Berichtdoor waarnemer » 07 jun 2004 21:51
Ik woon op de veluwe en daar is het dramatisch, in vele plaatsen gaan mensen nu gescheiden wegen. Waar ik woon hebben we twee kerkgebouwen, we kunnen er wel één sluiten. De Ned. Herv. kerk in hersteld verband kan naar een aula, zij mogen geen gebruik maken van de gebouwen van de PKN gemeente. Zelf ben ik PKN geworden, maar als het grimmiger wordt, hersteld verbanders uit hun kerken gezet worden, of procedures gestart worden over de naam, dan overweeg ik om voor de PKN te bedanken en voorlopig maar eens even nergens lid van te zijn.
In mijn woonplaats is de laatste week van april een brief van de kerkenraad uitgegaan, die ik meer als erg vind. Tegen de mensen die niet met de PKN mee zijn gegaan wordt daarin gezegd: dat het zal leiden tot een dor geestelijk leven. Nog een zin uit uit een brief van 8 Aviertjes ' Zij staan daarmee naar onze diepe overtuiging de Geest tegen. Zij wagen er de kerk aan, zij wagen er de gemeente aan. Het is spelen met vuur.
Deze brief heb ik heel erg gevonden, mensen die naar hun overtuiging niet mee kunnen, om die zo af te schilderen. Vind het heel erg. Daar komt bij dat onze predikanten heel lang de weg van het comité zijn gegaan, en dan dit, ik kan er niet bij.