Kerkscheuring en -leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 10:32

Ho, nee, dat is in een hele andere betekenis geloven. Maar zodra jij wezenlijk iets anders denkt, is het zowat wel een ander geloof. Ligt er alleen aan waar je de grens legt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 10:35

Het Weermannetje schreef:Ho, nee, dat is in een hele andere betekenis geloven. Maar zodra jij wezenlijk iets anders denkt, is het zowat wel een ander geloof. Ligt er alleen aan waar je de grens legt.

Ja, daar zal het wel aan liggen ja.. en ik krijg het gevoel dat jij de grens heel ergens anders legt dan ik... :roll: :shock:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 10:39

Dat denk ik ook ja. Het is maar net hoe je het dus trekt, zoals ik al zei. Oke, come on weer on-topic.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2004 11:26

Ik denk dat twee verschillende interpretaties van de Bijbel ook twee geloven zijn! De ene gelooft dit, de andere gelooft het andere.

Het is hetzelfde geloof, je gelooft namelijk in dezelfde God en dezelfde Verlossing door Jezus.

Hebben mensen die wel offervlees willen eten in de bijbel ook een ander geloof dan de mensen die dat niet willen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 11:28

Volgens weermannetje wel...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:35

Marnix schreef:
Ik denk dat twee verschillende interpretaties van de Bijbel ook twee geloven zijn! De ene gelooft dit, de andere gelooft het andere.

Het is hetzelfde geloof, je gelooft namelijk in dezelfde God en dezelfde Verlossing door Jezus.

Hebben mensen die wel offervlees willen eten in de bijbel ook een ander geloof dan de mensen die dat niet willen?

Dat is geen wezenlijk verschil. Maar iets wat de ene kerk bijvoorbeeld al bekering noemt en de ander niet, dat noem ik wel een verschil in geloof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 11:38

Het Weermannetje schreef:
Marnix schreef:

Dat is geen wezenlijk verschil. Maar iets wat de ene kerk bijvoorbeeld al bekering noemt en de ander niet, dat noem ik wel een verschil in geloof.

Nee, jij kunt het nu geen wezenlijk verschil noemen omdat het zo in de bijbel staat. Maar ik vraag me af wat je gezegd zou hebben als je zelf in die situatie zou staan..

Maar alle kerken zijn het er toch over eens dat je bekeerd bent als je gelooft in de vergeving van je zonden door het bloed van Jezus Christus?
Dan zijn er wel verschillen in inzicht over hoe je aan/tot dat geloof zou moeten komen, maar dat is minder belangrijk.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:43

Dat vind jij minder belangrijk, maar misschien staan of vallen daar wel vele bekeringen van mensen mee.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 11:45

Het Weermannetje schreef:Dat vind jij minder belangrijk, maar misschien staan of vallen daar wel vele bekeringen van mensen mee.

Als je bekering daarmee staat of valt, dan denk ik dat'ie valt. Want dit lijkt me iets dat niet bepaald tot de kern vh. geloof behoort en als je bekering daarop gebaseerd is lijkt me dat ietwat dubieus..

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:52

Als de ene leer zegt dat je op een gegeven moment bekeerd bent, en de andere leer zegt dat je het dan nog niet bent, staat of valt daar je bekering mee.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 11:55

Het Weermannetje schreef:Als de ene leer zegt dat je op een gegeven moment bekeerd bent, en de andere leer zegt dat je het dan nog niet bent, staat of valt daar je bekering mee.

Nee hoor. Niet wat mensen zeggen is belangrijk, maar wat God ervan zegt. En God zegt: wie in Mij gelooft zal behouden worden. En daar is elke kerk het mee eens.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 11:57

Ja, maar God is de Waarheid. Daarom kun je maar op grond van 1 Waarheid tot God bekeerd worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 12:17

Het Weermannetje schreef:Ja, maar God is de Waarheid. Daarom kun je maar op grond van 1 Waarheid tot God bekeerd worden.

En op grond van 100 leren...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2004 12:24

Ja, maar God is de Waarheid. Daarom kun je maar op grond van 1 Waarheid tot God bekeerd worden.

Juist... dat is de waarheid. Alzolief had God de wereld dat Hij Zijn Zoon gaf, zodat ieder die in HEM gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

In dat vers lees ik niks over kinderdoop of volwassendoop, bekeringen blablabla. Als je bovenstaande gelooft heb je eeuwig leven.

Klaar. Maak het nou niet anders dan het is...

Het gaat om geloof in Jezus, niet om al die bijzaken die je er bij noemt. Als bovenstaande leer centraal staat zie ik een kerk ook als kerk van Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 apr 2004 12:49

Ja, natuurlijk moet je geloven, maar als je dat in de mens legt, dat de mens het moet doen, wordt niemand zalig!

Terug naar “Archief”