Spreken in tongen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 mei 2004 20:06

Ik ben in diverse gemeentes geweest waar in tongen gepraat werd in het openbaar. Maar volgens Paulus mag er alleen in het openbaar in tongen gepraat worden als het direct vertaald wordt. Dus zomaar wat brabbelen mag dus niet volgens de bijbel. Ik voel mij er ook zeer oncomfortabel bij als men zomaar in het wilde weg in tongen begint te spreken....

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 24 mei 2004 20:21

Mariamagdalena schreef:Ik ben in diverse gemeentes geweest waar in tongen gepraat werd in het openbaar. Maar volgens Paulus mag er alleen in het openbaar in tongen gepraat worden als het direct vertaald wordt. Dus zomaar wat brabbelen mag dus niet volgens de bijbel. Ik voel mij er ook zeer oncomfortabel bij als men zomaar in het wilde weg in tongen begint te spreken....

Lees mijn vorige berichten eens goed : Bidden in tongen hoeft niet vertaald, maar spreken ( namens God) in tongen wel.
En ik weet zeker dat jij bidden in tongen gehoord hebt, want spreken wordt altijd vertaald.
Weest blij in de Heer !

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 24 mei 2004 20:42

wina schreef:
Mariamagdalena schreef:Ik ben in diverse gemeentes geweest waar in tongen gepraat werd in het openbaar. Maar volgens Paulus mag er alleen in het openbaar in tongen gepraat worden als het direct vertaald wordt. Dus zomaar wat brabbelen mag dus niet volgens de bijbel. Ik voel mij er ook zeer oncomfortabel bij als men zomaar in het wilde weg in tongen begint te spreken....

Lees mijn vorige berichten eens goed : Bidden in tongen hoeft niet vertaald, maar spreken ( namens God) in tongen wel.
En ik weet zeker dat jij bidden in tongen gehoord hebt, want spreken wordt altijd vertaald.

Waarom zouden wij wel in de gemeente iets onverstaanbaars mogen bidden en niet spreken? Volgens mij moeten beide vertaald worden.

En waarom zou God tot in onverstaanbare klanken spreken en niet in een verstaanbare taal?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 24 mei 2004 21:16

Waarom zouden wij wel in de gemeente iets onverstaanbaars mogen bidden en niet spreken? Volgens mij moeten beide vertaald worden.
........................................
Dat is een zaak tussen jou en God, en hoeft niet vertaald te worden.

En waarom zou God tot in onverstaanbare klanken spreken en niet in een verstaanbare taal?
.........................................
Dat moet je aan God vragen, misschien is het Gods taal wel.
Weest blij in de Heer !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 21:24

wina schreef:En waarom zou God tot in onverstaanbare klanken spreken en niet in een verstaanbare taal?
.........................................
Dat moet je aan God vragen, misschien is het Gods taal wel.

Dat was inderdaad ook een vraag die bij mij leefde, maar ik denk niet dat God daar antwoord op zal geven. Of misschien in tongentaal, maar dat versta ik niet.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 24 mei 2004 21:28

Volgens mij kent de Bijbel niet zo zeer het onderscheid tussen 1. bidden en/of 2. spreken in 'tongen'. Tongentaal is uit de Geest. Het is een gebedstaal wat uitgesproken wordt.

Ik weet niet of de orde, waar Paulus voor stond voor de plaatselijke gemeente in Korinthe, een universele standaard is voor alle gemeenten. Als ik de Bijbel lees, zie ik dat hier veel vrijgevochtenheid was. (teveel alcohol drinken, schranzen aan de tafel en vrouwen die zich sterk verhieven boven hun mannen).
Ik zie dat er aan de gemeenten van Efeze, Galaten of Filipi weer andere dingen geschreven worden.
En ik kan mij zo ook weer voorstellen dat er in deze tijd weer bij bepaalde gemeenten, andere regels kunnen gelden, toepasbaar op de plaatselijke situatie (het zij strakker dan in Korinthe hetzij meer vrij). Gods Geest leidt als het goed is de opzieners (oudsten, voorganger) van de gemeente.
Tegelijkertijd begrijp ik dat je ook erg moet uitkijken om niet alles als tijdelijk en plaatselijk aan te duiden. Je kan dat ook opvatten als schriftkritiek en dat is zeker niet waar ik voor sta.

'Tongen' (niet zoenen :) ) komt van glosa, niets anders dan taal. 'Glosalalie' kan ook goed vertaald worden met 'taal' of 'vreemde taal'. Het zij een vreemde taal die op deze wereld gesproken wordt, hetzij een taal van bijv. de engelen (zie eens 1. Kor. 13).

