De PKN - Een maand later

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 18:43

sweap schreef:ik ben tegenwoordig ook een PKN-er (was hervormd), en ik weet 1 ding, dat ik er (nu in elk geval), nog helemaal NIKS van merk dat er iets veranderd is. echt niks, zou niet weten wat

Nee. Ik begrijp heel goed dat je er niets van merkt. De prediking blijft gewoon hetzelfde. Alleen de grondslag is totaal veranderd. Als je beliijdenis doet, doe je dat van het geloof in Christus Jezus. Je doet het echter ook op de grondslag van de kerk. In die grondslag staan dingen die de Bijbel tegenspreken. Daar heb ik grote moeite mee.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jun 2004 20:01

Als je beliijdenis doet, doe je dat van het geloof in Christus Jezus. Je doet het echter ook op de grondslag van de kerk. In die grondslag staan dingen die de Bijbel tegenspreken. Daar heb ik grote moeite mee.

Omdat er in de bijbel niet staat waar je belijdenis van doet staat dat tegenwoordig in de kerkorde. Ik heb je al eerder gezegd dat jouw voorstelling van zaken feitelijk onjuist is. Belijdenis doen binnen de KPN houdt niet in dat je ook b.v. het homo-huwelijk goedkeurt.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 07 jun 2004 20:03

[off-topic]Ik heb belijdenis gedaan binnen de toen nog Gereformeerde Kerk van Nederland, met als doel de gemeente te laten zien dat ik mijn keuze voor God gemaakt heb, dat ik weet wat Jezus voor mij deed, en voor mij had dat verder niks met de kerk te maken. Ik zie het doen van belijdenis als iets tussen God en mij en niet tussen een kerkorde van een bepaalde kerk[/off-topic]

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 21:08

Klaas schreef:
Als je beliijdenis doet, doe je dat van het geloof in Christus Jezus. Je doet het echter ook op de grondslag van de kerk. In die grondslag staan dingen die de Bijbel tegenspreken. Daar heb ik grote moeite mee.

Omdat er in de bijbel niet staat waar je belijdenis van doet staat dat tegenwoordig in de kerkorde. Ik heb je al eerder gezegd dat jouw voorstelling van zaken feitelijk onjuist is. Belijdenis doen binnen de KPN houdt niet in dat je ook b.v. het homo-huwelijk goedkeurt.

Klaas

Nee Klaas, dat is jouw interpretatie. De mijne is anders, en daarom niet minder waar. bovendien is dat maar 1 van de punten waarom we niet mee kunnen. Er zijn meer zaken waarom het ons onmogelijk geworden is mee te gaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 21:13

Ik heb de scheiding tussen de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk en de toenmalige Gereformeerde Kerken in Nederland (de Lutherse Kerk ken ik niet zo goed) al heel lang als onnatuurlijk en gekunsteld beschouwd. Behoudens dat de organisatie van de toenmalige Geref. Kerken in Ned. anders was dan die van de toenmalige Ned. Herv. Kerk zag ik in de diensten geen verschil. Ik speel in de voormalige Geref. Kerken van Krimpen aan de Lek en Bergambacht orgel en ook in de voormalige Herv. Gem. van Berkenwoude, dus helemaal onwetend op dat punt ben ik niet.

Als de fusie door een te grote minderheid van de toenmalige Hervormde synode was tegengehouden, was ik zelf uitgetreden en hoogst waarschijnlijk naar de Oud-Katholieke Kerk overgestapt. Daar wordt namelijk niet geruzied door meer behoudende en meer progressieve groepen, maar gezocht naar werkbare (!) compromissen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2004 21:36

japijo schreef:
Klaas schreef:

Klaas

Nee Klaas, dat is jouw interpretatie. De mijne is anders, en daarom niet minder waar. bovendien is dat maar 1 van de punten waarom we niet mee kunnen. Er zijn meer zaken waarom het ons onmogelijk geworden is mee te gaan.

Wat een bullshit. Je doet belijdenis van je geloof, niet van de kerk. Lees de vragen er maar eens op na. Ik heb belijdenis gedaan in de SoW-kerk, terwijl ik daar waarschijnlijk niet blijf.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 21:39

Lalage schreef:
japijo schreef:
Klaas schreef:

Klaas

Wat een bullshit. Je doet belijdenis van je geloof, niet van de kerk. Lees de vragen er maar eens op na. Ik heb belijdenis gedaan in de SoW-kerk, terwijl ik daar waarschijnlijk niet blijf.

Ik heb gezegd dat je hoofdzakelijk belijdenis doet van het geloof in Christus Jezus. Je doet echter ook belijdenis van de leer van de kerk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2004 21:40

japijo schreef:
Lalage schreef:
japijo schreef:
Klaas schreef:

Klaas

Ik heb gezegd dat je hoofdzakelijk belijdenis doet van het geloof in Christus Jezus. Je doet echter ook belijdenis van de leer van de kerk.

Dat heb ik niet gedaan. We hebben er nog naar gevraagd op kattebak.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 21:43

Lalage schreef:
japijo schreef:
Lalage schreef:
japijo schreef:
Klaas schreef:

Klaas

Dat heb ik niet gedaan. We hebben er nog naar gevraagd op kattebak.

