Dordtse Leerregels hoofdstuk 1, 17, hoe te verstaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Re: Dordtse Leerregels hoofdstuk 1, 17, hoe te verstaan?

Berichtdoor joepie » 04 okt 2004 15:02

Pieter Bel schreef:Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)

Wil dit zeggen dat alle kleine kinderen behouden worden? Wat is jullie mening hierover?

Nee. Er staat dat alleen kinderen van godzalige ouders zalig worden.
Bij mij staat er: daarom moeten godvrezende ouders niet twijfelen aan de uitverkiezing en het behoud van hun kinderen, die God zeer jong uit dit leven wegneemt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 15:04

joepie schreef:In het Grieks staat op de plaats geheiligd het woord 'hagiazo' {hag-ie-ad'-zo}
dat woord betekent 'heilig' of 'afgezonderd' voor God, in dit geval.

Dat is dus meer dan alleen apart gezet worden en een unieke kans hebben oid, zoals Sabra zegt.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 okt 2004 15:14

Pieter Bel schreef:Maar volgens de kanttekeningen heeft het in dit geval een andere betekenis.

Wat zegt die dan anders volgens jou?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 15:45

De DL gaan er iig vanuit dat 'heilig' en 'geheiligd' gelezen moeten worden in het kader van eeuwig behoud. Op zich heeft Sabra gelijk als hij zegt dat geheiligd in principe 'apart gezet' betekent maar dan schiet je a) met de verklaring van de DL niets op en b) ga je dan ineens 2 soorten geheiligd onderscheiden. Gelovigen worden in het NT telkens aangescproken als 'heiligen' en het getuigt van enige consequentie als we dat ook op dit gedeelte toepassen.

Wel kom je m.i. dan weer op een probleem t.a.v. de DL. De DL leren dat je alleen behouden bent als je uitverkoren bent. Kinderen die jong sterven zijn behouden en dus uitverkoren. Je komt dan al snel op de vraag of er dan wellicht afval van heiligen is. Immers als een kind volwassen wordt dan gaat dat geheiligd zijn in het geloof van je ouders niet meer op. Kinderen zijn dus eerst wel en later niet uitverkoren. Lijkt me in het licht van de DL niet echt acceptabel. Je kunt hier onderuit komen door te zeggen dat niet alle kinderen uitverkoren zijn, maar dat alle kinderen die jong sterven wel uitverkoren zijn. Niet-uitverkoren kinderen sterven dus niet jong. Me dunkt dat dat ook niet een echte geloofwaardige oplossing...

Een andere uitweg is te stellen dat de DL stellen dat ouders het behoud van hun gestorven kind maar moeten aannemen (wellicht voor hun eigen zielsrust). Naast het feit dat dit niet echt strookt met de tekst van de DL neem je hiermee juist alle troost weg die de DL willen geven. "Geloof nou maar dat je kind behouden is, ook al weten we dat niet zeker" is niet bijzonder bemoedigend.

Ga je echter op de toer van Sabra (en vele andere, vooral evangelische christenen met hem) dan kom je er ook niet uit. Dat kinderen zalig worden door het geloof van hun ouders is voor hen moeilijk te verteren. "God heeft geen kleinkinderen" is wat dat betreft een gevleugelde kreet. Toch zullen juist evangelische christenen (ik generaliseer even) er vaak van overtuigd zijn dat gestorven kinderen 'bij God' zijn. Het idee dat kinderen verloren gaan wil er vaak net zo moeilijk in als het idee dat God kleinkinderen heeft ;-)

Tenslotte heb ik wel eens gelezen dat 1 Kor.7:!4 te maken zou hebben met 'onwettige kinderen'. Kinderen uit een huwelijk van een gelovige met een ongelovige zouden gezien worden als onwettige kinderen met alle gevolgen van dien. Paulus zou hier dan tegenover stellen dat de kinderen, door het geloof van de ene ouder, echter wel degelijk wettige kinderen zijn. Ik weet niet precies waar deze uitleg op gebaseerd is, maar ik dacht "ik geef em toch maar even mee" ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 18:23

Ik denk dat het stukje wel klopt... alleen weet ik niet hoe het met kinderen van ongelovigen zit... stel zo'n kindje sterft vroegtijdig, gaat het dan voor eeuwig naar de hel? Het heeft geen keuze kunnen maken.... ik durf daar niet over te oordelen...

Maar wat als de kinderen ouder worden? Mogen de ouders dan ook niet twijfelen als zo iemand zonder God leeft? Kun je dan zeggen: Gelukkig is hij/zij als kind gedoopt dus het komt wel goed?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 okt 2004 18:56

Marnix schreef:Ik denk dat het stukje wel klopt... alleen weet ik niet hoe het met kinderen van ongelovigen zit... stel zo'n kindje sterft vroegtijdig, gaat het dan voor eeuwig naar de hel? Het heeft geen keuze kunnen maken.... ik durf daar niet over te oordelen...

