Hm de vraag is of de vormen je liggen... en of het je kan helpen als je bidt bijvoorbeeld.
Wat je hier aan geeft Doiorok is wel herkenbaar. Het "vullen met een kleur" is iets wat ik van een sportpsycholoog ook heb geleerd... En het kan zeker wel helpen... omdat kleuren ook een invloed hebben... de ene kleur maakt je feller, de andere ontspannener... in architectuur wordt er bijvoorbeeld gesproken over drukke kleuren, rustige kleuren etc.
Persoonlijk vind ik dat met kleuren (voorbeeld: als je heel gespannen bent in een wedstrijd op een kritisch moment en je wil ontspannen, dan kun je denken aan groen en aan je slaapkamer.... je probeert je dan een groen vlak voor te stellen en daarna je slaapkamer voor ogen te halen) prima werken. Als je allerlei dingen aan je hoofd hebt kunnen rustige kleuren helpen bij bidden, als je gespannen bent kan een ontspannende kleur helpen... Alleen als je met allerlei gebaren dingen moet uitbeelden zoals Essie beschrijft zou ik wel denken: Is dat nou nodig? Daarom doe ik het ook niet, als je denkt: "Is dat nou nodig, werkt het" vaak niet... en ik vind dat wat overdreven... kunst is dus om de dingen te gebruiken die jou kunnen helpen om je in zo'n psychische staat te brengen dat je je in je gebed beter tot God kan richten.