen van Gomarus zit bredewegers en smallewegers maar evengoed zijn er aanhangers van Arminius op de smalle weg te vinden.
Alles wat er op de smalle weg gesproken wordt, wordt op de brede weg nagepraat. Als een kind van God zegt: Het is een wonder van God dat Hij mij in genade aannam, dan klinkt daar op de brede weg: "Maar het moet een wonder worden hóór! En anders is het niets." (En dit hoor je ook weer op de smalle weg, maar dan wel met een andere intonatie.)

Dus: ben je evo, ben je grevo, ben je pinkster of baptist, katholiek of adventist: Strijd om in te gaan door de enge poort!

Terug naar “Archief”