kloppen de 12 artikelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 03 feb 2004 20:26

Volgens mij is Jezus inderdaad niet in de hel (gehenna) geweest. Wel in het dodenrijk (hades, sjeool), om daar degene die in Abrahams schoot verkeerde, in de hemel te brengen.

De SV heeft gehenna en hades beide vertaald met hel. Dat is mijn inziens onjuist. Andere vertalingen maken daarom ook onderscheid tussen dodenrijk en hel. Zoals ik het in de Bijbel meen te lezen, had Jezus niks in de hel te zoeken.

Shalom

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

kloppen de 12 artikelen

Berichtdoor Bookman » 15 apr 2004 12:11

Nee, niet helemaal. Ds Th. v/d Groe zegt in zijn verklaring dat het nedergedaalt ter helle eigenlijk niet op de goede plaats staat. William Perkins zegt in zijn Opera Omnia dat hij 70 belijdenissen uit de vroege eeuwen heeft nagezocht, en dat hij deze passage daar niet in gevonden heeft. Ik heb wel mensen gekent die deze passage dan ook steevast oversloegen. In de belijdens des Geloofs van Nicea kom je dit dan ook niet tegen. Dus zijn de meningen ook in deze verdeelt
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Terug naar “Archief”