Jezus en de vijgeboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 apr 2004 17:38

John B schreef:

Zoals anderen ook al hebben vermeld is Israël hier uitgebeeld. Een vijgenboom draagt tegelijkertijd vrucht als hij bladeren heeft. Deze boom heeft op een verkeerd tijdstip van het jaar wel bladeren, maar geen vruchten. Hier klopt dus iets niet. Israël suggereert iets te hebben wat er niet is. Daarom vervloekt Jezus Israël, het is een profetie die na de pinksterdag en de verwoesting van Jeruzalem definitief werkelijkheid werd. Echter de vijgenboom zal ook weer uitbotten.

Matthew Henry geeft in zijn bijbelverklaring aan dat Christus hier het volk van Israel bedoelde.

Matthew Henry schreef:Dit was bedoeld als een beeld van oordeel dat over het Joodse volk komen zou, tot wie Hij gekomen was zoekende vrucht, maar vond ze niet

surfer schreef:Ik heb grote moeite met deze geschiedenis. Het vervloeken van een vijgeboom omdat er buiten het seizoen geen vruchten aanzitten, dat vind ik eerlijk gezegd nogal onredelijk.

Matthew Henry schreef:Hij had gehoopt vruchten te vinden, want de tijd om vijgen te oogsten was nabij, maar het was te tijd der vijgen niet. Er was zelfs niet een vijg aan de boom te vinden, hoewel de boom zwaar in blad stond.

Het was dus bijna oogsttijd. Maar er waren zelfs geen onrijpe vruchten aan de boom. Dus wel binnen het seizoen.
[/quote]
Ik vindt de vergelijking met Israel vergezocht. Jezus refereert er niet aan, niet in Markus en niet in Mattheus (of ik zie iets over het hoofd). Zie ik niets over het hoofd, dan mag deze uitleg verwezen worden naar de categorie 'inlegkunde'.

Er was geen vijg te vinden omdat het de tijd niet was. Zo staat het weergegeven. Aan een appelboom vind je rond deze tijd van het jaar ook geen appels.

Het lijkt erop dat Jezus hier een nogal menselijk trekje vertoond, hij heeft honger, vindt geen vijgen en is daarom zo geirriteerd dat hij de boom vervloekt. Zo komt deze geschiedenis op mij over.
Daarna drijft hij de kooplieden uit de tempel. Deze geschiedenis staat meteen hierna weergegeven:

14 En Jezus, antwoordende, zeide tot denzelven: Niemand ete [enige] vrucht meer van u in der eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het.
15 En zij kwamen te Jeruzalem; en Jezus, in den tempel gegaan zijnde, begon degenen, die in den tempel verkochten en kochten, uit te drijven; en de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten, keerde Hij om;
16 En liet niet toe, dat iemand enig vat door den tempel droeg.
17 En Hij leerde, zeggende tot hen: Is er niet geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden allen volken? Maar gij hebt dat [tot] een kuil der moordenaren gemaakt.

dat uitdrijven heb ik altijd een vreemde gebeurtenis gevonden. Het lijkt zo 'onJezusachtig'. Eigenlijk net zo vreemd als dat vervloeken van een vijgeboom.

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 15 apr 2004 18:04

14 En Jezus, antwoordende, zeide tot denzelven: Niemand ete [enige] vrucht meer van u in der eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het.

dat uitdrijven heb ik altijd een vreemde gebeurtenis gevonden. Het lijkt zo 'onJezusachtig'. Eigenlijk net zo vreemd als dat vervloeken van een vijgeboom.

Misschien heb je (en ik wellicht ook) een verkeerd beeld van Jezus!?

Jezus vervloekt niet uit opwelling van woede of teleurstelling, maar om een les te leren:
Ondanks de veelbelovende indruk die de boom op een afstand geeft, is er niets wat er op wijst dat ie nog vrucht zal dragen (vgl. Luc13:6-9). Het is toch echt symboliek van de verwerping van Israël, omdat dat volk en haar leiders de Messias verwerpen. Net als de vijgeboom de indruk wekte vruchten te gaan dragen, zo mocht van Israël op grond van z'n bijzondere verbondsrelatie verwacht worden dat het de Messias zou aanvaarden, maar dit bleek niet het geval. Heel concreet krijgt dit oordeel gestalte in de komende verwoesting van stad en tempel (13:2).
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 apr 2004 18:13

Zeeg schreef:14 En Jezus, antwoordende, zeide tot denzelven: Niemand ete [enige] vrucht meer van u in der eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het.

Misschien heb je (en ik wellicht ook) een verkeerd beeld van Jezus!?

Jezus vervloekt niet uit opwelling van woede of teleurstelling, maar om een les te leren:
Ondanks de veelbelovende indruk die de boom op een afstand geeft, is er niets wat er op wijst dat ie nog vrucht zal dragen (vgl. Luc13:6-9). Het is toch echt symboliek van de verwerping van Israël, omdat dat volk en haar leiders de Messias verwerpen. Net als de vijgeboom de indruk wekte vruchten te gaan dragen, zo mocht van Israël op grond van z'n bijzondere verbondsrelatie verwacht worden dat het de Messias zou aanvaarden, maar dit bleek niet het geval. Heel concreet krijgt dit oordeel gestalte in de komende verwoesting van stad en tempel (13:2).

Hier zit wel wat in ja! :)

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 apr 2004 18:24

surfer schreef:Het lijkt erop dat Jezus hier een nogal menselijk trekje vertoond, hij heeft honger, vindt geen vijgen en is daarom zo geirriteerd dat hij de boom vervloekt. Zo komt deze geschiedenis op mij over.
Daarna drijft hij de kooplieden uit de tempel. Deze geschiedenis staat meteen hierna weergegeven:

In Mattheus komt de tempelreiniging voor het verhaal van de vijgeboom. Ik weet niet of je het zo bedoelde maar in je antwoord lijkt het alsof je zeggen wil dat de tempelreiniging voortkwam uit ... (Ik durf het niet te zeggen).

Laten we voorzichtig zijn met hoe we over God praten. Jezus was waarlijk mens maar zonder enig zonde!

De verloeking van de vijgeboom is (in de bijbel) kort na de intocht in Jeruzalem. Lees Lukas 41-44.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 apr 2004 13:39

Ondanks de veelbelovende indruk die de boom op een afstand geeft, is er niets wat er op wijst dat ie nog vrucht zal dragen
het was de tijd niet, staat er....

Ik weet niet of je het zo bedoelde maar in je antwoord lijkt het alsof je zeggen wil dat de tempelreiniging voortkwam uit
ik vindt het wel typisch dat deze geschiedenis meteen erna komt. Het lijkt een beetje of Jezus zo geprikkeld was, dat hij daarna de kooplieden uit de tempel drijft. Het is ook het meest militante beeld van Jezus (voor zover ik weet).

Maar er kan natuurlijk net zo goed enige tijd tussen gezeten hebben. En als Jezus geprikkeld was, doet dat niks af aan zijn terechte verontwaardigig over de ontheiliging van de tempel.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 10:52

Staat er geen tijd bij? Meestal, voordat een geschiedenis begint, wordt er aangegeven wanneer het ongeveer was.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2004 11:23

Het is de dag na de tempelreiniging, dus ook de dag na de intocht in Jeruzalem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 11:32

Dus is het precies andersom? Eerst de tempelreiniging en daarna dit verhaal?

Terug naar “Archief”