mediteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2004 01:54

Hm de vraag is of de vormen je liggen... en of het je kan helpen als je bidt bijvoorbeeld.

Wat je hier aan geeft Doiorok is wel herkenbaar. Het "vullen met een kleur" is iets wat ik van een sportpsycholoog ook heb geleerd... En het kan zeker wel helpen... omdat kleuren ook een invloed hebben... de ene kleur maakt je feller, de andere ontspannener... in architectuur wordt er bijvoorbeeld gesproken over drukke kleuren, rustige kleuren etc.

Persoonlijk vind ik dat met kleuren (voorbeeld: als je heel gespannen bent in een wedstrijd op een kritisch moment en je wil ontspannen, dan kun je denken aan groen en aan je slaapkamer.... je probeert je dan een groen vlak voor te stellen en daarna je slaapkamer voor ogen te halen) prima werken. Als je allerlei dingen aan je hoofd hebt kunnen rustige kleuren helpen bij bidden, als je gespannen bent kan een ontspannende kleur helpen... Alleen als je met allerlei gebaren dingen moet uitbeelden zoals Essie beschrijft zou ik wel denken: Is dat nou nodig? Daarom doe ik het ook niet, als je denkt: "Is dat nou nodig, werkt het" vaak niet... en ik vind dat wat overdreven... kunst is dus om de dingen te gebruiken die jou kunnen helpen om je in zo'n psychische staat te brengen dat je je in je gebed beter tot God kan richten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 dec 2004 13:54

Inderdaad,

daarom probeer ik die tijd op mijn eigen manier te vullen. Want zomaar overdag stil mogen zijn heeft ook iets tofs!!!
Minden in alle drukte dus even stilzijn naar God toe!!!!!Mooi!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 dec 2004 14:22

essieee schreef:Inderdaad,

daarom probeer ik die tijd op mijn eigen manier te vullen. Want zomaar overdag stil mogen zijn heeft ook iets tofs!!!

jep! juist dan heb je soms rust nodig!

probeer gewoon is heel de dag door God te danken/bidden/eerlijk praten zodat je heel de dag door korte gebeden doet. Het is echt supper mooi!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 03 dec 2004 19:28

hijwel schreef:
essieee schreef:Inderdaad,

jep! juist dan heb je soms rust nodig!

probeer gewoon is heel de dag door God te danken/bidden/eerlijk praten zodat je heel de dag door korte gebeden doet. Het is echt supper mooi!

Ja inderdaad.. het houd je dichter bij God. Ik probeer dat te doen.. God overal bij te betrekken als het ware. Hem danken als iets goed gegaan is of bidden als ik iets moeilijk vind... Of gewoon tegen Hem praten als ik geniet, bezig ben...
Maar soms kom ik na een tijd tot de ontdekking dat ik Hem weer uit het oog geraakt ben... :shock: Dat ik weer voor mezelf bezig ben...

Je kan ook goed 'mediteren' als je een stuk uit de Bijbel leest.. Kijken wat jij ervan kan leren. Is echt mooi!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 dec 2004 18:37

ja, goeie tip!!!!

Terug naar “Archief”