Klopt de Bijbel wel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 17:02

fraternoster schreef:
Schliessbaum schreef: Als de mens 400 jaar geleden net zo veel vertaalfouten maakte als nu, staan er in de Statenvertaling uit 1657 minder fouten dan in de laatste, omdat degene uit 1657 simpelweg minder vaak vertaald is.

:?: :?: :?: Wat bedoel je met 'minder vaak vertaald'? De statenvertaling is één vertaling van de grondtekst. Dus in een heruitgave van de GBS staat precies dezelfde tekst als de Statenbijbel-uitgave van 1657 - even afgezien van de aanpassing in spelling, maar dat is geen vertaling. De Nieuwe Bijbelvertaling is ook een vertaling van de grondtekst en staat dus op gelijke afstand van de grondtekst als de Statenvertaling.

niet helemaal hoor, er zit wel degelijk verschil tussen verschillende edities. kleine verschillen weliswaar, maar toch.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 dec 2004 17:11

Socrates schreef: niet helemaal hoor, er zit wel degelijk verschil tussen verschillende edities. kleine verschillen weliswaar, maar toch.

Dat ontken ik niet. Maar dat zijn geen verschillen in vertaling, laat staan dat nieuwere bijbeluitgaven altijd vertalingen van vertalingen zijn.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 17:16

fraternoster schreef:
Socrates schreef: niet helemaal hoor, er zit wel degelijk verschil tussen verschillende edities. kleine verschillen weliswaar, maar toch.

Dat ontken ik niet. Maar dat zijn geen verschillen in vertaling, laat staan dat nieuwere bijbeluitgaven altijd vertalingen van vertalingen zijn.

Toch vermoed ik dat dat de verschillen zijn waar Schliessbaum mee in zijn of haar maag zit.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Schliessbaum
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Schliessbaum » 14 dec 2004 23:20

Socrates schreef:Toch vermoed ik dat dat de verschillen zijn waar Schliessbaum mee in zijn of haar maag zit.

Je mag rustig "zijn" zeggen :D . Maar dit zijn inderdaad de verschillen die ik bedoel. Er zijn veel verschillende Bijbelvertalingen en het is onmogelijk er achter te komen welke echt zo is als God hem bedoelt heeft.

Enige uitleg over mijn persoonlijke situatie maakt het misschien iets duidelijker: ik ben 1,5 jaar geleden uit de Katholieke kerk gestapt en vind het nu erg moeilijk om te bepalen wat God van mij verlangt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 15 dec 2004 00:00

Schliessbaum schreef: Maar dit zijn inderdaad de verschillen die ik bedoel. Er zijn veel verschillende Bijbelvertalingen en het is onmogelijk er achter te komen welke echt zo is als God hem bedoelt heeft.

Geen enkele vertaling is Gods woord, maar dat is alleen de oorspronkelijke grondtekst (waarvan we afschriften hebben).
Mijns inziens zijn er 3 bijbelvertalingen die heel goed zijn: De statenvertaling met kanttekeningen, de Nieuwe vertaling uit 1951 van het Nederlands Bijbelgenootschap en de NBV van dit jaar. Ik kan je aanraden de SV naast de NBV te lezen, zo krijg je een goed beeld wat er staat.
Om vervolgens een bijbelgedeelte goed te gaan begrijpen is het aan te raden een bijbelverklaring te gebruiken.

Terug naar “Archief”