Maar wat als de kinderen ouder worden? Mogen de ouders dan ook niet twijfelen als zo iemand zonder God leeft? Kun je dan zeggen: Gelukkig is hij/zij als kind gedoopt dus het komt wel goed?

Ik sta ook volledig achter dit stukje van de DL, en dat gedoe over het genadeverbond. Ik denk dat de opstellers van de DL daar een ander idee over hadden dan Pieter Bel. Om op Marnix vraag in te gaan. Ik denk dat het uiteindelijke heil niet het doel is van ons leven.

Zie hier een mooie preek van een Baptist over dit onderwerp:
http://www.biblebb.com/files/spurgeon/1019.htm

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 19:13

Pieter Bel schreef:Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)

Wil dit zeggen dat alle kleine kinderen behouden worden? Wat is jullie mening hierover?

Dat staat er toch? Van godzalige ouders.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 19:53

Parsifal schreef:Ik sta ook volledig achter dit stukje van de DL, en dat gedoe over het genadeverbond.

Hoe rijm je dit dan met de rest van de DL? Kun je ingaan op de problemen die ik hierboven aanstipte?

Klaas

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 okt 2004 16:52

Klaas,

Ik denk inderdaad dat de achterliggende gedachte is dat kinderen van gelovige ouders die jong sterven inderdaad uitverkoren zijn. God heeft ook leven en dood in de hand. In die zin geloof ik inderdaad dat er geen jong gestorven niet-uitverkoren kinderen zijn van gelovige ouders.

Dit heeft ook met het idee te maken dat het huis van de gelovige als geheel als gelovig wordt gezien. Degene die zich hier niet van afkeert is gelovig. Zo kan een zuigeling zelf als gelovige gezien worden.
Ik besef wel dat dit wel afval van de heiligen kan impliceren, maar zie dat maar zoals Brakel in Zijn redelijke Godsdienst als hij over de doop spreekt. Als mensen hun eigen weg gaan en sterven blijken ze nooit uitverkoren geweest te zijn. (waarmee de cirkel weer rond is en ik jouw vraag weer kan beantwoorden? :))

Misschien kun je het ook zien dat in de visie van de DL de niet-verkorene van een gelovig huis echt zelf stappen zal zetten uit dit huis.

(Zelfs in dat geval zou ik nog willen verwijzen naar de eerder genoemde preek van Spurgeon, als gelovige ouders kun je je kinderen helemaal aan God overgeven.)

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 okt 2004 21:36

Parsifal:
Ik denk inderdaad dat de achterliggende gedachte is dat kinderen van gelovige ouders die jong sterven inderdaad uitverkoren zijn. God heeft ook leven en dood in de hand. In die zin geloof ik inderdaad dat er geen jong gestorven niet-uitverkoren kinderen zijn van gelovige ouders.

Logisch gezien valt daar geen speld tussen te krijgen. Als alleen uitverkorenen zalig worden en jong gestorven kinderen (van gelovige ouders) zalig worden dan moeten ze wel uitverkoren zijn. Het is echter wel opmerkelijk dat de bijbel niet in die context van uitverkiezing spreekt.

Parsifal:
Dit heeft ook met het idee te maken dat het huis van de gelovige als geheel als gelovig wordt gezien. Degene die zich hier niet van afkeert is gelovig. Zo kan een zuigeling zelf als gelovige gezien worden. Ik besef wel dat dit wel afval van de heiligen kan impliceren, maar zie dat maar zoals Brakel in Zijn redelijke Godsdienst als hij over de doop spreekt. Als mensen hun eigen weg gaan en sterven blijken ze nooit uitverkoren geweest te zijn. (waarmee de cirkel weer rond is en ik jouw vraag weer kan beantwoorden? )

Juist, de cirkel is dan weer rond. De vraag dringt zich dan ook bij me op of je het begrip uitverkoren hier wel moet en kunt gebruiken. De grond voor de heiliging van kinderen (of hele 'huizen' wordt door de bijbel aangeduidt als het geloof van de vader/moeder (zou het geloof van de vrouw des huizes trouwens voldoende zijn voor het geloof van het hele huis?). De grond van die heiliging ligt niet in de uitverkiezing. Althans, de bijbel geeft dat niet aan. Ook als je achteraf gaat zeggen dat iemand dus blijkbaar niet uitverkoren was ligt dat niet in de lijn van de teksten die ter bewijs worden aangereikt. De tekst uit Korinthe geeft geen enkele aanleiding om te denken dat niet alle kinderen geheiligd zijn. Het gaat daar niet alleen over vroeg stervende kinderen. Als je geheiligd koppelt aan behoud en daarmee aan uitverkiezing ontkom je er m.i. niet aan om alle kinderen van gelovige ouders als 'uitverkoren' te beschouwen. Dit is dan echter wel een heel andere vorm van uitverkoren zijn dan dat wat de DL er normaal gesproken onder verstaan. Het is immers een vorm van uitverkiezing die ongedaan gemaakt kan worden. Is het dan nog wel terecht om in dit geval van uitverkiezing te spreken?