Een zuivere taal, geweldig ook voor geestelijke stijd.

groetjes

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mei 2004 08:33

Gisteren naar de kerk geweest en eindelijk antwoord op mijn vraag over het spreken in tongen.
Allereerst betekent het woord tong inderdaad gewoon taal.Dus in een andere taal spreken. Dus helemaal niet een onverstaanbare taal spreken zoals velen denken. En het is ook iets wat een andere boodschap had dan wat er nu gezegd wordt: Als je een echt gelovige bent en de Heilige Geest woont in je dan ga je tongetaal spreken. Maar dat is dus niet zo. Of eigenlijk wel maar dan anders dan er gedacht wordt dat het is.
Op pinsterdag is de Heilige Geest uitgestort en die woont in je.
Maar wat is het nu dus echt en hoe kun je weten dat het niet is zoals er hier gesugereerd wordt? De preek ging over Handelingen 2:4
In de tijd van de uitstorting woonden er veel joden vanuit allerlei landen in Jeruzalem. Dat waren dan mensen die als jood in een ander land woonden en waarschijnlijk daar ook geboren waren. En waarvoor Jeruzalem de stad was waar je moest zijn als je uitgewerkt was. Want daar zou het gebeuren. En er werd daar gewoon joods gesproken.
Dat was een taal die iedere jood verstond, ook de joden die uit andere landen kwamen. Daardoor hadden ze als het ware een muur rondom het evangelie gebouwd, want als je geen joods sprak kon je er niets van verstaan en begrijpen. Het evangelie was dus niet voor iedereen toegankelijk. Efez 2:14
En wat gebeurde er nu met de uitstorting van de Heilige Geest. Toen brak de Heilige Geest als het ware de muur rondom hen af. En ineens spraken gewone vissers allerlei wereldtalen. Ineens werden de joden aangesproken in de taal van het land waarin ze eerst gewoond hadden. En kon het evangelie dus ieder in zijn eigen landtaal bereiken.
Dus niet meer alleen joods spreken maar ook grieks, frygisch, macedonisch enz. Zo kon het evangelie de hele wereld over.
En dat is dus de boodschap en de betekenis van in tongen spreken. Niet een of andere brabbel taal die niemand kan verstaan dan een zgn. iemand.
En het is ook niet iets tussen die persoon en God alleen.
Het is de taal spreken van de ander. De taal die de ander verstaat zodat het evangelie verbreidt wordt over het hele wereld.

De betekenis voor ons vandaag: wij hebben het teken niet nodig, als we maar zien dat het evangelie echt voor alle volken is, ook voor vreemde volken in ons eigen land. Het spreken in vreemde talen moet geen ervaring worden , of zelfbevestiging; de boodschap is dat de Here onderweg naar de finale zijn evangelie overal gezaaid wil hebben, opdat er straks geoogst kan worden. Bid en werk voor zending en evangelisatie. Vraag om bezieling zodat je kunt spreken van je geloof. Probeer als gelovige begrijpelijk over te komen in de wereld waarin je leeft.
Dat is spreken vanuit de Geest in de tong (taal) die iedereen begrijpt.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mei 2004 09:14

Het houd trouwens ook in dat je de taal van de tijd waarin je leefd spreekt. Zodat iedereen het kan begrijpen.
Dus ook de Bijbel vertaling in de taal die iedereen spreekt.
En je preken zodat iedereen het kan begrijpen.
Ook de mensen van buiten de kerk, want het evangelie hoort de verstaan te zijn.
Niet meer de staten vertaling zien als enige juiste. Ja, voor de tijd waarin die toen geschreven is wel. Maar we leven nu in een tijd waar andere taal gesproken wordt.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 31 mei 2004 09:39

Mooi geprobeerd van je dominee, maar hoe verklaart hij dan de volgende tekst ? :

Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.
1 Cor. 14 : 2

Waarom staat hier niet : Door de Geest spreekt hij andere talen ?

en:

En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de Heiligen Geest ook over de heidenen was uitgestort, want zij hoorden hen spreken in tongen en God groot maken. Toen merkte Petrus op : Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij den Heiligen Geest hebben ontvangen ? Hand. 10 : 45 - 47.
Weest blij in de Heer !

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 31 mei 2004 11:17

Toch vind ik het niet relaxed. Wij zijn zelfs weggegaan uit een gemeente omdat een voorganger daar, telkens in tongen begon te brabbelen, nou, ik kan dat ook wel, zoals hij dat deed. Allemaal mensen uit de zaal gingen heel hard meedoen, en sommige lieten zich op de grond vallen. Toen dachten wij: In wat voor inrichting zijn we nu weer verzeild geraakt?
Sorry, maar ik ben daar te nuchter voor, en die mensen die het deden spoorden niet helemaal volgens mij............. daar in ieder geval.........

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 15:06

Ik vraag me altijd af wat het nut van het spreken in tongen is en ik ben er nog steeds niet achter. Je kunt toch ook met God (d.m.v Heilige Geest) spreken door het gebed?
Ik kraak het spreken in tongen niet af, maar ik ben wel in aanraking geweest met een revivalgroep, die het als absolute voorwaarde stelden, dat je in tongen moest spreken om gelovig te kunnen zijn.
Ook verdraaiden die zelfs teksten (bijv. met de uitstorting van de HG zouden de apostelen ook in tongen gesproken hebben, terwijl er stond dat ze in andere talen spraken.)
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mei 2004 19:25

wina schreef:Mooi geprobeerd van je dominee, maar hoe verklaart hij dan de volgende tekst ? :

Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.
1 Cor. 14 : 2

Waarom staat hier niet : Door de Geest spreekt hij andere talen ?

en:

En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de Heiligen Geest ook over de heidenen was uitgestort, want zij hoorden hen spreken in tongen en God groot maken. Toen merkte Petrus op : Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij den Heiligen Geest hebben ontvangen ? Hand. 10 : 45 - 47.