Ok, zal wer per kerkelijke gemeente verschillen. Je hebt ook zoveel verschillende vragen. Toch vind ik het wel goed als er ook gevraagd wordt of je je kunt vinden in de leer die in de kerk geleerd wordt, waarin je belijdenis doet!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2004 21:45

Waarom dan? Ik wilde heel graag belijdenis doen, maar heb nog best wel vragen over bijvoorbeeld de doop en homohuwelijk. Mag ik dan geen belijdenis doen omdat ik daarover twijfel? Lekker stom is dat. Het gaat erom dat je Jezus kent als je Verlosser, niet dat je een bepaalde leer aanhangt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 21:48

Lalage schreef:Waarom dan? Ik wilde heel graag belijdenis doen, maar heb nog best wel vragen over bijvoorbeeld de doop en homohuwelijk. Mag ik dan geen belijdenis doen omdat ik daarover twijfel? Lekker stom is dat. Het gaat erom dat je Jezus kent als je Verlosser, niet dat je een bepaalde leer aanhangt.

Volgens mij is dat ook de kern van de belijdenis. Jezus aanvaarden in je hart.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 21:48

Lalage schreef:Waarom dan? Ik wilde heel graag belijdenis doen, maar heb nog best wel vragen over bijvoorbeeld de doop en homohuwelijk. Mag ik dan geen belijdenis doen omdat ik daarover twijfel? Lekker stom is dat. Het gaat erom dat je Jezus kent als je Verlosser, niet dat je een bepaalde leer aanhangt.

Nee, ik zeg niet dat je dan geen belijdenis mag doen. Ik vind het gewoon wel belangrijk dat je het met de leer van de kerk eens bent waar je belijdenis doet.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 07 jun 2004 21:51

Ik woon op de veluwe en daar is het dramatisch, in vele plaatsen gaan mensen nu gescheiden wegen. Waar ik woon hebben we twee kerkgebouwen, we kunnen er wel één sluiten. De Ned. Herv. kerk in hersteld verband kan naar een aula, zij mogen geen gebruik maken van de gebouwen van de PKN gemeente. Zelf ben ik PKN geworden, maar als het grimmiger wordt, hersteld verbanders uit hun kerken gezet worden, of procedures gestart worden over de naam, dan overweeg ik om voor de PKN te bedanken en voorlopig maar eens even nergens lid van te zijn.
In mijn woonplaats is de laatste week van april een brief van de kerkenraad uitgegaan, die ik meer als erg vind. Tegen de mensen die niet met de PKN mee zijn gegaan wordt daarin gezegd: dat het zal leiden tot een dor geestelijk leven. Nog een zin uit uit een brief van 8 Aviertjes ' Zij staan daarmee naar onze diepe overtuiging de Geest tegen. Zij wagen er de kerk aan, zij wagen er de gemeente aan. Het is spelen met vuur.
Deze brief heb ik heel erg gevonden, mensen die naar hun overtuiging niet mee kunnen, om die zo af te schilderen. Vind het heel erg. Daar komt bij dat onze predikanten heel lang de weg van het comité zijn gegaan, en dan dit, ik kan er niet bij.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 21:56

waarnemer schreef:Ik woon op de veluwe en daar is het dramatisch, in vele plaatsen gaan mensen nu gescheiden wegen. Waar ik woon hebben we twee kerkgebouwen, we kunnen er wel één sluiten. De Ned. Herv. kerk in hersteld verband kan naar een aula, zij mogen geen gebruik maken van de gebouwen van de PKN gemeente. Zelf ben ik PKN geworden, maar als het grimmiger wordt, hersteld verbanders uit hun kerken gezet worden, of procedures gestart worden over de naam, dan overweeg ik om voor de PKN te bedanken en voorlopig maar eens even nergens lid van te zijn.
In mijn woonplaats is de laatste week van april een brief van de kerkenraad uitgegaan, die ik meer als erg vind. Tegen de mensen die niet met de PKN mee zijn gegaan wordt daarin gezegd: dat het zal leiden tot een dor geestelijk leven. Nog een zin uit uit een brief van 8 Aviertjes ' Zij staan daarmee naar onze diepe overtuiging de Geest tegen. Zij wagen er de kerk aan, zij wagen er de gemeente aan. Het is spelen met vuur.
Deze brief heb ik heel erg gevonden, mensen die naar hun overtuiging niet mee kunnen, om die zo af te schilderen. Vind het heel erg. Daar komt bij dat onze predikanten heel lang de weg van het comité zijn gegaan, en dan dit, ik kan er niet bij.

Hartelijk dank voor je woorden!
Dit is idd de trieste ballans die in sommige plaatsen opgemaakt is na de vorming en eenwording van de PKN, die ik ook in mijn eigen omgeving tegenkom. Verharding en verdeeldheid. De eenheid in Christus is bizar ver weg.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 22:01

Maar je zou ook kunnen overwegen een PKN-gemeente in een buurdorp of -stad op te zoeken. Ik vind de actie van jullie kerkenraad slecht, men kan ook overdrijven.

Dat de hersteld-hervormden geen gebouwen mogen gebruiken kan ik begrijpen. Rooms-Katholieken gebruiken ons PKN-gebouw in de regel ook niet.

Terug naar “Archief”