Maar de tekst uit Korinthe en ook de 'huisteksten' spreken je verklaring ook op een andere manier tegen. Volgens Paulus zijn niet alleen de kinderen geheiligd maar wordt ook een ongelovige man door het geloof van zijn vrouw geheiligd. Het gaat dan expliciet om een ongelovige man. Een man dus die zijn eigen weg gaat. Als die daardoor niet buiten de 'werking' van het geloof van hun vrouw terechtkomen waarom zou dat dan wel gelden voor kinderen die later hun eigen weg gaan? Ook vanuit de huisteksten loop je tegen dit probleem op. Als het geloof van het gezinshoofd het behoud voor het huis betekent dan impliceert dat het behoud van volwassenen die hun eigen weg gaan.

Al met al levert deze gedachtengang meer vragen op dan antwoorden. Vragen waar ik zelf trouwens ook niet zo een antwoord op heb. Ik kan aardig meekomen in de gedachte van 'behoud door geloof van de ouder' maar de consequenties daarvan zijn niet geheel eenvoudig. Je weet wat ze zeggen over gekken die vragen stellen... ;-)

Parsifal:
Misschien kun je het ook zien dat in de visie van de DL de niet-verkorene van een gelovig huis echt zelf stappen zal zetten uit dit huis.

Bedoel je daarmee dat ze op zichzelf gaan staan / wonen? Tja, ik weet niet of dat niet nog meer vragen oplevert...

Parsifal:
(Zelfs in dat geval zou ik nog willen verwijzen naar de eerder genoemde preek van Spurgeon, als gelovige ouders kun je je kinderen helemaal aan God overgeven.)

Maar helemaal aan God overgeven is iets anders dan kunnen zeggen dat je kind behouden is / zal worden, nietwaar?

Klaas

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 15 okt 2004 10:43

Ik wil niet ingaan op alles wat hier geschreven is. Ik wil slechts melding maken van een gedicht van Jacobus Revius: Een onder "ons" geërbiedigd oudvader met status enzo. die schreef OP Paragraaf 17 het volgende:

Mijn naam, en vraagt mij niet,
ontijdelijke geboren,
Eer ik het leven kende,
had ik het al verloeren.
De zegen van het verbond,
onwetend ik gemis,
Dies mij ook geen naam alhier gegeven is
God, Die van eeuwigheid,
tot een veel beter leven,
Mij, in het Levensboek
nochtans had ingeschreven,
heeft mij, om Christus; Naam,
ten hemel ingeleid,
Waarin alleen bestaat
der mensen zaligheid.

Hierin is vertolkt de visie van een stroming uit de tijd der nadere reformatie.

Ik las dit vandaag inhet blad van "onze hervormde zondagsschool"
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2004 10:51

caprice schreef:

Dat staat er toch? Van godzalige ouders.

Ik ben het er mee eens hoor... Betreffende tekst zegt overigens niet dat kinderen die vroegtijdig sterven en geen gelovige ouders hebben dus verloren gaan... Ik denk dat we niet aan de hand van dit stuk die conclusie moeten trekken... Dan zouden we voor God gaan oordelen en dat lijkt me niet de bedoeling... Wat dat punt betreft moeten we het gewoon aan Hem overlaten... en zelf geen voorbarige conclusies gaan trekken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 17 nov 2004 16:52

In dat artikel word verwezen naar:

1 Korinthiërs 7 :14

14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw,22) en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.24)

24) zijn zij heilig.
Dat is, zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren.

Ze hebben er toegang toe, dat wil volgens mij niet zeggen dat ze allen in zullen gaan.

de artikelen zijn geschreven tegen de remonstranten en in een andere tijd opgesteld als waarin wij nu leven.

God heeft in de verkiezing van eeuwigheid besloten wat er met deze kinderen zal gebeuren en wij moeten daar denk ik niet in verder gaan door te zeggen dat deze kinderen zalig zijn maar dit alles aan God overlaten.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2004 21:19

Zit nog wel wat in ook. Alleen kan ik me niet voorstellen dat ongeboren of doodgeboren kinderen naar de hel zouden gaan... en die mogelijkheid schep je wel door dit te zeggen... toch?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 18 nov 2004 08:42

Gershwin schreef:Zit nog wel wat in ook. Alleen kan ik me niet voorstellen dat ongeboren of doodgeboren kinderen naar de hel zouden gaan... en die mogelijkheid schep je wel door dit te zeggen... toch?

over ongeboren of doodgeboren kinderen kan ik niets over terugvinden in de Bijbel, (misschien iemand anders?)

Iets wat wij als mens niet weten moeten we eigenlijk niet over discusieeren denk ik. Anders had God dit ons mensen wel bekend gemaakt. Wij moeten niet alles willen weten.

Terug naar “Archief”