Eerst trek je de goede bedoelingen van de orthodoxen in twijfel. Dan smeer je een zonde over de hele lijn heen uit. Daarom is het en gruwel in jouw ogen dat zulke mensen nog zo denken. En moet maar direct een hele stroming worden verbannen.
Ik trek niet de goede bedoelingen van Tabitha's tekst in twijfel, ik ben het gewoon niet eens met de inhoud. Voor de rest lijkt het me niet zinvol om te debarteren over de goede bedoelingen van vrijzinnigen en/of orthodoxen. Ik denk dat dit een subjectieve bedoening zou worden en er teveel gegeneraliseerd zou worden.
Ik smeer die zonde helemaal niet uit over de hele lijn, ik heb in mijn vorige posting aangegeven hoe ik de verschillende stromingen zie en ik heb nog veel minder geschreven dat de orthodoxe reformatorische stromming moet verdwijnen. Ik ben het wel fundamenteel oneens met haar keuzes, om hier over te debateren hebben we het forum.
Zoals al eerder gezegd: hoeveel weet jij van het universum om dit hard te kunnen maken? Om maar even een voorbeeld te noemen: de kwantumtheorie: niemand kan iets zien van die sub-atomen, je kan het alleen in wiskundige termen uitdrukken en toch zegt niemand: het is onzin want ik kan het niet zien! Dus hoeveel weet jij van de metafysische wereld om te kunnen zeggen dat er geen demonen bestaan?
Op dat niveau zitten we allebei in hetzelfde schuitje waarde vriend. Ik kan wetenschappelijk inderdaad niet hard maken dat er geen demonen zouden bestaan. Ik kan natuurlijk wel argumenten aanbrengen vanuit wetenschap en ervaring maar deze zullen nooit een sluitend bewijs kunnen vormen. Anderzijds is het zich baseren op de bijbel als bewijs natuurlijk ook niet sluitend. We kunnen dus allebei met argumenten komen aandraven maar er is helaas geen objectieve maatstaf om elkaars gelijk te toetsen.
Jij zit zo te schoppen tegen het zogenaamde verachtelijke christelijke wereldbeeld van demonen enzo, maar wat is je alternatief? Een post-modernwereldbeeld? Wat heeft de moderne samenleving ons voor goeds gebracht? HEt individualisme is volksziekte nummer 1, men wil alleen maar genieten van het hier en nu en heeft geen zicht op de toekomende dingen. Is dat wat je in plaats daarvan stelt???
Hierop heb ik al geantwoord aan Jacob. Ik ben niet blind voor de uitwassen van de moderne maatschappij, laat ik daar duidelijk in zijn. Maar ik ben wel van mening dat de huidige samenleving een pak verdraagzamer is dan in het verleden. Ik geloof in een evolutie ten goede! Of anders gezegd, evolutie van alfa naar omega. Dit kadert in mijn positief mensbeeld.
De christenen hebben in het verleden veel fouten gemaakt, maar je mag die fouten niet gelijk stelllen aan fouten van HET christelijk geloof. LEt op ik zeg hier christelijk geloof dus niet een bepaalde kerk. Want het christelijk geloof is geen instituut of kerk, maar een persoonlijke relatie tussen een mens en God.
Ik doe dat ook niet, ik geef enkel aan dat er bepaalde stromingen binnen het christendom zijn geweest en nog aanwezig zijn die lijdzaam toezien op de ellende in de wereld.
Het is voor jouw argument zo jammer, dat het grootste gedeelte van de christenen deze uitspraken van Paulus niet zien als een uitspraak met cultuurgebondenheid, maar een uitspraak die in Gods Woord staat en daarom aan autoriteit nog niet heeft ingebonden!
Ik denk dat je je daarin kan vergissen beste vriend. Dit zal ongetwijfeld zo zijn binnen de behoudende vleugel van de verschillende kerken maar probeer ook eens in te zien dat er naast de orthodoxie nog een heel groot terrein ligt van "anders" Christendom.