Nu dat is juist heel gemakkelijk.
Als je dus een vreemde taal spreekt die niemand kan verstaan dan alleen jij, dan heeft niemand er iets aan. Behalve jij zelf die de taal wel machtig bent. Als ik in Amerika nederlands spreek dan kan ik het alleen verstaan of er moet een vertaler zijn. En het was nu eenmaal zo dat toen ze door de Heilige Geest spraken niet meer in het joods het evangelie vertelden maar in hun eigen landtaal.
Dus de Geest spreekt alle talen en doet ons elkaar verstaan. Het was niet meer alleen voor de joden het evangelie maar ook voor de grieken, en de heidenen.
En het verbaasde dus de mensen dat ook heidenen dus het evangelie konden vertellen in hun eigen taal. Dus in tonge taal.
Dat wilde dus zeggen dat doordat de Geest de muren afbrak er ook heidenen van het evangelie konden horen en verstaan. Het was dus niet meer alleen voor de jood!
Dat is wat de Geest doet. Geen overstaanbare brabbeltaal. Dat is niet uit de Geest. Maar spreken in de taal die ook de ander kan verstaan.
Dus het kon nu de hele wereld over. Omdat ze door de Geest de taal van het land konder spreken waar ze waren.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 31 mei 2004 20:37

Joepie, ik begrijp niet helemaal wat je nu zegt:

Nu dat is juist heel gemakkelijk.
Als je dus een vreemde taal spreekt die niemand kan verstaan dan alleen jij, dan heeft niemand er iets aan. Behalve jij zelf die de taal wel machtig bent.

Maar je bent deze taal niet uit jezelf machtig. Het is een gave van de Geest, het komt dus ook voort uit de Geest. Het is een bovennatuurlijke zaak. Je spreekt geheimenissen zegt de Bijbel.
Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.1 Cor. 14 : 2

Dat is wat de Geest doet. Geen overstaanbare brabbeltaal. Dat is niet uit de Geest.
.
Tongentaal is ook geen "brabbeltaal". En wie zegt dat dit "brabbeltaal" is? Mijn ervaring: De mensen die dat zeggen, zijn niet degene die ervaring hebben met tongentaal!

[i]Maar spreken in de taal die ook de ander kan verstaan.[/i]

Niet altijd dus. De Geest verstaat het en dat maakt dat het ook voor jezelf geestelijk opbouwend kan zijn, want je spreekt de woorden van Gods Geest uit die Hij in je legt. (Zie 1 Cor.14:4a)
Je ziet juist dat het voor een buitenstaander in de gemeente vreemd kan overkomen (zie vers 16) Hij verstaat het (in de regel) immers niet!

Welke taal dat is, het kan zeker een menselijke taal zijn (zie situatie Hand.2), maar ik maak mij ook sterk dat het een taal van Boven kan zijn. Die indruk krijg ik ook als ik bijv. als ik 1 Cor. 13:1 lees, spreken met de talen van de engelen. Contextueel goed mogelijk als je ziet dat 1. Cor. 12 spreekt over de verschillende gaven. 1 Cor.13 daar verder op door borduurt en dan dat de liefde het allerbelangrijkste is, belangrijker dat profetie, tongentaal, enz. (zie bijv. ook vs. 8 ). En 1 Cor. 14 dan verder gaat over de gemeente praktijk.

Let op: Paulus zegt niet dat tongentaal verkeerd is. Paulus komt met een slotpleidooi in vs. 39 waarin hij waarschuwd om het spreken in tongen niet te verhinderen! En in het 5e vers geeft hij aan dat hij wilde dat iedereen in deze talen kon spreken en in vers 18 geeft Paulus dan ook aan, dat hij blij is dat hij zoveel in tongen spreekt!

Shalom!
Laatst gewijzigd door HereIam op 31 mei 2004 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mei 2004 20:40

Misschien moeten we allemaal maar eens het boekje : Meer dan genoeg, gaan lezen. En dan weer opnieuw hier een topic over openen.
Gaat namelijk over de verschillende gave van de Geest.
Ik ga het in ieder geval morgen kopen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 31 mei 2004 20:45

ff paar losse opmerkingen

1. dat het gebeurt is niet te ontkennen (ik geloof ook niet dat tot nu toe iemand een poging toe gedaan heeft, maar er komt vast nog wel een bijdehand iemand met "de gaven zijn niet meer voor deze tijd", wel in dat geval waren ze er ook niet meer)
2. wat het nut is: je kunt doorgaan met het aanbidden van God als je woorden te kort schieten
3. in de Bijbel krijgen we de opdracht om te streven naar de gaven van de Geest, daar valt ook de gave van tongen onder.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”